temperatur igen igen...
Fra : Karsten

Dato : 15-10-02 19:09

Jeg har en xp 1700 med asus a7v266-e mb og 256 mb ram
Computeren går ofte ned og det er altid i forbindelse med at processoren
"arbejder" meget. f.eks. spil.
Når jeg tager kabinettet af kan den klare lidt mere. dette tyder jo mest på
at det skyldes temperaturen.
Jeg har en silent viking blæser på processoren og en ekstra blæser på
fronten af computeren.
Når jeg måler temperaturen med asus probe viser den cpu temperatur på
omkring 59-70 grader. P motherboardet er der omkring 35-37 grader.
Har i nogle gode ideer til køling? Jeg har ikke sat ekstra kølepasta på
cpu'en inden jeg satte blæseren på, men det fik jeg også at vide jeg ikke
skulle. I butikken har de sagt at den relativt høje temperatur skyldes at
asus motherboards altid måler for høj temperatur.(??)
Er der nogle der har gode ideer til hvordan jeg løser problemet?

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-10-02 22:38

"Karsten" <no@mail.tx> skrev i en meddelelse
> [...]

> asus motherboards altid måler for høj temperatur.(??)
> Er der nogle der har gode ideer til hvordan jeg løser problemet?

Prøv evt. at spørge i overclocking gruppen. De gutter derinde ved en masse
om køling og hvilke temp. der er bedst for CPU'en. Hvis du bare skriver i
enmelinien "OT: din overskrift" er jeg sikker på at du ikke bliver haglet
ned med beskyldninger om OT posting...
Det kan også være din GPU der bliver for varm, hvad køling har du på den?

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Martin K

Dato : 16-10-02 08:14

Karsten wrote:
> [...]
> Når jeg måler temperaturen med asus probe viser den cpu temperatur på
> omkring 59-70 grader. P motherboardet er der omkring 35-37 grader.

Det lyder noget højt...

> Jeg har ikke sat ekstra kølepasta
> på cpu'en inden jeg satte blæseren på, men det fik jeg også at vide
> jeg ikke skulle.

Jeg har heller ikke rigtig kølepasta på min XP1700+, men på min køler sidder
en såkaldt thermal pad, som skulle gøre det ud for kølepasta. Hvis der ikke
er noget overhovedet på din CPU, skal det gøres. Svjv er Artic Silver noget
af det bedste på markedet...

> I butikken har de sagt at den relativt høje
> temperatur skyldes at asus motherboards altid måler for høj
> temperatur.(??)

Det gør den også. Men her taler vi max 10 grader. Du kan evt. prøve med en
bios opgradering, for mere præcise temperaturer. Har hørt om een her i
gruppen, hvor tempen faldt med 10 grader, efter en opgradering. De vil dog
højst sandsynligt ikke hjælpe på dit varme problem...

> Er der nogle der har gode ideer til hvordan jeg løser problemet?

Du skriver at du har een blæser i fronten. Blæser den ud eller ind? Du burde
måske også have en blæser bagi. Er du helt hardcore til casemods mv. kan du
jo også lige drimle et hul i siden ud for CPU og kyle en blæser i der...

--
Martin K

Fra : Thomas

Dato : 16-10-02 08:23

> [...]

> fronten af computeren.
> Når jeg måler temperaturen med asus probe viser den cpu temperatur på
Hej...

Din cpu temp. er høj, men ikke dræbende høj. du kan dog godt opleve datafejl
omkring 70-80º C, men som de har sagt i butikken har ASUS et underbygget ry
for at vi for meget på ders tempprobes, mén lad os bare sige at den er 5
grader lavere, så er den stadig pænt varm, men overlever dog og bør ikek
være den del af hardwaren der giver probs.

> P motherboardet er der >omkring 35-37 grader.

Her er der vist intet problem.. de chipset der bruges på Mobo kan klare
meget høje temperaturer uden at de får det dårligt.
Den temp er acceptabel.
> Har i nogle gode ideer til køling? Jeg har ikke sat ekstra kølepasta på
> cpu'en inden jeg satte blæseren på, men det fik jeg også at vide jeg ikke
> skulle
Men det skal du.. Du er blevet fejlinformeret. Med de højtydende proccesorer
der er på markedet idag er det en RIgtig god ide at bruge lidt kølepasta for
at optimere varmeverførslen mellem Cpu Core og din køleprofil.
for det bedste resultat bør du bruge Artic Silver III eller tilsv. dette kan
erhverves hos studiedata.

> I butikken har de sagt at den relativt høje temperatur skyldes at
> asus motherboards altid måler for høj temperatur.
¨
det er sandt, men de gør sq ike meget for at hjælpe dig hvis det er en
samlet maskine du har købt hos dem.!!!

En lille fejlgennemgang leder hurtigt hen modtdit grafikkort og dets GPU.
undersøg om den evt bliver for varm. ( har du OC'et kortet? )
Giv det lidt kølepasta, planslib profilen ellerkøb en ny og større og
planslib den. sæt evt en større blæser på.
gør en smule mere ud af at få et bedre airflow gennem dit kabi. måske en
blæser tæt på Cpu der blæser ind på denne og en mere tila tsuge ud i toppe.

En sidste ting. Hvor varme er dine harddiske. i betagtning af dine andre
temps, kunne du gost have pænt høje harddisk temps. husk at nnår de kommer
over 40-45 º er der optagt til problemer i nær fremtid.

Venligst Thomas

Fra : Leony

Dato : 17-10-02 12:28

"Thomas" <Plasmafusion@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> En sidste ting. Hvor varme er dine harddiske. i betagtning af dine andre
> temps, kunne du gost have pænt høje harddisk temps. husk at nnår de kommer
> over 40-45 º er der optagt til problemer i nær fremtid.

Har du et link til en artikel som underbygger dette eller er det bare den
erfaring du har gjort.
Min harddisk (Maxtor D740X-fluid) ligger konstant på 51 grader (målt med
Dtemp via s.m.a.r.t). Det bekymrede mig ikke før jeg læste din post.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 16-10-02 08:47

"Karsten" <no@mail.tx> skrev i en meddelelse

> Jeg har en xp 1700 med asus a7v266-e mb og 256 mb ram
> Computeren går ofte ned og det er altid i forbindelse med at processoren
> "arbejder" meget. f.eks. spil.

Hvis den går ned i spil, så skyldes det ofte en dårlig driver til
grafikkortet. Især Detonatordriverne (hvis du bruger dem) er meget svingende
i kvalitet.
Prøv at downloade et cpubelastningsprogram. Eksempelvis prime95:
http://www.mersenne.org/freesoft.htm
Går den også ned her. Hold evt øje med din temperatur i Asus Probe.

> Når jeg tager kabinettet af kan den klare lidt mere. dette tyder jo mest

> at det skyldes temperaturen.

Jep, det plejer det at gøre.
Ekstra blæsere kunne hjælpe. Prøv at sætte en bordblæser, hvis du har en,
til at blæse ind i kabinettet (der kommer meget støv ind, så det skal ikke
være en permanent løsning), forlænger det tiden inden den går ned.
Ryd op i dine kabler, dette forbedrer airflowet i kabinettet.

> Jeg har en silent viking blæser på processoren og en ekstra blæser på
> fronten af computeren.

Måske et nyt lag kølepasta på Vikingen.

> [...]
> Har i nogle gode ideer til køling? Jeg har ikke sat ekstra kølepasta på
> cpu'en inden jeg satte blæseren på, men det fik jeg også at vide jeg ikke

Du skal ikke bruge ekstra kølepasta hvis du bruger den termiske pad der sad
på Vikingen da du købte den.
For meget pasta har den modsatte effekt, det isolerer så processoren ikke
kan komme af med varmen til køleprofilet.

> I butikken har de sagt at den relativt høje temperatur skyldes at
> asus motherboards altid måler for høj temperatur.(??)

Måske en opdatering af Asus Probe.
I nogle tilfælde kan du vinde nogle grader ved at opdatere til nyeste BIOS.
Prøv at måle med Motherboard Monitor i stedet for:
http://mbm.livewiredev.com