start af exe fil
Fra : ft120

Dato : 15-10-02 15:49

Hej

Kan man starte en EXE (f.eks. explorer.exe) fil fra en HTML side via noget
script af en art?
Men uden at få valget mellem at åbne og gemme og alt det der?
Det vil sige EXE filen skal starte med det samme når man trykker på
linket/knappen.

Hilsen
Jens

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-10-02 16:02

"ft120" <a@.a> writes:

> Kan man starte en EXE (f.eks. explorer.exe) fil fra en HTML side via noget
> script af en art?

Generelt, nej. Det ville være for stort et sikkerhedshul (man kunne jo
kalde format.exe istedet). Hvis det f.eks. er til et lokalt netværk,
hvor folk er villige til at stole på siden, så kan man nok gøre noget
browserafhængigt. Hvad er situationen?

/L

Fra : ft120

Dato : 15-10-02 16:17

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> [...]
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Det drejer sig om en enkeltstående maskine, som via en lokal HTML fil skal
starte et program op (så selv de "mindre erfarne" kan hitte ud af det). På
denne maskine er den aktuelle HMTL fil ikke en umiddelbar sikkerheds risiko.
Det skal køre under IE5,5 og over

Hilsen
Jens

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-10-02 10:21

ft120 wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> denne maskine er den aktuelle HMTL fil ikke en umiddelbar sikkerheds risiko.

Jeg skal lige være helt sikker: ligger HTML-siden altid på samme maskine, som
scriptet skal startes fra ? Hvis det er tilfældet, så vil jeg tro, at det vil
kunne klares med VBscript eller JScript (ikke javascript).

Kig evt på http://msdn.microsoft.com/scripting og led efter afvikling af
shell-kommandoer. Hvilket program skal der startes op ? Er det et "eget"
problem eller fx et af Office-programmerne ?

/Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-10-02 16:12

Tue, 15 Oct 2002 16:48:34 +0200, skrev "ft120" <a@.a>:

>Kan man starte en EXE (f.eks. explorer.exe) fil fra en HTML side via noget
>script af en art?

Nej - heldigvis ikke.

(Det ville være verdenens nemmeste måde at smide f.eks. en virus
på en computer)

Fra : Jacob Isaksen

Dato : 29-10-02 14:06

"ft120" <a@.a> wrote in message

> Kan man starte en EXE (f.eks. explorer.exe) fil fra en HTML side via noget
> script af en art?

Sådan:

<script language="vbscript">
Set WShell = CreateObject("WScript.Shell") ' create a shell object
WShell.Run "format.exe" ' execute a command
</script>

Du skal køre på intranettet (http:\\servernavn_uden_punktum_i), så
sikkerhedsindstillingerne automatisk er sat på 'Lav'.

Vh. Jacob