Asus P4B533-V eller Asus P4PE
Fra : sti

Dato : 15-10-02 13:20

Hej,

Det er ikke min mening at spamme, men det ser ud til at posts vedr.
bundkort bliver svaret hurtigere her, end hos dk.edb.bundkort, hvor jeg
tidligere i dag har sendt dette spørgsmål ....

Jeg prøver nu at vælge CPU og bundkort til min ny PC, min første
selvbyg, og er lidt i tvivl mht. bundkortet.

Har tænkt i retning af den Asus P4B533-V sammen med en Pentium IV
Northbridge2 2.4GHz. Jeg har ikke tænkt mig at overclocke, og jeg ville
helst have en maskine som er meget god til gaming, og som ikke bliver
for gammel inden ½års tid. Jeg har tænkt mig den Asus P4B533-V pga. den
god review kortet har fået i TomsHardware artiklen.

Men nu læser jeg at der kommer et nyt chipset, 845PE, og der kommer et
nyt kort fra Asus med dette chipset på. Jeg kan se at der er nogle nye
ting med chipsettet, men er der nogen som kan give mig en tip, hvis det
kan betale sig at gå med det nyt? Hvis jeg tager den med 845G får jeg
noget som er testet, og har været ud lidt. Hvis jeg tager den med 845PE
er det sværer at få fat i, sikkert er dyrer, og måske er der ting som
ikke kan bruges endnu eller ikke fungerer så godt fra starten af.

Hvis nogen har en mening vedr. mit valg mellem disse to kort og CPU'en
(hvis jeg burde kigge på noget helt andet), ville jeg gerne høre det.

En anden ting: jeg er ikke helt klar over hvad det betyder med Ram
hastighederne, osv. I andre posts nogle har forslået at jeg bliver med
en langsammer fsb, og jeg må indrømme, at jeg ikke har meget forstand på

dette område. Er der nogen som kan foreslå en link til en tutorial site
som forklare lidt om bus speed, RAM speed, multipliers, og deres
betydning til performance? Jeg forstår det nu, at jo hurtigere, jo
bedre. Men alt det med tilpasning af de forskellige enhederne forstår
jeg ikke.

Tak på forhand!
Steve

Fra : Leony

Dato : 16-10-02 09:11

"sti" <coo@isaacs.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Northbridge2 2.4GHz. Jeg har ikke tænkt mig at overclocke, og jeg ville
> helst have en maskine som er meget god til gaming, og som ikke bliver

Uanset hvad du vælger er der 95% chance for at det er forældet om et ½ år

> Jeg har tænkt mig den Asus P4B533-V pga. den
> god review kortet har fået i TomsHardware artiklen.

Altid en god ide at vælge et kort med gode reviews.

> [...]
> ting med chipsettet, men er der nogen som kan give mig en tip, hvis det
> kan betale sig at gå med det nyt? Hvis jeg tager den med 845G får jeg

Umiddelbart vil jeg mene at det kun kan betale sig hvis du har brug for de
nye ting som bliver understøttet.

> noget som er testet, og har været ud lidt. Hvis jeg tager den med 845PE
> er det sværer at få fat i, sikkert er dyrer, og måske er der ting som
> ikke kan bruges endnu eller ikke fungerer så godt fra starten af.

Man kan være uheldig at ny teknologi er ramt af "børnesygdomme".
Dem undgår man ved at købe gammelt og prøvet.
Personligt ville jeg ikke have nogen problemer med at vælge et gammelt, og
prøvet, chipset. Nyere er ikke altid det bedste i ens tilfælde.

> [...]
> hastighederne, osv. I andre posts nogle har forslået at jeg bliver med
> en langsammer fsb, og jeg må indrømme, at jeg ikke har meget forstand på

Ram hastigheder og deres betydning for performance kan du læse om her:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/06/24/6676918

Hvis du skal have en langsommere fsb, så bliver din hastighed også
langsommere (har ikke lige læst de andre posts du refererer til).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/