MS Windows
briani 27239
WINXP laaaaangsom
Fra : Caz

Dato : 15-10-02 07:01

Kære Alle

Min WinXp er blevet uffattelig langsom til alt.
Åbner langsom, lukker langsom- når den man endelig skal lukke den- ja så
starter den såmænd blot igen. Det er forsøgt repareret- dog uden held!
IE kan sjældent åbnes hurtigt, dvs. det tager normalt første gang ca. 20-30
sec., når den har været igang går det dog bedre.
Div. programmer kører dårligt, rimeligt stabil, MEN LANGSOM
Harddisken kører meget, og her de sidste par dage har der ofte blinket en
lille "CD-skive" ved siden af muse pilen....

Maskinen er ca. 1/2 år gl. en P4, 1,8 GHz, 1GB RDRAM.
WinXP ligger på en ny 60 GB Seagate HD.

Der har aldrig været spil på maskinen.

"Sandra"- benchmark fortæller ikke om de store problemer, RAM er hurtigt, HD
ligger på forventet niveau, det samme med processoren.

Det hele virker som en Win98 version der ikke har været resinstalleret de
sidste 6-7 år.

Jeg er på nippet et at reinstallere......

Nogen gode ider?

Mvh
Carsten

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 15-10-02 07:36

> Jeg er på nippet et at reinstallere......
>
> Nogen gode ider?

Ja, det ville jeg nok også foreslå. Maskinen er samme konfig som min, og den
sprøjter bare derud af.

Lå der XP på fra starten af, eller opgraderede du fra 98? Mit forslag er
FDISK, slet partition, opret ny, og så XP ind fra bunden af.

Held og lykke

Rab

Fra : Caz

Dato : 15-10-02 07:49

> Ja, det ville jeg nok også foreslå. Maskinen er samme konfig som min, og
den
> sprøjter bare derud af.

.... ja det gjorde min også i starten. Jeg bruger den til digital video
redigering. Her derfor udover 60 GB HD'en også 2 x 60 i "Promise" Raid (0) +
en 80 GB HD til stillbilleder.

> Lå der XP på fra starten af, eller opgraderede du fra 98? Mit forslag er
> FDISK, slet partition, opret ny, og så XP ind fra bunden af.

Jeg købte maskinen med installeret Win XP. Vil du foreslå at "fdiske" med
Win98 startdisk?

Mvh
Carsten

Fra : Morten

Dato : 15-10-02 07:37

Check temperaturen på din CPU. Den kan være løbet varm!
Ellers lyder det som SERIØS mangel på RAM <128Mb

/Morten

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 15-10-02 07:54

"Morten" <m_lyckegaard@FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Check temperaturen på din CPU. Den kan være løbet varm!
> Ellers lyder det som SERIØS mangel på RAM <128Mb
Det er næppe rammen der er problemet. Han har 1GB.

Så er jeg mere tilhænger af varmen.....

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 15-10-02 07:57

Prøv evt. når disken begynder at køre så tryk på ctrl+alt+delete og se i
joblisten hvad det er der kører. Du kan evt. vælge "processor" så kan du se
hvad det er for et program der bruger al din kraft.

Bo

Fra : Caz

Dato : 15-10-02 08:09

> [...]
se
> hvad det er for et program der bruger al din kraft.

Ram'en skulle gerne være i orden. Temperaturen tror jeg heller ikke, da
problemet er der uanset om maskinen er nyopstartet eller varm.

"Processor" via "ctrl+alt+delete" er der til gængæld ikke mangel på 36 stk.
i alt netop nu. Om der er for mange ved jeg faktisk ikke- de er ikke så
genkendelige.
4 % CPU forbrug- 147 MB allokeret hukommelse.
I joblisten kører kun de der skal.

Carsten

Fra : Morten

Dato : 15-10-02 08:28

Hmmm..'

Med den "smule" allokeret memory - og ingen CPU-util - så hælder jeg til, at
du skal teste temperaturen på Calorius P. Unikus

Den bliver LYNhurtig varm - max 10 sekunder - så du vil næppe kunne nå at
opleve forskellen.

Prøv at installere speedfan - eller et eller andet andet tool, der på
nogenlunde uvidenskabeligt niveau kan vise temp på bundkortets dele.

Fra : Caz

Dato : 15-10-02 08:54

> Hmmm..'
>
> Med den "smule" allokeret memory - og ingen CPU-util - så hælder jeg til,
at
> du skal teste temperaturen på Calorius P. Unikus

...hæ!

> [...]
>
> Prøv at installere speedfan - eller et eller andet andet tool, der på
> nogenlunde uvidenskabeligt niveau kan vise temp på bundkortets dele.

Jeg prøver sgu'

Carsten

Fra : Caz

Dato : 15-10-02 09:05

Speedfan-info!

Jeg ved ikke lige hvilken der er hvilken temperatur, men der er ikke nogen
der er over 36 gr.

Der er en der ligger og skifter mellem 26 og 28 gr. med et grønt v-mærke ud
for.

Carsten

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-10-02 09:28

> [...]
> genkendelige.
> 4 % CPU forbrug- 147 MB allokeret hukommelse.

hvor meget plads har du ledig på dit C drev
hvis du ikke har ret meget plads tilbage kan XP
blive langsom evt. kun 500 mb - 1 gb
har du slået systemgendannelse fra og alt det andet
legetøj der ligger i Win XP som effekter osv.
køre du med klassisk start menu og Desktop.
alt dette trækker tænder ud, selv på en stor pc.
Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-02 17:05

> [...]
>legetøj der ligger i Win XP som effekter osv.
>køre du med klassisk start menu og Desktop.
>alt dette trækker tænder ud, selv på en stor pc.
Enig, efter 2 måneder med XP begyndte min at være 5 sekunder om at starte
programmer osv, så jeg lavede...

1.Diskoprydning
2.Deleting af Temp internet filer
3.Systengendanelses oprydning
4.Diskdefragmentering

Slukkede for maskinen, tænte, og no sløvhed mere, det er nu ca 2 måneder
siden, og den ruller stadig hurtigt.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Caz

Dato : 16-10-02 06:50

> Enig, efter 2 måneder med XP begyndte min at være 5 sekunder om at starte
> [...]

1-3 er prøvet, 4 prøver jeg!

> Slukkede for maskinen, tænte, og no sløvhed mere, det er nu ca 2 måneder
> siden, og den ruller stadig hurtigt.

Ja gid det var så vel hos mig. I øjeblikket går jeg tilbage til ungernes
maskine hvis jeg behøver hurtighed- en P3, 450MHz Win98II .... det var jo
ikke meningen!

Caz

Fra : Madsen

Dato : 15-10-02 15:35

Caz skrev:

> Min WinXp er blevet uffattelig langsom til alt.

Antivirussoftware? Har du prøvet at slå det fra midltertidigt?

> Harddisken kører meget, og her de sidste par dage har der ofte
> blinket en lille "CD-skive" ved siden af muse pilen....

Lyder mystisk. Jeg ser kun en blinkende cd-skive ved siden af
markøren når jeg er ved at brænde en cd. Har du brugt WinXP's
indbyggede brænderfunktion?

Madsen.

Fra : Caz

Dato : 16-10-02 06:53

> Antivirussoftware? Har du prøvet at slå det fra midltertidigt?

.. Ja uden held!

> Lyder mystisk. Jeg ser kun en blinkende cd-skive ved siden af
> markøren når jeg er ved at brænde en cd. Har du brugt WinXP's
> indbyggede brænderfunktion?

WinXP brænder bruger jeg ikke. jeg bruger Nero. Brænderfunktionen er dog
noget af det der har bevaret sin hurtighed. Ca. 4-6 min om 600-700 MB

Mvh
Caz