Billigt VDSL?!?
Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 14-10-02 20:20

Jeg fik lige smidt denne url i hovedet i dag:
http://www.bonet.se/page.php?xml=swe/pages/private/jetstream.xml

Et firma som leverer 8 Mbps VDSL forbindelser til omkring 1000.-/måned.
Godt nok tager de over 4000 i oprettelse, men den månedlige afgift svarer
til hvad en 2 Mbps koster herhjemme...

Hvorfor er de danske udbydere ikke med teknologisk eller prismæssigt?
(no offence ISP guys...)

Mvh
Kenneth

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 15-10-02 14:34

"Kenneth Ahn Jensen" <kaj@itu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et firma som leverer 8 Mbps VDSL forbindelser til omkring 1000.-/måned.
> Godt nok tager de over 4000 i oprettelse, men den månedlige afgift svarer

Tjaa Vdsl må da efterhånden være på vej her hjemme..

Meeen TDC's Adsl udstyr som sidder på centralerne rundt omkring
kan da køre op til 8Mbit Down og 800kb Up..

Men så skal du næsten bo ved siden af centralen for at det virker vil jeg
mene..

Nogen der ved Hvilken "Teknologi" Vdsl køre eller kommer til at køre
på/med.??
Kobber, Lys eller hvad.?

Henrik..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-10-02 14:48

"Henrik Sørensen" <snurredk{REMOVE THIS}@phreaker.net> skrev i en
meddelelse news:3dac18fc$0$7050$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Nogen der ved Hvilken "Teknologi" Vdsl køre eller kommer til at køre
> på/med.??
> Kobber, Lys eller hvad.?

VDSL kører på kobber, men kun ganske korte stræk.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 15-10-02 17:44

> "Henrik Sørensen" <snurredk{REMOVE THIS}@phreaker.net> skrev i en
> meddelelse news:3dac18fc$0$7050$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> VDSL kører på kobber, men kun ganske korte stræk.

Oki, hvordan.. Frekvens osv.. Samme teknologi som ADSL.?

Korte stræk.? 500 - 1000M fra en central.?

Henrik..

Fra : Larz

Dato : 15-10-02 18:54

http://www.howstuffworks.com/vdsl.htm

> Korte stræk.? 500 - 1000M fra en central.?

Noget i den stil - Men hastighederne er meget gode tæt på og forringes
længere ude - typiske hastigheder er 20-50 Mbps hver vej. Tæt på
centralen kan man opleve hastigheder på 70 Mbps hver vej!

Engang var det meningen at VDSL Systems <www.vdslsystems.com> ville
starte i Danmark - Men der skete bare aldrig noget...

--
-
Lars

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 15-10-02 22:39

"Larz" <lp@your-pants.coder.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.howstuffworks.com/vdsl.htm

Ihh. Dejlig side, meget god info.. Tnx..

> Noget i den stil - Men hastighederne er meget gode tæt på og forringes
> længere ude - typiske hastigheder er 20-50 Mbps hver vej. Tæt på
> centralen kan man opleve hastigheder på 70 Mbps hver vej!

Oki, men det kommer nok til at koste en krig at få det.!!

Fra : Kenny P.

Dato : 16-10-02 16:50

> Meeen TDC's Adsl udstyr som sidder på centralerne rundt omkring
> kan da køre op til 8Mbit Down og 800kb Up..
> Men så skal du næsten bo ved siden af centralen for at det virker vil jeg
> mene..

Måske kan TDC's ADSL udstyr også kapere lidt mere idet Telias ADSL udstyr
fysisk placeret på TDC's centraler ihvert fald kan kapere op til en 10 Mbit
downstream og 896 kbit upstream hvis ellers kobberet tillader det og man kan
se de små blå/røde mænd fra sit vindue.
/Kenny

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-10-02 17:04

"Kenny P." <The_Wirepuller@(no.spam)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Telias ADSL udstyr
> fysisk placeret på TDC's centraler ihvert fald kan kapere op til en 10
Mbit
> downstream og 896 kbit upstream hvis ellers kobberet tillader det

Kilde?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Kenny P.

Dato : 16-10-02 18:09

> Kilde?

Kan desværre ikke afsløres... så godtag informationen eller lad være.
/Kenny

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-10-02 20:00

> Kan desværre ikke afsløres... så godtag informationen eller lad være.

OK, jeg lader bare være så.
ADSL-standarden tillader kun op til omkring 8 Mbit, så din kilde tager
fejl.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 17-10-02 13:39

"Martin H jriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message news:<3dadb7e0$0
[cut]
> OK, jeg lader bare være så.
> ADSL-standarden tillader kun op til omkring 8 Mbit, så din kilde tager
> fejl.

Hej Martin,

Du har ikke ret!

ITU-T G992.1 (i folkemunde - G.DMT), subclause 7.6.4:

"Support of higher downstream bit rates with S = 1/2"

Hvis man mapper 2 RS codewords ind i et FEC dataframe, fordobler man
i princippet downstream dataraten, altså helt op til 16Mbps.

I praksis kan man ikke opnå mere end ca. 12 Mbps.

Dette er en option i G.DMT, hvorpå 95% af alle ADSL chipset's baserer sig.
Inclusive f.eks. HM220dp fra Ericsson, som Tele Danmark bl.a. bruger.

Iøvrigt kan du finde det i ANSI T1.413-1998, subclause 6.6.3 også.

Hvis S=½ er enablet på en HM220dp kan man opnå ca. 10Mbps downstream.

Mvh Steen,

Fra : Rune Klausen

Dato : 17-10-02 10:54

"Kenny P." <The_Wirepuller@(no.spam)hotmail.com> wrote in message

> Kan desværre ikke afsløres... så godtag informationen eller lad være.

Bunden af vodka flasken ?

-Rune

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-10-02 19:27

On Wed, 16 Oct 2002 18:04:10 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Kilde?

Glem det, jeg har fået at vide at Kenny P. ingen kilde har.

Jeg kan desværre ikke afsløre hvem min kilde er til den information.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-10-02 12:49

> [...]
> til hvad en 2 Mbps koster herhjemme...
>
> Hvorfor er de danske udbydere ikke med teknologisk eller prismæssigt?

Med hensyn til teknologien, er der et alternativ, men det er begrænset hvor
man kan bruge den.

Kabel net. EuroDOCSIS standarten siger 38Mbit downstream og upstream 10
MBit. Det kan på et veldimensineret kabel antenne anlæg trækkes 50 Km.

Men der er ingen udbydere der udbyder det. Men teknikken kan klare det. Og
det virker faktisk godt. Har selv testet det af.

Mvh. Jesper