Er Northwood 2.53GHz betydlige bedre end 2~
Fra : sti

Dato : 14-10-02 18:03

Hej,

ifølge edbpriser er den Intel Northwood 2.53GHz Processor meget
populare, men er den betydelige bedre end den Northwood 2.4GHz? Den er
godt nok dyrer, og jeg ville gerne vide, hvis det kan betaler sig for
mig at købe den 2.53GHz i stedet for den 2.4GHz.

Og er der nogen som kan sige noget til forskellen mellem den Northwood
og den Northwood2?

Tak på forhand!

Steve

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 14-10-02 18:50

> [...]
> godt nok dyrer, og jeg ville gerne vide, hvis det kan betaler sig for
> mig at købe den 2.53GHz i stedet for den 2.4GHz.

Den nyeste model er altid dyrest - og normalt ret meget dyr endda.

Lav en marginalbetragtning (selvom det måske ikke er helt fair): Rent MHz
mæssigt er den hurtige processor ca. 5.5% hurtigere end den "langsomme". Er
det ekstraprisen værd?

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 14-10-02 18:56

Hej Steve!

Det kommer meget an på hvad maskinen skal lave, men søger for at dit
bundkort kan klare en 533MHz. Så kan du købe en 2.4GHz til ca. 1900 kr. nu
og så opdatere til en f.eks. 2.8Ghz for under 2.000 kr. om et år hvis du
har brug for mere fart!

Nogen kalder Pentium 4 Nothwood med 533MHz for 2 mens 400MHz udgaven kun
hedder Northwood (begge med 512KB).

--
Mvh.
Lars Rasmussen

Fra : sti

Dato : 14-10-02 19:26

Lars Rasmussen wrote:

> [...]
> har brug for mere fart!
>
> Nogen kalder Pentium 4 Nothwood med 533MHz for 2 mens 400MHz udgaven kun

Tak for tip Lars.

Jeg tænkte mere i retning af, at det var bedre at køre med 2.53 end 2.4 pga. et
eller andet multiplier halløj. Ikke at jeg ville savne 0.13 GHz ellers. Hvis der
ikke er en anden grund, så går jeg med den 2.4 GHz for nu.

Jeg er også i gang med at vælge et motherboard, og har tænkt på den ny chip P4pE
på et Asus bundkort. Så kører jeg med 533 med dette kort.

Men lige som med CPUen, aner jeg ikke hvis det kan betaler sig at gå med det nyt
eller spare lidt penge med den Intel 845G (Asus P4B533-V) chipset. Hvis nogen
kan sige noget om de to bundkorter, mange tak!

/Steve

Fra : o&u

Dato : 14-10-02 19:23

On Mon, 14 Oct 2002 19:02:53 +0200, sti <coo@isaacs.com> wrote:

> [...]
>mig at købe den 2.53GHz i stedet for den 2.4GHz.
>
>Og er der nogen som kan sige noget til forskellen mellem den Northwood

Der findes 2 modeller af 2400: med fsb 400 og med fsb533. Jeg går ud
fra, at du mener om den billige fsb400 model af 2400 er dårligere end
2533.

Er du overhovedet klar over forskellen ?

2400 fsb400 kører 24x100, dvs. frontbus er sådan set 100 MHz, men ram
kan dog på mange bundkort køre asynkront med fsb133. Multiplier er 24x
og er låst.

2533 kører 19x133, det er et rent fsb 133 system. Men ram kan stadig
køres asynkront ved fsb166. Multiplier er 19x.

Heraf kan man drage følgende konklusioner: med 2400 fsb400 behøver man
ikke mere end pc2100 ram. Men skal man overklokke den op imod fsb133
bør man have pc2700. Men 24x133=3.2 GHz er lidt for vanvittigt. Regn
ikke med så meget. Men måske 24x125.

Det optimale ? Set udfra en prisbetragtning er det efter min mening en
P4 northwood 2.0 GHz. Den har 20x multiplier. Med fsb133 kører den
2666 MHz.

Om man kan mærke forskel ? Det tror jeg ikke. Deres ydelse er meget
voldsom og skal udfordres med krævende cpu tunge beregninger for at
kunne mærkes. Måske framerates i Q3 kan vise det.

mvh

John

Fra : sti

Dato : 14-10-02 19:53

o&u wrote:

> [...]
> voldsom og skal udfordres med krævende cpu tunge beregninger for at
> kunne mærkes. Måske framerates i Q3 kan vise det.

Hej John,

tak for info. Jeg er ikke helt med med alle de beregninger, du har skrevet,
men jeg fortolke det således, at jeg ikke ville mærke en stor forskel med
2.4 GHz i stedet for 2.53 GHz. Jeg har tænkt mig at købe den med fsb533,
sammen med et bundkort som også tilbude 533.

Det, jeg ville omgå, er, at komme i samme situation hvor jeg nu er med min
anden PC - fik den med Intel 850 chipset og RDRAM, som i dag er dyr og ikke
særlige hurtige i forhold til hvad man ellers kan få. Jeg tænkte mere at,
hvis 2.53 GHz var så godt sølgt, måske var der en særlige grund for det.

mvh,

Steve

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-02 19:59

> [...]
>voldsom og skal udfordres med krævende cpu tunge beregninger for at
>kunne mærkes. Måske framerates i Q3 kan vise det.

Jeg står også over for at skulle opgraderer, P4 2.53 eller XP2400.
Jeg bruger udenlukkende(næsten) til 3D rendering via mit Strata3D.
Og ved hjælp af benchmark test i Strata kan jeg tydeligt se at en XP
er den man skal gå efter, medmindre man har råd til en Dual xeon 2.4
Prøv at se disse rederings tider... http://www.stratacafe.com/benchmarks.asp

P4 ejer. ;-(
--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : -=Madsen=-

Dato : 14-10-02 21:47

> [...]
> ikke mere end pc2100 ram. Men skal man overklokke den op imod fsb133
> bør man have pc2700. Men 24x133=3.2 GHz er lidt for vanvittigt. Regn

he he... for at køre med en fsb 400 cpu, behøver man kun pc1600 ram, for at
køre med en fsb533 skal man ha pc2100 ram