kode på harddisk 2½"
Fra : nubi

Dato : 14-10-02 16:52

Da jeg har fundet et par diske på losse som ser ud til at virke MEN der er
kode på så den ikke booter op.
Kan men fjerne koden med et prog eller skal den der ud på lossen igen.

Venlig Hilsen

Jesper gartner

nubi@tdcadsl.dk

Fra : Aksel

Dato : 14-10-02 21:07

"nubi" <nubi@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kode på så den ikke booter op.
> Kan men fjerne koden med et prog eller skal den der ud på lossen igen.

Du kan ikke boote med en tom disk, prøv at sætte en i som slave, så burde
BIOS finde den.

Hvis du sætter den i som master skal du boote fra din startdiskette og
indlæse styresystem på harddisken før du kan boote fra den.

Hilsen Aksel

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 14-10-02 22:26

nubi wrote:
> Da jeg har fundet et par diske på losse som ser ud til at virke MEN der er
> kode på så den ikke booter op.

På nogle Compaq bærbare og andre, ligger selve bios setup-delen på en
lile partition på harddisken.
Sætter man den i en bærbar eller stationær og prøver at boote på den, så
vil den del blive loadet, med mindre man booter på en diskette.
Er der password på den bios setup-del, så vil den naturligvis ikke boote
længere end der hvor den spørger efter det..

> Kan men fjerne koden med et prog eller skal den der ud på lossen igen.

Jeg ville enten boote på en diskette, eller hvis du ikke har noget
diskettedrev, så sætte den i en stationær og slette alle partitioner -
evt. finde et program som kan overskrive disken med 0'er.

Det skal lige nævnes at der findes helt specielle diske, hvor der
faktisk er hard-/softwarelås på, så de ikke kan bruges i andre end lige
de Compaq eller IBM-maskiner som de er lavet til - det plejer dog at
være scsi-diske.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 15-10-02 00:47

Jens C. Hansen [Odense] wrote:
> [...]

Forresten, hvorfor havnede det oprindelige indlæg ikke i
dk.edb.hardware.drev ?