Mølgård Thyholm
Fra : musse larsen

Dato : 14-10-02 14:47

Er der noger her i gruppen der ved i hvad / sogn / herred Thisted
amt, der findes en gård kaldet Mølgård CA: 1879

Fra : K. Thidemann

Dato : 14-10-02 14:57

On 14 Oct 2002 13:46:33 GMT, musse larsen <musse@post.tele.dk> wrote:

>Er der noger her i gruppen der ved i hvad / sogn / herred Thisted
>amt, der findes en gård kaldet Mølgård CA: 1879

Prøv

http://sql.krabsen.dk/stednavne/

Måske Kettrup Vester Han herred.

Mvh
K. Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 14-10-02 15:01

On 14 Oct 2002 13:46:33 GMT, musse larsen <musse@post.tele.dk> wrote:

>Er der noger her i gruppen der ved i hvad / sogn / herred Thisted
>amt, der findes en gård kaldet Mølgård CA: 1879

Skriv til mig hvis det er dine, han er er bror til min.

Noter : Hjørring, Øster Han, Lerup, Bakken, , Mølgaard, 21, FT-1845

Michel Jensen, 43, Gift, , jordbruger, Hauerslev, Hjørring amt
Inger Marie Nielsdatter, 29, Gift, , hans kone, Øland, Hjørring amt
Maren Michelsdatter, 6, Ugift, , deres barn, her i sognet
Catrine Michelsdatter, 2, Ugift, , deres barn, her i sognet
Jensine Michelsen, 1, Ugift, , deres barn, her i sognet
Anders Olesen, 23, Ugift, , tjenestekarl, Kollerup, Thisted amt
Gregers Larsen, 15, Ugift, , tjenestedreng, Beistrup, Hjørring amt
Christine Pedersdatter, 18, Ugift, , tjenestepige, Broust, Hjørring
amt
Ketty Thidemann

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 14-10-02 16:06

"musse larsen" <musse@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der noger her i gruppen der ved i hvad / sogn / herred Thisted
> amt, der findes en gård kaldet Mølgård CA: 1879

I følge la Cour's "Danske Gaarde" findes der en Mølgård i Hvidbjerg og en
Øster Møllegård i Lødderup.

Om ejere af Mølgård skriver la Cour " Mølgård, der har været selveje fra
1798, ejedes fra den tid af Christen Sørensen, der c. 1840 overdrog den til
sin søn, Niels Sørensen, denne overdrog 1889 gården til sin søstersøn, Peder
Mehl, af hvem nuv. ejer har købt." [Nuværende ejer var ca 1915 Mads Kirk,
der var født i Bjørndrup 19. april 1857 og gift med Else Kirstine Nørgaard
født i Erslev 16. maj 1859]

Hans

Fra : Bodil Madsen

Dato : 14-10-02 19:50

Du skriver Mølgård Thyholm, det må jo så være den gård, der ligger i
Hvidbjerg. Der ligger et Hvidbjerg i Thyholm. Thyholm har sit eget
postnummer nemlig 7790 og ligger i det sydlige Thy, før man kører over
Limfjorden ved Oddesund.
Bodil Madsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-10-02 21:05

Bodil Madsen wrote:
> Du skriver Mølgård Thyholm, det må jo så være den gård, der ligger i
> Hvidbjerg.
Det har ikke været mig muligt at fine em "Mølgaard" i Hvidbjerg, Refs. Kun
"Møllegaard".

På "Det Levende Danmarkskort" listes der omkring 40 stk. med kotformen
"Mølgaard" fordelt over det nordlige og vestlige Jylland - de allerfleste
udenfor Thisted Amt.

1930 var der "Mølgaard" i Asdal, Birsted, Bøvling, Furreby, Glenstrup, Give,
Gudum, Hanning, Hvidbjærg (Hindborg H.), Kvols, Lerup, Lomborg, Lyby, Resen,
Sevel, Tiim, Tolstrup og Ugilt sogne. Nedlagt er "Mølgaard" i Flynder,
S.-Lem og Understed sogne. (Trap IV).

Der kan meget vel være mange andre gårde der bærer navnet, men som ikke er
nævnt på de kort og den litteratur der er brugt.

Uden at det ellers har noget med sagen at gøre end at det illustrere
udbredelsen, så er min underbo morsomt nok - en "Mølgaard" ))
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Bodil Madsen

Dato : 15-10-02 07:25

Mit indlæg var en fortsættelse til Hans Mikkelsens indlæg.
Bodil Madsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 16-10-02 00:36

Bodil Madsen wrote:
> Mit indlæg var en fortsættelse til Hans Mikkelsens indlæg.
Det så jeg godt. Svaret var også blot en fortsættelse med de oplysninger
tilgængelige kilder kunne bidrage med - uden det iøvrigt skulle forklejne
din generelle teoretiske betragtning, der jo ikke indeholdt noget forkert,
men blot ikke holdt til en efterfølgende konkret søgning i de nævnte kilder.

Fra : HJK

Dato : 15-10-02 12:51

"musse larsen" <musse@post.tele.dk> wrote in message
> Er der noger her i gruppen der ved i hvad / sogn / herred Thisted
> amt, der findes en gård kaldet Mølgård CA: 1879

Der var en Peder Nielsen, Mølgaard i Bedsted sogn der så skammeligt
besvangrede min tip2oldemor i 1816, og derved ved et uheld blev en af mine
aner.
mvh
Hans Jørgen Kaldahl