Hva står GNU for?
Fra : Esben Laursen

Dato : 14-10-02 14:50

se subj.

Esben

Fra : Steen Suder

Dato : 14-10-02 14:59

Esben Laursen wrote:
> se subj.

GNU's Not Unix!

Se www.gnu.org.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803

Fra : Frans Jensen

Dato : 14-10-02 15:40

On Mon, 14 Oct 2002 15:58:43 +0200, Steen Suder
<sfs_news@suder.dk> wrote:

>GNU's Not Unix!
>
>Se www.gnu.org.

ja og

GPL

General Public License

fri software = bl.a. Linux
-
-

GPN

General Public Nuisance

hvor under f.eks. Microsoft's produkter hører

--
girls and sex
can't beat

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-10-02 16:36

Steen Suder wrote:

> GNU's Not Unix!

Dejligt med rekursive forkortelser. Lidt ligesom WINE:
Wine Is Not an Emulator.

--
PeKaJe

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-10-02 16:53

On Mon, 14 Oct 2002 17:36:08 +0200, Peter <jdogh001@sneakemail.com> wrote:

> Dejligt med rekursive forkortelser. Lidt ligesom WINE:
> Wine Is Not an Emulator.

Ja, og LAME:

LAME Ain't an Mp3 Encoder.

Fra : Larz

Dato : 14-10-02 17:27

Jonas Voss wrote:

> Ja, og LAME:
>
> LAME Ain't an Mp3 Encoder.

Og PHP - PHP Hypertext Preprocessor

--
-
Lars

Fra : Michel Komischke

Dato : 14-10-02 17:48

On Mon, 14 Oct 2002 18:27:16 +0200, Larz wrote:

> Og PHP - PHP Hypertext Preprocessor

Interessant.. :)

PHP == PHP Hypertext Preprocessor == PHP Hypertext Preprocessor Hypertext
Preprocessor.. eller sådan noget.. ;)

--
,''`. Michel Komischke
: :' :

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 16-10-02 04:57

Larz wrote:

> Og PHP - PHP Hypertext Preprocessor

RPM package manager

synes lige den manglede. ;)

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : Henry Vest

Dato : 16-10-02 07:55

Bjarke Freund-Hansen wrote:

> RPM package manager
>
> synes lige den manglede. ;)

R i RPM står for "Redhat", så den passer ikke rigtig ind i mønsteret.

/Henry

Fra : dudsen

Dato : 16-10-02 11:07

Henry Vest wrote:

> R i RPM står for "Redhat", så den passer ikke rigtig ind i
> mønsteret.

Det er blevet ændret i senere versioner så rethat ikke længere er med
i navnet.

--
Daniel Udsen
"I will make no bargains with terrorist hardware."

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 16-10-02 11:24

dudsen wrote:

> Det er blevet ændret i senere versioner så rethat ikke længere er med
> i navnet.

Har du prøvet en 'man rpm'?
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-10-02 11:28

Thomas Overgaard <thover@post2.tele.dk> writes:

> Har du prøvet en 'man rpm'?

http://www.rpm.org/RPM-HOWTO/#INTRO

"RPM is the RPM Package Manager..."

Så den er god nok, det er ikke Red Hat Package Manager som 'man rpm'
ganske vidst fortæller (hvert fald på en RH6.0)

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 16-10-02 12:31

Thomas Rasmussen wrote:

> http://www.rpm.org/RPM-HOWTO/#INTRO
>
> "RPM is the RPM Package Manager..."

Jeg prøvede lige at hente sourcen til rpm-4.1, og navneforandringen er
åbenbart ikke slået igennem overalt. I README filen står der stadig:
"This is RPM, the Red Hat Package Manager."

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-02 22:16

Thomas Overgaard skrev den Wednesday 16 October 2002 13:30 i
dk.edb.system.unix:

> Jeg prøvede lige at hente sourcen til rpm-4.1, og navneforandringen er
> åbenbart ikke slået igennem overalt. I README filen står der stadig:
> "This is RPM, the Red Hat Package Manager."

Mandrake 9.0 siger

|RPM(8) Red Hat Linux
|RPM(8)
|
|NAME
| rpm - RPM Package Manager
|
|SYNOPSIS

Og Mandrake er jo sådan set en konkurant til Red Hat,,,

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-10-02 12:00

Thomas Overgaard wrote:

> Har du prøvet en 'man rpm'?

$ man rpm
NAME
rpm - RPM Package Manager

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-02 12:13

Den Wed, 16 Oct 2002 12:59:54 +0200 skrev Mogens Kjaer:

>$ man rpm
>NAME
> rpm - RPM Package Manager

kfr:kfr$ man rpm

NAME
rpm - Red Hat Package Manager

Mvh
Kent
--
What was your username?
<Clicketyclick> - B.O.F.H.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-10-02 20:42

Jonas Voss wrote:

> Ja, og LAME:
>
> LAME Ain't an Mp3 Encoder.

Pine Is Not Elm

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-10-02 21:15

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Pine Is Not Elm

Det må vist være en efterrationalisering for at bortlede opmærksomheden
fra det danske ord "pine".

--
Lars Kongshøj

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-10-02 22:15

Lars Kongshøj wrote:

> Det må vist være en efterrationalisering for at bortlede opmærksomheden
> fra det danske ord "pine".

Tja, det står da i dokumentationen...

/Rasmus

Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends
towards inarticulate grunts, doesn't shave, get's stuck with a lot of
the technical work, and gets blamed and yelled at when it doesn't work.
-- Mike Sphar

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-10-02 22:24

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Tja, det står da i dokumentationen...

Hmmm... Jeg må vist trække ordene i mig igen:

http://www.ucs.uwa.edu.au/doc/mailunix.html

/Rasmus

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-10-02 12:49

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Tja, det står da i dokumentationen...

Det var bare en joke... Der er jo dem, der mener at "pine" bør udtales
på dansk

--
Lars Kongshøj

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-10-02 11:45

Lars Kongshøj wrote:

> Det var bare en joke... Der er jo dem, der mener at "pine" bør udtales
> på dansk

Heh, ja - der er jo nogen, der har en næsten religiøs modvilje mod pine

/Rasmus

I'm a bastard. I have absolutely no clue why people can ever think
otherwise. Yet they do. People think I'm a nice guy, and the fact is
that I'm a scheming, conniving bastard who doesn't care for any hurt
feelings or lost hours of work if it just results in what I consider
to be a better system.
- Linus Torvalds

Fra : Esben Laursen

Dato : 14-10-02 16:33

> GNU's Not Unix!
>
> Se www.gnu.org.

jaja, NU = Not Unix... hva med G'et??

Esben

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 14-10-02 16:51

Esben Laursen wrote:

> jaja, NU = Not Unix... hva med G'et??

G'et staar for GNU. Det er et rekursivt akronym.

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Esben Laursen

Dato : 14-10-02 17:02

> G'et staar for GNU. Det er et rekursivt akronym.

puha på dansk? =)

Esben

Fra : Michel Komischke

Dato : 14-10-02 17:49

On Mon, 14 Oct 2002 18:01:43 +0200, Esben Laursen wrote:

> puha på dansk? =)

Nej, "rekursivt" er ikke lig med "puha" på dansk :)

--
,''`. Michel Komischke
: :' :

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-10-02 17:10

On Mon, 14 Oct 2002 17:52:48 +0200, Jonas Voss wrote:

> LAME Ain't an Mp3 Encoder.

Og den obligatoriske henvisning til The Jargon File:

<http://tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/recursive-acronym.html>

,

--
"They are very important clients, they can't wait." Adam Sjøgren
"They're about to." asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Christensen

Dato : 14-10-02 17:41

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-10-02 17:44

On Mon, 14 Oct 2002 18:27:16 +0200, lp wrote:

> Og PHP - PHP Hypertext Preprocessor

Er det ikke et backronym?

Det stod for "Personal Home Page" i tidernes morgen:

<http://groups.google.com/groups?selm=3r7pgp$aa1@ionews.io.org>

Mvh.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 20-10-02 13:03

Adam Sjøgren wrote:

> Er det ikke et backronym?
>
> Det stod for "Personal Home Page" i tidernes morgen:
>
> <http://groups.google.com/groups?selm=3r7pgp$aa1@ionews.io.org>

Det har også stået for "Personal Homepage Parser".

De herligste hilsner

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-10-02 17:50

On Mon, 14 Oct 2002 18:40:31 +0200, Martin Christensen wrote:

> Akronym: forkortelse.

Det er ikke helt korrekt. Et akronym er et initalord; et ord dannet af
begyndelsesbogstaverne i flere ord (siger fremmedordbogen).

"eks." er en forkortelse der ikke er dannet af begyndelsesbogstaverne
i flere ord.

Det kan de sikkert en masse om i dk.kultur.sprog...

Mvh.

Fra : Martin Christensen

Dato : 14-10-02 18:17

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-10-02 19:39

On Mon, 14 Oct 2002 19:17:12 +0200, Martin Christensen wrote:

> Ja, hvis vi absolut skal have alle detaljer med (d.e.s.unix... hvad
> kan man forvente? .

Nitpickers, we are everywhere!

> Men hvis ikke man forstår ordet 'akronym', forstår man sikkert
> 'forkortelse'.

Det gør man sikkert. Jeg forstod - ligesom de færreste vel? - bare
ikke ':' som tegn for "er en delmængde af".

> At $akronym \subset{} forkortelse$ må i denne kontekst vel egentligt
> være uvæsentligt, eller er jeg gået glip af noget (det ville ikke
> være første gang)?

Ikke hvis man vil forklare hvad 'akronym' betyder...

Mvh.

Fra : Martin Christensen

Dato : 14-10-02 20:10

Fra : Michel Komischke

Dato : 14-10-02 20:44

On Mon, 14 Oct 2002 21:09:33 +0200, Martin Christensen wrote:

> "Kald mig bare pedant til du bliver blå i hovedet. I virkeligheden er
> du bare misundelig på min utrolige sans for detaljer!"

"flueknepperi" ? :)

--
,''`. Michel Komischke
: :' :

Fra : Martin Christensen

Dato : 14-10-02 23:54

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-10-02 22:08

Martin Christensen skrev den Tuesday 15 October 2002 00:54 i
dk.edb.system.unix:

> Cannot find a signature in this message!

LIdt OT, men er det dig der ikke får lavet signaturen regtigt, eller er det
KNode der ikke kan finde den?

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-02 16:47

Fra : Martin Christensen

Dato : 21-10-02 19:53

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-10-02 20:11

Martin Christensen skrev den Monday 21 October 2002 20:52 i
dk.edb.system.unix:

> Jo, det har det vist altid været. Læs RFC 2440 §7.1.

Nu har jeg ikke læst den RFC, men har det ikke altid været
streg streg mellemrum
?
Det skulle ikke undre mig hvis det er derfor at KNode ikke vil være med, er
der nogen med KNode der kan få det til at virke?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-10-02 20:21

Ivar Madsen wrote:

> Martin Christensen skrev den Monday 21 October 2002 20:52 i
> dk.edb.system.unix:

> Nu har jeg ikke læst den RFC, men har det ikke altid været
> streg streg mellemrum

Det troede jeg også.

> Det skulle ikke undre mig hvis det er derfor at KNode ikke vil være med,
er
> der nogen med KNode der kan få det til at virke?

Knode bruger '-- ' som standard (jeg kan ikke finde en indstilling, som
rører ved det) - men jeg bruger nu heller ikke gnupg...

/Rasmus

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.
-- Dr. Who

Fra : Jesper Harder

Dato : 21-10-02 20:53

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> writes:

> Nu har jeg ikke læst den RFC, men har det ikke altid været
> streg streg mellemrum?

RTFS. Martin ulejligede sig med at give dig en præcis henvisning -- er
det at forlange for meget, at du faktisk gider læser den?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-10-02 23:03

Jesper Harder skrev den Monday 21 October 2002 21:52 i dk.edb.system.unix:

> RTFS. Martin ulejligede sig med at give dig en præcis henvisning -- er
> det at forlange for meget, at du faktisk gider læser den?

De gange jeg har forsøgt at læse en RFC har jeg opgivet, det er for tung
engelsk det er skevet i., så det er thivertifald på grænsen til at forlange
for meget,,,
Men jeg gør så et forsøg,,,

> [...]

| recognizing armor headers of the cleartext itself. The message digest
| is computed using the cleartext itself, not the dash escaped form.

| As with binary signatures on text documents, a cleartext signature is
| calculated on the text using canonical <CR><LF> line endings. The
| line ending (i.e. the <CR><LF>) before the '-----BEGIN PGP
| SIGNATURE-----' line that terminates the signed text is not
| considered part of the signed text.

| Also, any trailing whitespace (spaces, and tabs, 0x09) at the end of
| any line is ignored when the cleartext signature is calculated.

Hvis jeg forstår det ret, så er den rette .sig adskiller
"[cuser retur til start af
linie][linieskift][streg][streg][mellemrum][linieskift][cuser retur til
start af linie]

Og hvis man bruger PGP Signatur, så skal det være

jeg kan intet se om "streg mellemrum streg streg"

Fra : Kim Hansen

Dato : 21-10-02 23:07

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> writes:

Det er denne del af teksten du skal læse:

> [...]

Der står at hvis en linje i den oprindelige tekst starter med '-' så
vil der blive sat '- ' foran den. Dvs. at '-- ' bliver til '- -- '.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-10-02 06:56

Kim Hansen skrev den Tuesday 22 October 2002 00:07 i dk.edb.system.unix:

> Der står at hvis en linje i den oprindelige tekst starter med '-' så
> vil der blive sat '- ' foran den. Dvs. at '-- ' bliver til '- -- '.

OK, jeg beklager, men det er mine engelskkundskaber ikke gode nok, til at
jeg kunne læse, omend jeg da godt forstår oversættelsen i kom med

Fra : Jesper Harder

Dato : 21-10-02 23:23

> [...]

> tung engelsk det er skevet i., så det er thivertifald på grænsen til
> at forlange for meget,,, Men jeg gør så et forsøg,,,

Her står at klarteksten, altså selve indholdet af den artikel som skal
PGP-underskrives, skal "dash-escapes".

Her forklares hvordan man dash-escaper. Dvs. at hvis det første tegn på
en linje er '-', så skal linjen erstattes med tegnene '- ' (streg,
mellemrum) efterfulgt af den oprindelige linje.

Signaturseparatoren

--

er en linje som begynder med '-', altså skal den erstattes af

- --

når man benytter en PGP-underskrift.

"dash-escape" svarer til "dot-escape", som man nødt til i en almindelig
email, fordi en linje, som kun indeholder et punktum, signalerer
slutningen af beskeden.

Fra : Martin Christensen

Dato : 22-10-02 17:59

Fra : Martin Christensen

Dato : 22-10-02 18:18

Fra : Peter Lønberg

Dato : 14-10-02 15:46

www.gnu.org <-- se hjemmesiden

--
Mvh Peter Lønberg

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 16-10-02 08:13

In article <slrnaqpovo.ncd.RoceKiller@Impsoft.dk>, Bjarke Freund-Hansen wrote:
> [...]

apropos GNU så betyder hurd:

(http://www.gnu.ai.mit.edu/software/hurd/hurd.html)

What the Hurd means According to Thomas Bushnell, BSG, the primary
architect of the Hurd:
`Hurd' stands for `Hird of Unix-Replacing Daemons'. And, then,
`Hird' stands for `Hurd of Interfaces Representing Depth'. We have
here, to my knowledge, the first software to be named by a pair of
mutually recursive acronyms.

/ole_guldberg

--
Man skal være blank for at køre underlige filer ejet af knud.
<kokanin/#bsd-dk>