Celeron eller Pentium?
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 14-10-02 13:22

Hvad er "nok" til en almindelig kontor-pc i et lille netværk. Skal køre
almindelige kontor applikationer?
Kan en Celeron 1,3 GHz med 250 KB cache mon klare det?
Erik

Fra : o&u

Dato : 14-10-02 13:25

On Mon, 14 Oct 2002 14:22:28 +0200, "Erik M. Nielsen"
<genealogiANTISPAM@spamfilter.dk> wrote:

>Hvad er "nok" til en almindelig kontor-pc i et lille netværk. Skal køre
>almindelige kontor applikationer?
>Kan en Celeron 1,3 GHz med 250 KB cache mon klare det?

Den tualatin celeron du nævner har jo samme cache størrelse som PIII.

Så den er udmærket !

Jeg bruger selv sådan een ved 1500 MHz (1200@1500 , altså 12x125).

Faktisk er cpu'ens konstruktion bedre end P4. Så man kan benchmarke
min 1500 MHz til at svare til en 2 GHz P4.

Derimod vil jeg ikke anbefale Villamette Celeron (1.7 GHz til 2.0
GHz), da de kun har 64 kbyte cache. Det er langt dårligere end en P4
med 1.6 GHz.

mvh

John

Fra : Devast8or

Dato : 14-10-02 13:27

Almindelige kontor programmer? Du mener sådan noget som Office-pakken, lidt
internet-surf, måske et billedprogram når du køber dig et digital-kamera om
et par måneder? Ja, det burde være mere end rigeligt. Min mor bruger en 850
MHz Duron med 128 RAM til det formål.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Martin K

Dato : 14-10-02 13:47

Devast8or wrote:
> [...]
> køber dig et digital-kamera om et par måneder? Ja, det burde være
> mere end rigeligt. Min mor bruger en 850 MHz Duron med 128 RAM til

Tja... min mor bruger min aflagte K6-2 400 MHz. En Celly vil kunne gøre det,
hvis du insisterer på Intel, men jeg kan ellers kun anbefale AMD!

--
Martin K

Fra : Martin K

Dato : 14-10-02 13:48

> Tja... min mor bruger min aflagte K6-2 400 MHz.

Der fik jeg vidst fejlsiteret en smule... nedenstående er ment til
spørgeren...

--
Martin K

Fra : Martin K

Dato : 14-10-02 13:49

Martin K wrote:
> Der fik jeg vidst fejlsiteret en smule... nedenstående er ment til
> spørgeren...

Og skal vi så gøre det hele rigtigt på een gang er fejlciteret med c...

--
Martin K

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-10-02 14:04

Martin K wrote in <aoeecc$119m$1@news.cybercity.dk>:
> Tja... min mor bruger min aflagte K6-2 400 MHz. En Celly vil kunne gøre
> det, hvis du insisterer på Intel, men jeg kan ellers kun anbefale AMD!

Vi kan vel hurtigt blive enige om at enhver (ny) CPU på markedet er rigelig
stor.

Men derudover kan jeg kun anbefale Intel.

(Al bøvl jeg har haft med CPU'er har være AMD'er, og en enkelt Intel som har
været fysisk mishandlet (den virkede dog fint på et andet bundkort))

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Martin K

Dato : 14-10-02 15:26

Niels Andersen wrote:
> Vi kan vel hurtigt blive enige om at enhver (ny) CPU på markedet er
> rigelig stor.

Nemlig...

> Men derudover kan jeg kun anbefale Intel.

Her er vi ikke enige, og bliver det muligvis aldrig, hvorfor jeg ikke tror
en videre diskussion gavner det store... men hvorfor skal man give det
dobbelte for en CPU, når det nu ikke er nødvendigt, og kvaliteten er perfekt
i både Intel og AMD's tilfælde?

> (Al bøvl jeg har haft med CPU'er har være AMD'er, og en enkelt Intel
> som har været fysisk mishandlet (den virkede dog fint på et andet
> bundkort))

Har ingen problemer med dem. Kører fint, yder fint, varmer fint

--
Martin K

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 14-10-02 16:22

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> et par måneder? Ja, det burde være mere end rigeligt. Min mor bruger en

Dvs. at den også burde være ok til databaseprogrammer?
Hvad med det faktum at den tilsyneladende kun understøtter 100 MHz frontside
bus?
Erik

Fra : Devast8or

Dato : 14-10-02 19:26

Den burde også godt kunne bruges til noget DB. Jeg vil ikke blive overrasket
hvis du skal vente lidt på at hive data ud af en meget stor DB, men det er
vel til at overleve. Jeg har selv brugt lidt Access på min egen computer
(900MHz Thunder-Bird) i forbindelse med studierne og det var der ingen
problemer med. Og den understøtter også kun 100 MHz FSB. (og de maskiner vi
brugte på skolen var langsommere end min og de klarede også både Access og
Oracle).

Devast8or

Fra : o&u

Dato : 14-10-02 19:40

On Mon, 14 Oct 2002 17:22:27 +0200, "Erik M. Nielsen"
> [...]

>Dvs. at den også burde være ok til databaseprogrammer?

>Hvad med det faktum at den tilsyneladende kun understøtter 100 MHz frontside

Det har du da ret i. Med 100 MHz fsb kører man ikke ram optimalt. Det
er sådan set det allerværste.

Men så kan jeg da anbefale en celeron tualatin 1000 MHz. Det er den
mest idiotsikre overclocker. Hvis du vælger et rimeligt bundkort kan
den køre 10x133=1333 MHz uden at blinke, dog med 1.6 volt cpu
spænding. Jeg har endda haft den oppe på 1500 MHz ved fsb 150, men det
kræver 1.7 volt, som kun få bundkort vil levere (med mindre man kender
til at ændre cpu'ens VID koder til bundkortet).

Hvis du køber et bundkort som asus tusl2-c skulle det være ret
sikkert. Eller epox 3spa3, idet jeg omhyggeligt har valgt bundkort med
Intel chipset, der kan håndtere denne lille overclocker opgave.

Hermed får du et vældig godt produkt til meget små penge og for sdram
pc133.

mvh

John

Fra : Devast8or

Dato : 14-10-02 19:59

Jeg kan da godt køre mine RAM ved 133 selvom CPUen kun kører 100. I min BIOS
er der en funktion til at sætte RAMen til at køre FSB+PCI CLK.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : o&u

Dato : 15-10-02 07:47

On Mon, 14 Oct 2002 20:58:37 +0200, "Devast8or" <No@no.blowme> wrote:

>Jeg kan da godt køre mine RAM ved 133 selvom CPUen kun kører 100. I min BIOS
>er der en funktion til at sætte RAMen til at køre FSB+PCI CLK.

Ja, men det kan man ikke med chipsets til tualatin ! Kun synkron ram.

mvh

John