advanceret count()
Fra : Kasper Kamp Simonsen

Dato : 14-10-02 10:40

Hejsa...

Jeg har et problem som jeg ikke rigtig kan finde en smart løsning på, jeg
håber i kan hjælpe.

Jeg har en tabel der ser sådan her ud

id (int PK), dato (datetime default value getdate), beskrivelse
(varchar(100))

Nu vil jeg gerne lave en count der fortælle at der i den første mdr er
blevet oprettet
x antal beskrivelser og i den næste mdr x antal beskrivleser osv.

Jeg skal nok lige nævne det er en MS SQL Server 2000 jeg sidder med.

/Kasper

Fra : Jakob Andersen

Dato : 14-10-02 10:55

"Kasper Kamp Simonsen" <anyone@anywhere.dk> wrote
> [...]
> blevet oprettet
> x antal beskrivelser og i den næste mdr x antal beskrivleser osv.

SELECT
COUNT(*) AS Antal,
MONTH(dato) AS Maaned
FROM
<tabel>
GROUP BY
MONTH(dato)

Tilføj evt. lige et år:

SELECT
COUNT(*) AS Antal,
MONTH(dato) AS Maaned
FROM
<tabel>
WHERE
YEAR(dato) = 2002
GROUP BY
MONTH(dato)

--
Jakob Andersen

Fra : Kasper Kamp Simonsen

Dato : 14-10-02 12:19

> SELECT
> COUNT(*) AS Antal,
> MONTH(dato) AS Maaned
> FROM
> <tabel>
> GROUP BY
> MONTH(dato)

Helt kanon, det virker som det skal :)

Jeg har bare lige et lille ønske mere som jeg håber du/i kan hjælpe med.

Isteder for at et output der ser sådan her ud

antal maaned

så kunne jeg godt tænke mig det sådan her ud.

antal maaned
200 09-2002
122 10-2002

/Kasper

Fra : Jakob Andersen

Dato : 14-10-02 12:56

> [...]
> 200 9
> 122 10
>
> så kunne jeg godt tænke mig det sådan her ud.

Hvis jeg var dig ville jeg hente det ud i tre kolonner altså Antal, Måned og
År så slipper du for at skulle converte og concate

SELECT
COUNT(*) AS Antal,
MONTH(dato) AS Maaned,
YEAR(dato) AS Aar
FROM
GROUP BY
MONTH(dato),
YEAR(dato)

--
Jakob Andersen

Fra : Kasper Kamp Simonsen

Dato : 14-10-02 13:46

> Hvis jeg var dig ville jeg hente det ud i tre kolonner altså Antal, Måned
og
> År så slipper du for at skulle converte og concate

Takker og bukker, nu viker det hele som det skal :)

/Kasper