Fremhæv nyeste post
Fra : Henrik Overballe

Dato : 25-02-01 22:47

Er der nogen, som ved hvordan man kan fremhæve den NYESTE post i f.eks. et
forum?...der kan evt. stå en tekst, som (Nyeste) begved postens titel!...

--
Henrik "Henno" Overballe - henno@aaifbasket.dk
http://www.henno.subnet.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-02-01 00:16

"Henrik Overballe" <henno@vibybasket.dk> wrote in
<g6fm6.2281$aJ.77882@news101.telia.com>:

> [...]
f.eks.
>et forum?...der kan evt. stå en tekst, som (Nyeste) begved

Du kan lege med tre metoder:

1.
Indsæt tidspunktet for indlægget og sorter efter dato. Det nyeste
vil så
være på række 1 i rs.

2.
Du indsætter et unikt ID for hvert indlæg i din tabel. I en anden
tabel
laver du to kolonner - ID og Bit (optional). Hver gang du
indsætter et
indlæg i forummet, så opdaterer du den anden tabel med det nye
ID. Når du
så udskriver dine indlæg, så checker du undervejs om indlæg-ID
står i den
anden tabel.

3.
Lav et fortløbende ID for hvert indlæg. I din forespørgsel
inkluderer du
et MAX(), så du får det maksimale indlægsID. Når du så skriver
det ud, så
checker du løbende om msg-ID er lig MAX().

--
Jeg kan afsløre, at der foretages flere tusinde
port-scanninger hver dag - bare i lille Danmark.

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 26-02-01 13:33

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse

> f.eks.
> postens
[klip]
> [...]
> ID. Når du
> så udskriver dine indlæg, så checker du undervejs om indlæg-ID
[klip]

Hej Jesper
Det tror jeg ikke du mener, eller også misforstår jeg dig.
Vil du virkeligt have at man skal oprette en helt ny tabel og holde den
opdateret hver gnag man indsætter i den gamle tabel, bare for at få en
"Nyeste" indikator på en record ?

MVH
Allan Ebdrup.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-02-01 14:16

"Allan Ebdrup" <ebdrup@ti-fire.dk> wrote in <97die4$7jr$1
@news.cybercity.dk>:

> [...]
>Vil du virkeligt have at man skal oprette en helt ny tabel og holde den
>opdateret hver gnag man indsætter i den gamle tabel, bare for at få en

det kommer an på designet af databasen. Hvis det eneste formål med en
kolonne er at gøre det muligt at udtrække det nyeste indlæg, så ville jeg
overveje at lave det i en ny tabel - der jo kun kommer til at indholde 1
eller 2 felter og en række. Jeg kan ikke forestille mig, at der er en
performance nedgang - der er til at mærke ... set i forhold til udtræk fra
en tabel, der ved indsætning af en ny kolonne bliver måske 15% større (i
felt-antal). Jeg vil selv foretrække at lave det med indsættelse af et
tidsstempel for hvert indlæg - men hvis det er det eneste dette stempel skal
gøre, mener jeg nok, at det er værd at overveje, om ikke man kunne bruge de
x gange 10 bits til noget andet nyttigt.

Jesper

--
Phil Zimmermann quits NAI - see his posting in alt.security.pgp in

- Jesper Stocholm

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 26-02-01 13:29

"Henrik Overballe" <henno@vibybasket.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, som ved hvordan man kan fremhæve den NYESTE post i f.eks. et
> forum?...der kan evt. stå en tekst, som (Nyeste) begved postens titel!...

Hej Henrik
Hvis du ikke har en sortering fra starten der gør at du kan identificere det
nyeste indlæg (det er altid øverst) ville jeg lave en lille forespørgsen for
at finde ud af hvad ID det nyeste indlæg har, før du laver udtrækket til at
skrive alle posterne ud:
Dette foregår alt sammen på samme asp side:

1) Kig på MAX SQL funktionen og find den post med nyeste dato, højeste
autonumererede ID eller hvad nu du bruger til at identificere nyeste post.
Gem Id'et på den nyeste post i en asp variabel. Frigiv recordsettet du
brugte til udtrækket.

2) Lav udtrækket som du normalt gør, men mens du udskriver dine poster
checker du for hver om de har ID'et svarende til nyeste post, hvis den er
den nyeste skal du så udskrive HTML'en til at vise din "Nyeste" indikator.

Jeg vil lige sige at jeg har forudsat at der kune er een nyeste indikator i
alt, hvis der er flere nyeste indikatorer skal det gøres lidt anderledes.

Det korte af det lange
1) Det skal være muligt at identificere den nyeste post ret simpelt.
2) Der er intet behov for nye tabeller eller andre større ændringer.
3) Du kan benytte den udskrivningsrutine du har nu, du skal bare indsætte et
lille opslag før du går ignag med at udskrive dine poster.

Håber det hjælper.

MVH
Allan Ebdrup