regler for heste på fold???
Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 13-10-02 21:24

Hej
Hvor længe er det ok at heste opholder sig på fold, uden at have læ eller
tag at gå under?

Nabofolden har lige nu 2 plage gående, de får selvfælgelig hø og vand, men
de har intet at gå i læ under eller bag.

Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-10-02 22:31

On Sun, 13 Oct 2002 22:24:26 +0200, "Pia J/Kurt K" <pbkk@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>
>Nabofolden har lige nu 2 plage gående, de får selvfælgelig hø og vand, men
>de har intet at gå i læ under eller bag.

   Jeg kender ikke de nøjagtige regler - men de må i hvert fald
ikke gå på heldøgnsfold hvis der ikke er læ. Så vidt jeg ved heller
ikke om sommeren.
/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Marlene

Dato : 14-10-02 10:36

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dfpjqukao37s5fte775bnfn9l3opjqa49f@4ax.com...

> Jeg kender ikke de nøjagtige regler - men de må i hvert fald
> ikke gå på heldøgnsfold hvis der ikke er læ. Så vidt jeg ved heller
> ikke om sommeren.

Det tror jeg, du har ret i. De nye regler blev nævnt i medlemsbladet fra
Dansk Dyreværn for nogle måneder siden (har desværre smidt det ud), hvor der
stod, at der nu _skulle_ være læskur til hestene året rundt. Desuden skulle
hestene kunne komme til drikkevandet uden besvær (altså ingen overmudrede
stier, hvor de kunne synke i osv.).

Mvh. Marlene.

Fra : Iben Holst

Dato : 14-10-02 12:33

> [...]
der
> stod, at der nu _skulle_ være læskur til hestene året rundt.

Vil det sige, at uanset vejret / årstiden og om det er nat eller dag, skal
der altid være et decideret læskur til dem ??

Iben

Fra : Marlene

Dato : 14-10-02 16:41

Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3daaabf5$0$32608$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> der
>
> Vil det sige, at uanset vejret / årstiden og om det er nat eller dag, skal
> der altid være et decideret læskur til dem ??
>
> Iben

Yes, det var det, der stod - det var helt brandnye regler, som blev nævnt
for ca. 4 måneder siden. Men jeg vil meget gerne undersøge det nærmere og
vende tilbage.

Mvh. Marlene.

Fra : Winther

Dato : 14-10-02 17:30

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for ca. 4 måneder siden. Men jeg vil meget gerne undersøge det nærmere og

Fint nok det bliver hele året, det er nemlig om sommeren der er størst
behov.....

Vh. Winther

Fra : Marlene

Dato : 15-10-02 10:27

Winther <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aoere4$7c7$1@sunsite.dk...
> Fint nok det bliver hele året, det er nemlig om sommeren der er størst
> behov.....
>
> Vh. Winther

Ja, det tænkte jeg også lige på her den anden dag. Min fjordhest har stået
meget inde i den togvogn, hun har, her i sommer, men står faktisk ikke
derinde nu........

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 15-10-02 18:45

Marlene <tunne@heaven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aoeogo$1deb$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> for ca. 4 måneder siden. Men jeg vil meget gerne undersøge det nærmere og

Der var jeg lidt for hurtig - det er - desværre - kun i vintervejr og
vinterlignende vejr, at der kræves følgende:

Det betyder, at følgende betingelser
skal være opfyldt for alle udegående husdyr,
herunder heste, kvæg, får, geder og
fjerkræ:
Udegående dyr skal i vinterperioden
have adgang til læskur eller bygning,
hvor alle dyr samtidigt kan hvile på et
tørt, strøet leje.
..Dyrene skal være forberedt på at gå
ude i vinterperioden, hvilket betyder,
at de skal have udviklet et kraftigt og
tæt hårlag eller fjerdragt, og at de skal
være ved godt huld.
..Dyrene skal i vinterperioden tilføres
supplerende foder, så det gode huld
opretholdes.
..Der skal hele tiden være adgang til
frisk drikkevand.
..De arealer, som udegående dyr opholder
sig på i vinterperioden, skal i størrelsen
være afpasset efter antallet af
dyr samt være så store, at der altid er
græsdækkede arealer, som dyrene ikke
har trådt op.
..Det bør sikres, at foderpladser og
vandingssteder er placeret i en sådan
afstand fra dyrenes hvileområde,
at arealet mellem disse kan holdes
græsdækket.
fåreracer. For heste og kvæg skal der
være tale om dyr af rene racer med
stambog, eller dyr som dokumenterbart
er mindst 7/8-rene racedyr.
Kravet om læskur kan kun afviges, hvis der er beplantning, der giver læ og
beskytter mod nedbør Heste skal også have et læskur

Fra : Musen

Dato : 15-10-02 21:19

klip----
> [...]
> Kravet om læskur kan kun afviges, hvis der er beplantning, der giver læ og
> beskytter mod nedbør Heste skal også have et læskur

Pyyyha jeg blev helt nervøs...Men sidste linie reddede os på målstregen, for
på vores fold står netop et kæmpe kastanjetræ, som kan holde begge hestene
tørre....Dog har vi alligevel et problem, idet vi prøver at skåne det meste
af vores græs, så der er lidt tilbage til næste sommer, netop ved at hestene
kun har en begrænset fold at gå på om vinteren, som hurtigt bliver pløjet
op, og så kan vi jo altså ikke opfylde kravet om at de skal have græsfyldte
marker....Men hvor mange kan egentlig det???

/Musen

Fra : Iben Holst

Dato : 16-10-02 07:50

> op, og så kan vi jo altså ikke opfylde kravet om at de skal have
græsfyldte
> marker....Men hvor mange kan egentlig det???

Ikke ret mange! Lige i år kan vi, men det er vist også kun en
engangsfornøjelse.
Ved det faktisk ikke, men mon ikke græsfyldte marker kun er en betingelse i
vinterperioden, hvis man ikke fodrer ved siden af med stråfoder ??!

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 21-10-02 12:47

> Det betyder, at følgende betingelser
> skal være opfyldt for alle udegående husdyr,
> [...]

Vinterperioden - har den en start- og en slutdato ??

> Kravet om læskur kan kun afviges, hvis der er beplantning, der giver læ og
> beskytter mod nedbør Heste skal også have et læskur

Og her taler vi stadig kun vinterperioden, ikk´ ?

Iben

Fra : Marlene

Dato : 21-10-02 13:56

Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3db3e9b8$0$34809$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Vinterperioden - har den en start- og en slutdato ??

> Og her taler vi stadig kun vinterperioden, ikk´ ?
>
> Iben

Jeg kan godt forstå, hvis det virker lidt forvirrende, for jeg kan se, at
jeg ikke fik kopieret al teksten over - undskyld. I kan se folderen her:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/38f167970da2eee9c1256
b7a0045a5d5?opendocument&count=1000&exp=9af9649927cbcfeac1256b7b002913b1

I øvrigt kan jeg ikke se, at vinterperioden har en start- og slutdato. Og
jo, det er kun vinterperioden, der tales om mht. læskur. Og reglerne kan
fraviges for islandske heste og shetlandsponyer, som der står. Ellers ikke.
Så den tekst, jeg havde kopieret, var altså en smule misvisende, da kun
halvdelen var med angående de krav, der kunne fraviges.

Læs også regeringens udkast til Bekendtgørelse om hold af heste:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/9b258ca12ffe9affc1256b9e002
9ddb1

Mvh. Marlene.

Fra : Iben Holst

Dato : 22-10-02 13:10

Tak for linkene ...

Iben

Fra : Britta Larsen

Dato : 14-10-02 10:26

"Pia J/Kurt K" <pbkk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvor længe er det ok at heste opholder sig på fold, uden at have læ eller
> tag at gå under?

Den skal bare på stald om natten så skulle der ikke være noget der.

> Nabofolden har lige nu 2 plage gående, de får selvfælgelig hø og vand, men
> de har intet at gå i læ under eller bag.

Det tror jeg ikke du skal bekymre dig om bare de kommer ind om natten.
Og om sommeren behøves der ikke være læ og lignede til dem der går uden i 24
timér, men efter den 1 nov. mener jeg det er skal de dyre der ikke har
muglighed for at gå i læ for efterårsregn og storm havde læskur eller træer
at gå i læ af.

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 16-10-02 23:19

> Det tror jeg ikke du skal bekymre dig om bare de kommer ind om natten.

Det er lige det der er problemet, de kommer ikke ind, snottet har løbet fra
dem i en måneds tid nu, og jeg synes faktisk at de ser ret
skidt-tilpasse-ud. Nå, mon ikke jeg skulle sætte en lille seddel på grimen,
så fodermesteren opdager det når der fodres. Dette bliver de, men det er
ikke lykkedes mig at fange hende endnu, det sker mens jeg er på arbejde,
ellers havde det jo været meget nemt bare at spørge.
Tak for oplysningerne til alle, egentligt helt rart at læse lidt med, det er
mange år siden, jeg selv var hestepige, som nogle ynder at kalde det. Men
glæden ved krikkerne har jeg nu aldrig sluppet!!

Hej fra Pia

Fra : Lene

Dato : 16-10-02 11:46

Hej Pia,
her i sommers byggede vi et nyt læskur. Min dyrlæge sagde at for at opfylde
lovens krav, så skal der hele året være adgang til et læskur af en
størrelsesorden, så alle dyr kan ligge ned på en gang.

Mvh. Lene