2 nybegynder redhat spørgsmål.
Fra : Lars Madsen

Dato : 13-10-02 20:18

-Spg. 1
Jeg har instaleret RH 8.0 og bruger den bootloader der fulgte med, så jeg i
nød stadig kan bruge xp. Jeg satte desværre default til xp når den starter
op, hvilket jeg gerne vil rette idag, men hvordan?

-Spg. 2
Jeg køre KDE som grafiskbrugergrænseflade, hvordan laver jeg et link til et
program, som skal startes fra en terminal. Eks. man skal først ind i det
rigtige bibliotek, derefter java -jar <filnavn>
--
Hilsen Lars

Fra : Jesper R. Meyer

Dato : 13-10-02 22:29

Lars Madsen <larstmadsen@hotmail.com> writes:

> [...]
> nød stadig kan bruge xp. Jeg satte desværre default til xp når den starter
> op, hvilket jeg gerne vil rette idag, men hvordan?

Som root åbner du /etc/lilo.conf i en editor, f.eks. emacs

Herefter finder du linien 'default=xp' og retter xp til den label der
loader linux og gemmer filen igen.

Til sidst kører du kommandoen /sbin/lilo
Output harfra skulle gerne være noget i retning af:
Added linux*
Added xp

/jrm

Fra : Lars Madsen

Dato : 13-10-02 23:52

Jesper R. Meyer wrote:

> [...]
> loader linux og gemmer filen igen.
>
> Til sidst kører du kommandoen /sbin/lilo
> Output harfra skulle gerne være noget i retning af:

Jeg har rettet /etc/lilo.conf , men når jeg køre kommandoen /sbin/lilo
skriver den at filen lilo ikke findes, selvom jeg har været inde i
biblioteket og set at den er der?
--
HIlsen Lars Madsen

Fra : Jesper R. Meyer

Dato : 14-10-02 01:56

> [...]

> Jeg har rettet /etc/lilo.conf , men når jeg køre kommandoen /sbin/lilo
> skriver den at filen lilo ikke findes, selvom jeg har været inde i

Hmm, bruger RedHat 8.0 ikke lilo? Er de skiftet til Grub?

Prøv som root at skrive 'which lilo' - hvad svarer den?
Prøv derefter at skrive 'which grub-install' - hvad svarer den nu?

Hvis første kommando skriver 'lilo not found' og anden kommando
skriver '/sbin/grub-install' skal vi lige ha' rettet en anden
conf-fil....

/jrm

Fra : Lars Madsen

Dato : 14-10-02 08:06

Dette kan du nok tolke bedre end mig:)

[root@localhost Lars]# which lilo
/usr/bin/which: no lilo in
(/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/Java/j2sdk1.4.1/bin:/home/Lars/bin:/usr/java/j2sdk1.4.1/bin)
[root@localhost Lars]# which grub-install
/usr/bin/which: no grub-install in

HIlsen Lars Madsen[root@localhost Lars]# which lilo

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-10-02 08:37

> [...]

> (/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/usr/Java/j2sdk1.4.1/bin:/home/Lars/bin:/usr/java/j2sdk1.4.1/bin)

Hmmm, ingen /sbin eller /usr/sbin i roots path?

Skifter du til root med 'su'? Så prøv med 'su -'.

Både lilo og grub-install bør ligge i /sbin
--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Lars Madsen

Dato : 14-10-02 09:33

Peter Makholm wrote:

> [...]
>
> Hmmm, ingen /sbin eller /usr/sbin i roots path?
>
> Skifter du til root med 'su'? Så prøv med 'su -'.
>
> Både lilo og grub-install bør ligge i /sbin
Jeg skiftede til root med su, nu har jeg prøvet med su - det giver følgende
resultat

[root@localhost sbin]# which lilo
/sbin/lilo
[root@localhost sbin]# which grub-install
/sbin/grub-install
[root@localhost sbin]#

Hvad er egentligt forskellen, på su og su - ?
--
HIlsen Lars Madsen

Fra : frank damgaard

Dato : 14-10-02 10:36

Lars Madsen <larstmadsen@hotmail.com> wrote:

> Hvad er egentligt forskellen, på su og su - ?

"man su" :
-, -l, --login
make the shell a login shell

Dvs. så udføres diverse opstartsscript så det svarer
til at logge ind som root fra "login:" prompten.
Uden dette så arver "su"-shell dine egne omgivelser
fra den shell som du kaldte "su" fra.

Og normalt er /sbin og /usr/sbin ikke med i de almindelige
brugeres PATH.

--
no signature :)

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-10-02 09:42

Lars Madsen <larstmadsen@hotmail.com> writes:

> Hvad er egentligt forskellen, på su og su - ?

Når du bare skriver 'su' skifter du kun bruger. Når du skriver 'su -'
sætter den omgivelserne (environment m.m.) op som man ville forvente
at det var sat op hvis man loggende ind som brugere.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice