Fejl på netværk ved 100MBit
Fra : Brian Kristensen

Dato : 13-10-02 20:14

Hejsa.

Jeg har to maskiner som begge er monteret med 10/100MBit netværkskort RJ45.
Nu har jeg fået adgang til en switch der har to porte med 10/100 og 8 porte
med 10 Mbit.

Jeg har forøsgt at komme til at køre 100MBit på de to maskiner på de angivne
porte der kan køre 100MBit, men på den ene PC er der det problem et Windows
XP godt nok siger at der er etableret en 100MBit netværksforbindelse men der
kan overhovedet ikke gå nogen trafik igennem(hverken Internet eller Lokal
Netværkstrafik). Når jeg går ned og kører 10MBit på kortet igen er der ingen
problemer. Mit kabel er et Cat 5 UTP kabel og det mener jeg da nok skulle
kunne være i stand til at køre 100MBit ikke????

Jeg håber der er nogen der kan komme med et hint.

På forhånd tak.

Mvh.
Brian Kristensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-10-02 22:02

"Brian Kristensen" <briangk@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> problemer. Mit kabel er et Cat 5 UTP kabel og det mener jeg da nok skulle
> kunne være i stand til at køre 100MBit ikke????

Er begge kort konfigureret til 100Mbit?

mvh
Preben

Fra : Brian Kristensen

Dato : 14-10-02 16:54

> Windows
> [...]
Ja, begge kort er konfigureret til at køre 100MBit og der er også lys i
lampen for 100MBit på switchen når jeg sætter det op i XP til 100MBit.

Mvh.
Brian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-10-02 09:08

"Brian Kristensen" <briangk@mail.tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> at køre 100MBit ikke????
>
> Jeg håber der er nogen der kan komme med et hint.

Er den ene 100mbit port uplink??

Kender fra erfaring at D-link fx. har lavet switche med 2 100mbit porte og
8 10mbit, men hvor den ene 100mbit var uplink og derfor skal man bruge et
crosscable for at få porten til at agere som straight.

--
Bjarke Andersen

Fra : Brian Kristensen

Dato : 14-10-02 16:55

> [...]
> 8 10mbit, men hvor den ene 100mbit var uplink og derfor skal man bruge et
> crosscable for at få porten til at agere som straight.

Der er mulighed for at vælge Uplink, men der er valgt korrekt der....

Mvh.
Brian

Fra : Jesper

Dato : 14-10-02 19:57

Har du selv lavet kablet?

Hvis du selv har lavet det og det virker på 10 MBit og ikke 100MBit - er det
fordi du ikke har byttet om de rigtige ledere i kablet.

Jeg har selv prøvet det samme hvor jeg skiftede fra en 10MBit hub til en 100
MBit hub og hvor nettet pludseligt gik i udu.

Se evt. flg: http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html

mvh
Jesper

Fra : Brian Kristensen

Dato : 14-10-02 21:08

"Jesper" <jesper.hansen4@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
100
> MBit hub og hvor nettet pludseligt gik i udu.

Hej Jesper.

Det lader til at du har fat i noget der.....

Det må jeg have prøvet imorgen.. skal vist lige have fat i et par stik mere
til at lave kablet

Jeg giver en besked herinde om det hjalp.

Mvh.
Brian

Fra : Brian Kristensen

Dato : 15-10-02 21:10

> [...]
mere
> til at lave kablet
>
> Jeg giver en besked herinde om det hjalp.

Jeg fik løst det med tippet om at samle kablet med de rigtige farver i
sammenhæng jævnfør linket ovenfor......

Tak for hjælpen alle.

Mvh.
Brian

Fra : Jesper

Dato : 15-10-02 21:44

> Jeg fik løst det med tippet om at samle kablet med de rigtige farver i
> [...]

Årsagen er at 100MBit er meget mere følsomt for at parsnoningen i ledningen
overholdes. 10 MBit kan sagtens fungere uden at lederne (Rx/Tx) er
parsnoede - det er ihvertfald min erfaring.

mvh
Jesper

Fra : Brian Kristensen

Dato : 17-10-02 23:28

> [...]
> overholdes. 10 MBit kan sagtens fungere uden at lederne (Rx/Tx) er
> parsnoede - det er ihvertfald min erfaring.

Ja, det må siges.... havde ikke problemer på 10MBit og har heller ikke
problemer på 100MBit nu, men nu fik jeg jo også dit tip

Mvh.
Brian