Alger
Fra : Søren

Dato : 13-10-02 12:23

Hej

Jeg har et stort badekar i haven til at dyppe mig i efter sauna.

Hvorledes undgår jeg bedst algevækst?

Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-02 13:55

Søren skrev:

>Jeg har et stort badekar i haven til at dyppe mig i efter sauna.
>Hvorledes undgår jeg bedst algevækst?

Kan du ikke have nogle fisk gående?

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-10-02 14:27

I news:s7riqukgfv7otsa1h54g92ec30ic0obnfm@news.telia.dk
skrev Bertel Lund Hansen dette:

> Kan du ikke have nogle fisk gående?

Et par piratfisk ? :)

Klor (chlor?) tror jeg kan tage noget af det og stadigvæk efterlade vandet
brugbart. Der findes algefjernere til akvarier(nok for dyrt i den her
sammenhæng) og vandsenge, men jeg må indrømme jeg ikke ved om de gør vandet
ubrugeligt.

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-02 15:43

Sune Storgaard skrev:

>Et par piratfisk ? :)

Jeg tænkte nu mere på (japanske) karper som vist er nemme at have
og som holder algerne nede.

>Klor (chlor?)

Det var jo netop for at undgå sådan noget giftigt stads. Klor +
snavs giver kloroform som man indånder mens man bader.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-10-02 16:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg tænkte nu mere på (japanske) karper som vist er nemme at
> have og som holder algerne nede.

Men kan et badekar mon producere alger nok til at holde bare én
karpe i live? Da der også kommer ekskrementer fra fisk, tror jeg
nok at jeg selv ville foretrække alger fremfor karper.

Men i øvrigt, hvis vandet var næringsfrit - eller ikke det mindste
begrænset på en af N, P eller K - ville der næppe vokse nogen alger
af betydning.

// Klaus

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 13-10-02 17:46

Bertel Lund Hansen skrev :
> Det var jo netop for at undgå sådan noget giftigt stads. Klor +
> snavs giver kloroform som man indånder mens man bader.

Det lyder lidt mystisk i mine ører - kan du angive en reaktion.

Chloroform har formlen CHCl3 og kan f.eks. fremstilles ved at substituere et
hydrogen med et chloratom i methangas - denne proces er dog temmelig
langsom.
Den kemiske formel for "snavs" er vel evt. organiske kæder af carbon med
forskellige funktionelle grupper. Hvorledes vil du lave chloroform ud fra
disse.
Som nævnt i tidligere strenge, tilsættes der ikke chlor direkte til
badevand - der bruges bla. natriumhypochlorit der med chloridioner i et
miljø med lav pH udvikler chlor.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-02 18:07

Regnar Simonsen skrev:

>Det lyder lidt mystisk i mine ører - kan du angive en reaktion.

Næ. Jeg citrerer faktisk bare badereglerne for Horsens svømmehal.

>Den kemiske formel for "snavs" er vel evt. organiske kæder af carbon med
>forskellige funktionelle grupper. Hvorledes vil du lave chloroform ud fra
>disse.

Hjælper det hvis vi medtager urin?

>Som nævnt i tidligere strenge, tilsættes der ikke chlor direkte til
>badevand - der bruges bla. natriumhypochlorit der med chloridioner i et
>miljø med lav pH udvikler chlor.

Er det forkert hvad der står (stod?) på et opslag i svømmehallen?
Der stod det med kloroform og at dampene derfra primært ville
ligge i vandoverfladen og blive indåndet når man snappede luft
under svømningen. De angav at omhyggelig afvskning med sæbe ville
reducere problemet.

--
Bertel

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-10-02 19:29

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligge i vandoverfladen og blive indåndet når man snappede luft
> under svømningen. De angav at omhyggelig afvskning med sæbe ville

Uanset skal du nok ikke være bange for det er farligt når det er så små
mængder i det fri(uanset hvad der så end bliver dannet, chloroform eller
chlor dampe).
Sundt er det nok aldrig, men en reel helbredsrisiko skal du lede længe
efter.
Det bliver let spredt med vinden, og hvis det bare er til efter en sauna tur
er du der jo ikke i ret lang tid.

Jeg ville nok aldrig bruge sådan noget alligevel, men jeg har ikke noget
bedre forslag selv, desværre.

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 14-10-02 08:35

Hej

RS :

BLH :
> Hjælper det hvis vi medtager urin?

Det tror jeg ikke.
I urin er der bla. urinsyre med formlen C5H4N4O3 og urinstof (=carbamid) med
formlen (NH2)2CO.
Ingen af disse to stoffer kan på simpel vis omdannes til chloroform.

Så indtil andet er påvist, vil jeg betragte udsagnet, om at der dannes
chloroform i svømmehaller som en (bade-)and.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 14-10-02 09:25

Regnar Simonsen skriver:

> [...]
> Som nævnt i tidligere strenge, tilsættes der ikke chlor direkte til
> badevand - der bruges bla. natriumhypochlorit der med chloridioner i et

Haloform reaktion(ketoner, hypochlorit); fri radikal substitution(chlor, lys).
Men det er næppe den største fare, indrømmet.
Mvh
Jeppe

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 14-10-02 19:34

Jeppe Madsen skrev
> Haloform reaktion(ketoner, hypochlorit); fri radikal substitution(chlor,
lys).
> Men det er næppe den største fare, indrømmet.

Ketoner kan aldrig omdannes til chloroform, da den simpleste keton
indeholder 3 carbonatomer, og chloroform kun indeholder et. Ketoner deltager
heller ikke i normale redoxreaktioner - hvis man insisterer kan alle
molekyler selvfølgelig adskilles i enkelte atomer og frie radikaler og
samles på ny - men dette sker jo ikke under normale forhold.

Jeg kan kun forestille mig chloroform dannet ved at substituere chloratomer
ind i methan, chlormethan og dichlormethan, og disse stoffer findes vel ikke
i normal badevand.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 15-10-02 07:55

Regnar Simonsen skriver:

> [...]
> molekyler selvfølgelig adskilles i enkelte atomer og frie radikaler og
> samles på ny - men dette sker jo ikke under normale forhold.

Som jeg skrev: haloform reaktion:
http://www.chem.ucalgary.ca/courses/351/Carey/Ch18/ch18-3-2b.html
Anvendes til påvisning af blandt andet - ketoner. Så jo-det kan de(aldrig er et
stort og farligt ord)
Ketoner har en rig og anvendelig kemi. C-C bindinger er stærke, men ikke
ubrydelig. alpha-hydrogenerne er meget aktiverede, grundet naboskabet til
ketogruppen.

> Jeg kan kun forestille mig chloroform dannet ved at substituere chloratomer
> ind i methan, chlormethan og dichlormethan, og disse stoffer findes vel ikke
> i normal badevand.

Nej, men det gør chlor, især hvis der er sure omgivelser, for eksempel et
uvasket legeme, eller urinering. Ved lyspåvirkning spaltes chlor-molekylet let
til chlorradikaler. Herfra bliver kemien speget. Men chloroform er næppe særlig
udbredt, som tidligere skrevet.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 15-10-02 11:19

RS :

Jeppe Madsen :
> [...]
> ubrydelig. alpha-hydrogenerne er meget aktiverede, grundet naboskabet til

OK - den køber jeg.
Acetone (=propanon) kan altså fraspalte en methylgruppe (CH3), der kan
reagere med frit chlor i et basisk miljø. Propanon omdannes samtidig til
acetationer (eller ethansyre ved en lavere pH).
Ved reaktionen sker der dog ikke umiddelbart noget med ketongruppen (selv om
den er delvis nødvendig for reaktionen), så man stadig ikke sige at ketonen
omdannes til chloroform (det er den fraspaltede methylgruppe, der omdannes -
og dette svarer til substitution i methan, selvom methyl selvfølgelig er
mere reaktionsvillig end methan pga. den uparrede elektron).
Nu mangler vi bare at forklare, hvorfor der er acetone eller andre ketoner i
badevandet. Andre stofgrupper må vel i øvrigt også kunne deltage i en
reaktion svarende til den haloforme - f.eks. aldehyder og estere.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 16-10-02 08:03

On Tue, 15 Oct 2002 12:18:46 +0200, "Regnar Simonsen"
<regnar.simo@image.dk> wrote:

>Nu mangler vi bare at forklare, hvorfor der er acetone eller andre ketoner i
>badevandet. Andre stofgrupper må vel i øvrigt også kunne deltage i en

Acetonen i badevand stammer formentlig fra metabolismen i mennesker
(eller en bademester der fjerner neglelak).

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 17-10-02 11:45

Regnar Simonsen skriver:

> OK - den køber jeg.

Nå, men det er jeg da glad for. Ellers har jeg spildt en del år...

> Acetone (=propanon) kan altså fraspalte en methylgruppe (CH3), der kan
> reagere med frit chlor i et basisk miljø. Propanon omdannes samtidig til
> acetationer (eller ethansyre ved en lavere pH).

Nu gav linket ikke den præcise reaktionsmekanisme. Som jeg husker den,
substitueres tre chlor ind, før bindingen til carbonyl-carbon fraspaltes.
Derudover virker hypochlorit/chlor oxiderende, så visse alkoholer kan også danne
haloform.

> [...]
> badevandet. Andre stofgrupper må vel i øvrigt også kunne deltage i en
> reaktion svarende til den haloforme - f.eks. aldehyder og estere.

Aldehyder oxideres til syren(carboxylaten), som ikke reagerer. Estre spaltes
fortrinsvis til carboxylaten, ingen reaktion...På papiret i det mindste...

I øvrigt:
http://www.heart-disease-bypass-surgery.com/data/articles/77.htm
Ser sober ud. Slut med svømmehaller!

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 16-10-02 19:45

On Tue, 15 Oct 2002 08:55:08 +0200, Jeppe Madsen
<pjm@symbion.ki.ku.dk> wrote:

>uvasket legeme, eller urinering. Ved lyspåvirkning spaltes chlor-molekylet let
>til chlorradikaler. Herfra bliver kemien speget. Men chloroform er næppe særlig

Kom lige til at tænke på det gamle eksperiment man hører om i
folkeskolen, med at blande Cl2 og H2 i en plastikpose. Når man så
udsætter posen for kraftig blitzlys springer den (og HCl kan nu
indåndes...).

Lyskemi er i det hele taget ganske pussigt og som regel meget letter
at forklare end at skulle forudse.

Et af de klassiske eksempler på at lys har betydning i et laboratorium
er ved bestemmels af iodtal. Iodtal er et udtryk for antal
dobbeltbindiger i f.eks. olie.Det bliver bestemt ved at addere Br ind
på dobbeltbindingerne. For at undgå udskiftning af H i aromoatiske
forbindelser gøres det i mørke (bagefter omregnes mængde forbrugt Br
til I).

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-10-02 17:25

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-10-02 17:25

"Søren" wrote:

> Jeg har et stort badekar i haven til at dyppe mig i efter sauna.
>
> Hvorledes undgår jeg bedst algevækst?

Prøv en deciliter Atamon,
så vidt vides efter 30 års brug, ingen bivirkninger.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-10-02 17:26

> Hej
>
> Jeg har et stort badekar i haven til at dyppe mig i efter sauna.
>
> Hvorledes undgår jeg bedst algevækst?
>
> Søren

Hvad med et skvæt rodalon?

Hilsen Inger

Fra : Jens

Dato : 13-10-02 19:56

Søren wrote:
> Hej
>
> Jeg har et stort badekar i haven til at dyppe mig i efter sauna.
>
> Hvorledes undgår jeg bedst algevækst?
>
> Søren

Jeg ville helt klart føre et nedløpsrør ned gennem karet, på den måde ville
det være gratis at tømme det, og gøre det rent en gang i mellem. ellers ved
jeg fra kolonihavernes gulfiskedamme (der har man jo ikke strøm til en
pumbe), at en kartoffelsæk med halm suger alle algerne til sig, den skal
selvfølgelig skiftes en gang i mellem.
Jens

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-10-02 21:12

"Søren" wrote:

> Hej
>
> Jeg har et stort badekar i haven til at dyppe mig i efter sauna.
>
> Hvorledes undgår jeg bedst algevækst?

Læg et lå på.

Fra : Timo Jattu

Dato : 18-10-02 08:55

Tja - Alger kan du ungå på ved f.eks at overdække karet når det ikke bruges
( De kære alger skal have lys ) Algerne er ret ligegyldige ( De store ) og
kan faktisk være med til at forbedre vandkvaliteten... Det du skal tænke på
er Bakterier, små alger ( cyano-/blå-grøn alger ect ect... ) og naturligvis
div. parasitter, vira .....

Timo.