Vi ku' alle trænge ...
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-10-02 12:01

Engang hævdede Carlsberg at 'vi kan alle trænge til en HOF'.

Jeg ved ikke om spørgsmålene er off-topic her i gruppen - men hvor i hede hule
humlen skal jeg ellers stille dem:

Hvorfor droppede Carlsberg "HOF"-(kæle)navnet, og hvornår gjorde de det?

--
Hilsen: Jørgen / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)

Fra : Bent Fleron

Dato : 13-10-02 12:38

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hede hule
> humlen skal jeg ellers stille dem:
>
> Hvorfor droppede Carlsberg "HOF"-(kæle)navnet, og hvornår gjorde de

Hvad med at spørge i dk.kultur.mad+drikke
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : K-C

Dato : 13-10-02 14:53

"Bent Fleron" <bentNOSPAM@fleron.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at spørge i dk.kultur.mad+drikke
> Med venlig hilsen Bent Fleron

Jeg tror også at den vil blive høfligt behandlet i dk.kultur.sprog.

K-C

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-10-02 15:29

K-C wrote:
> [...]
.. . .
> Jeg tror også at den vil blive høfligt behandlet i
> dk.kultur.sprog. K-C

Hvis du lader den stå og "gære" et par dage
her, tror jeg også at der kommer svar.
Et "lokalbryggeri" på Valby Bakke er da en
slags lokalhistorie.
Så kan vi andre nysgerrige også læse med.
Herluf Holdt

Kaffe utan punsch - det vara dock en äcklig blandning

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-12-02 23:50

Bent Fleron skrev:

> Hvad med at spørge i dk.kultur.mad+drikke

Faktisk havde jeg helt glemt mit eget spørgsmål - indtil jeg stillede det til Carlsberg
selv for et par dage siden. Og marketingsafdelingens svar lyder:

"HOF blevet taget af halsetiketten i starten af 1990, jeg kan ikke præcisere det
nærmere, fordi det skete efterhånden som der blevet tappet og de gamle etiketter var
brugt op. Årsagen hertil var, at Carlsberg Pilsner skulle "støves" lidt af og blive lidt mere
ungdommeligt. Dette skete samtidig med, at vi begyndte at anvende sloganet "Vores øl".
Jeg håber dette giver svar på dit spørgsmål"

Sådan er det så. Godt nytår!

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk (mails til mig er minus 'men')
"Co-existence or no existence?!"

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-10-02 15:41

On Sun, 13 Oct 2002 13:00:30 +0200, Jørgen Grandt wrote:

>Engang hævdede Carlsberg at 'vi kan alle trænge til en HOF'.
>
>Jeg ved ikke om spørgsmålene er off-topic her i gruppen - men hvor i hede hule
>humlen skal jeg ellers stille dem:

Hvad med at stille det direkte til Carlsberg/De forenede Bryggerier?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-10-02 00:08

Jørgen Grandt wrote:
> Engang hævdede Carlsberg at 'vi kan alle trænge til en HOF'.
>
> Jeg ved ikke om spørgsmålene er off-topic her i gruppen - men
> hvor i hede hule humlen skal jeg ellers stille dem:

Spørgsmålet må fortsat "gære", for jeg kender desværre ikke svaret - men vil
mene at et herværende lokalt firmas historie ikke kan være off-topic, selv
om spørgsmålet stillet i andre grupper måske kunne udløse svaret.
Lokal betyder jo egentlig ikke nogen specifik eller afgrænset lokalitet, men
historie tilknyttet enhver lokalitet, der lige så godt kan være Valby som en
hvilken som helst anden stedbestemmelse.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-10-02 09:55

Jørgen Grandt wrote:
.. . .
> Hvorfor droppede Carlsberg "HOF"-(kæle)navnet,
> og hvornår gjorde de det?
Mens vi venter på de 2 svar, kan jeg lige tilføje at HOF-navnet blev
introduceret i 1904 med Thorvald Bindesbølls smukke nye etiket. Iflg.
SDE: [...] Med enkle virkemidler, kronen og det lille trefligede
humleblad, udtrykkes forbindelsen forbindelsen til det danske *hof* og
til en af hovedingredienserne i ølfremstillingen. [...]

En (lokalhistorisk) spadseretur omkring Carlsberg giver et
godt indblik i, hvad murerfaget kunne præstere en gang.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 15-10-02 00:25

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> En (lokalhistorisk) spadseretur omkring Carlsberg giver et
> godt indblik i, hvad murerfaget kunne præstere en gang.

Det er vel ikke mere end en murer ku' gøre i dag - hvis han fik lov )
Det er jo arkitekten og bygherren der bestemmer - ikke håndværkeren.

- Men de var også dygtige dengang.