Ny printer og va' så
Fra : Peter

Dato : 13-10-02 09:58

Efter at have brændt min HP820CXI af skal jeg til at have en ny printer.
Ved et tilfælde læste jeg i Debian (Linux) manual at man helst skulle undgå
'Designed For Windows' mærket - også selvom printeren skal køre på en
Windows-computer (hvilket er tilfældet - og ikke på en Linux-computer).
Grunden var at jo mere Designed-for-Windows desto mere af processorkraften
sad i driveren desto tungere blev udskriften. Processorkraften skulle helst
sidde i printeren som en hardware enhed og blablabla (ikke at jeg ignorer
det)

Jeg er på jagt efter en printer med en forhodlsvis god udskriftskvalitet med
patroner der er forholdsvis i et normalt prisleje (hvilket jeg ikke mener at
fx HP's er foruden man selv opfylder dem). Jeg har overvejet Epson men kunne
egentlig godt lige tænke mig at høre på evt. erfaringer. Prislejet er vel
sat til en 3000 stykker - men fyr løs - jeg mangler nogle tips før jeg
hopper ud på markedet og bestemmer mig...
Skal jeg tage hensyn til det med processoren iøvrigt eller er det ikke værd
at tage med i sine overvejelser?

Hilsen fra Peter

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-10-02 10:23

"Peter" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
> [...]
> hopper ud på markedet og bestemmer mig...
> Skal jeg tage hensyn til det med processoren iøvrigt eller er det ikke

Hej
Du skal ikke kun kikke efter hvad blækpatronerne koster, det vil være en god
ide
at kikke efter hvad de forskellige printer forbruger af blæk.
det kan godt være at HP´s patroner er dyrere end Epson´s, men Epson bruger
også noget mere blæk.
Har en ven der har en Epson Stylus Color 1160 printer den skriver meget
flot ud , men den er tørstig!!!.
Så den er ikke i forbrug billigere end HP faktisk dyre,
Kik evt. på Canon de har enkelt patron for hver farve og skulle ikke bruge
meget.
Jeg har haft flere mærker i printer, men er hver gang gået tilbage til HP
fordi de virker altid og i mange år og forbruger ikke meget blæk

Mvh
Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-02 11:50

> [...]
helst
> sidde i printeren som en hardware enhed og blablabla (ikke at jeg ignorer

Mon ikke der menes en windows GDI (Graphics Device Interface) printer. En
windows GDI printer er en "dum" hardware enhed der kun modtager grafiske
print data, al print processing foregår i computeren. En windows GDI printer
kan normalt kun bruges i windows miljø, dvs. ikke i DOS, UNIX, Linux m.m.

Printere med indbygget processor er mere fleksible, og de kan normalt bruges
udenfor windows miljø´et. De mest almindelige standarder er HP´s PCL
(Printer Command Language) samt Adobe PS (postScript).

Så vidt jeg ved har Inkjet printere normalt kun PCL3, medens Laserprintere
idag normalt har PCL5 eller 6. Jeg ville gå efter en printer med PCL
emulering (PCL3 > PCL6), eventuelt med et PostScript modul.

--
Kristian