Tegnsæt i RH8.0
Fra : Heine Laursen

Dato : 12-10-02 23:20

Hejsa

Nu er jeg godt træt af tegnsæt layoutet i RH 8.0 Selv om jeg
valgte dansk tastetur under installeionen af RH 8.0 skriver den
stadigvæk en_US.UTF-8 i /etc/sysconfig/i18n, Jeg har sÃ¥ vÃt inde
og ændre det til da_DK.UTF-8, uden det hjalpp noget som helst. Jeg har
så brugt setup til at ændre tegnsættet og har nu fået mine
æÃ, ø og Ã¥'er. Men. Hvis jeg køre slrn pÃ¥ den, sÃ¥ ser
det hele forkert ud. Den slætter æÃ, ø og Ã¥ samt aÃlt der
skulde stå efter disse og gfortsætter som intet var hhændt
pÃ¥ nÃæste linje indtil den støder pÃ¥ overnævnte
karaktere. Den gør det sikkert flere stæder, som jeg bare ikke har
bemærket. Desuden, har jeg det fireterne problem, at hvergang
jeg trykker pÃ¥ tasten 'alt grÃ' sÃ¥ skriver den et Men det stopper
ikke her. Hvis jeg ssh til min debian server, kan jeg pl¦uselig ikke
skrive æøå (Men jeg kan godt her i nano som jeg ger til at
skrive denne post på debian servern.)Så her jeg problemet, at je
skal ungÃ¥ at bruge piltasterne frem og tilbage, da teksten sÃ
bliver blandet sammen.

Mit problem er ganske kort. Ireterne, opførsel af det jeg vil kalde
tegnsættet (Ved ikke om det er tegnsættet der er problemet).

Er der nogen her i gruppen der har et forslag til hvordan dette evt.
skulde kunde, løses?

Heine Laursen

Fra : Jesper Harder

Dato : 12-10-02 23:49

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> Er der nogen her i gruppen der har et forslag til hvordan dette evt.
> skulde kunde, løses?

Lad være med at bruge utf-8, som slrn ikke lader til at kunne håndtere.
Altså, brug da_DK.iso88591 i stedet.

Hvis du bruger Gnome, kan det også være nødvendigt at ændre det i
~/.gnome/gdm

Fra : Heine Laursen

Dato : 13-10-02 00:45

In article <m3y993nuia.fsf@defun.localdomain>, Jesper Harder wrote:

> Lad være med at bruge utf-8, som slrn ikke lader til at kunne håndtere.
> Altså, brug da_DK.iso88591 i stedet.

Takker for forslagene, bÃekke 2. Men det ænder bare i at jeg fÃ¥r
mærkelige tegn frem istÃædet for æ Ã,

Han det have noget at gør med fonttypen?

SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

Jeg har prøvet at søge på *-sun16 uden resultater!

> Hvis du bruger Gnome, kan det også være nødvendigt at ændre det i
> ~/.gnome/gdm

Joo, tegnene, er heller ikke helt rigtige i gnome. Så det må je
også lige se på

Heine Laursen

Fra : Jesper Harder

Dato : 13-10-02 01:05

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> Takker for forslagene, bÃekke 2. Men det ænder bare i at jeg fÃ¥r
> mærkelige tegn frem istÃædet for æ Ã,

Har du logget ud og ind efter ændringen? Hvad får du at vide fra
kommandoen 'locale'?

> Joo, tegnene, er heller ikke helt rigtige i gnome. Så det må je
> også lige se på

Pointen er at LANG-indstillingen i den fil bruges i stedet for
/etc/sysconfig/i18n, hvis du logger ind gennem gdm.

Fra : Heine Laursen

Dato : 13-10-02 12:53

In article <m3n0pjnqzm.fsf@defun.localdomain>, Jesper Harder wrote:

> Har du logget ud og ind efter ændringen?

Jeps.

>Hvad får du at vide fra kommandoen 'locale'?

[heine@localhost heine]$ locale
LANG=en_US.iso88591
LC_CTYPE="en_US.iso88591"
LC_NUMERIC="en_US.iso88591"
LC_TIME="en_US.iso88591"
LC_COLLATE="en_US.iso88591"
LC_MONETARY="en_US.iso88591"
LC_MESSAGES="en_US.iso88591"
LC_PAPER="en_US.iso88591"
LC_NAME="en_US.iso88591"
LC_ADDRESS="en_US.iso88591"
LC_TELEPHONE="en_US.iso88591"
LC_MEASUREMENT="en_US.iso88591"
LC_IDENTIFICATION="en_US.iso88591"
LC_ALL=
[heine@localhost heine]$

> Pointen er at LANG-indstillingen i den fil bruges i stedet for
> /etc/sysconfig/i18n, hvis du logger ind gennem gdm.

Det gør jeg ikke. Jeg loger ind i console mode.

Heine Laursen

Fra : Jesper Harder

Dato : 13-10-02 16:00

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> Det gør jeg ikke. Jeg loger ind i console mode.

OK, så er den fil irrelevant. Men dit 'ø' ovenfor ser i øvrigt rigtigt
ud, så noget ved din indstilling er da bedre end før.

Fra : Heine Laursen

Dato : 14-10-02 09:07

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> wrote in

> OK, så er den fil irrelevant. Men dit 'ø' ovenfor ser i øvrigt rigtigt
> ud, så noget ved din indstilling er da bedre end før.

Kan det tænkes, at det skyldes en genstart af compteren? for, da jeg logede
ud, og ind igen, så skrev den 2 sifrede tegn når jeg trykkede æ, ø og å

Jeg sidder ikke ved den nu, derfor kan jeg ikke se efter om det hele virker
som det skal!

Heine Laursen

Fra : Heine Laursen

Dato : 14-10-02 17:54

In article <Xns92A766AB2BFEAgozarmyrealboxcom@130.225.247.90>, Heine Laursen wrote:

> [...]
>
> Jeg sidder ikke ved den nu, derfor kan jeg ikke se efter om det hele virker

Jo tegnene er rigtige nu. Men mit lydkort virker ikke. Og jeg can ikke compile
nvidia driveren. Jeg kan heller ikke bruge rpm pakkerne, da RH 8.0 bruger
gcc 3.2 som ikke er bagud kombatibel.

Så Redhat 7.3 ryger ind igen.

Heine Laursen

Fra : Heine Laursen

Dato : 14-10-02 18:58

In article <slrnaqltia.15n.gozar@localhost.localdomain>, Heine Laursen wrote:

Glemte da helt at sige tak for hjælpe.

Heine Laursen

Fra : Larz

Dato : 13-10-02 00:04

Heine Laursen wrote:
<snip>
> og ændre det til da_DK.UTF-8, uden det hjalpp noget som helst. Jeg har
<snip>

Min /etc/sysconfig/i18n ser således ud og virker fint:

LANG="en_US.iso885915"
SUPPORTED="en_US.iso885915:en_US:en:da_DK.iso885915:da_DK:da"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

--
-
Lars