Nye indlæg feature
Fra : Michael Hansen

Dato : 12-10-02 15:20

Hej NG !

Jeg har lavet et forum i PHP+mySQL. Det virker forrygende men efterhånden
som der er kommet gang i forummet er det blevet sværere og sværere at følge
med. Derfor kunne jeg godt tænke mig at lave en måde hvorpå brugeren kan se
om et indlæg er nyt.
Indlægene lagres i en mySQL tabel med et timestamp.
En åbenlys måde ville selvfølgelig være at lave det på den måde at alle
indlæg der fx er under en time gamle markeres med et "Nyt"-icon. Jeg vil dog
helst have det lavet således at når brugeren logger sig på så kan han se
hvilke indlæg der er nye siden han sidst loggede sig ind.
Hvordan laver man det smartest ?

Mvh
Michael

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-10-02 15:28

Michael Hansen wrote:

> [...]
> helst have det lavet således at når brugeren logger sig på så kan han se
> hvilke indlæg der er nye siden han sidst loggede sig ind.

Hvis du gemmer tidspunktet for et brugerlogin, er det jo nemt at
sammmeligne disse med tidspunkter for indlæg. Så er det jo bare
"indlægTid > lastLoginTid" - ik?

Tonni Aagesen

Fra : Michael Hansen

Dato : 12-10-02 15:41

<SNIP>
> Hvis du gemmer tidspunktet for et brugerlogin, er det jo nemt at
> sammmeligne disse med tidspunkter for indlæg. Så er det jo bare
> "indlægTid > lastLoginTid" - ik?

Tja joo det kunne man jo godt gøre. Hvordan kan jeg så lave sådan at når
brugeren har læst indlæget så er det ikke længere markeret som nyt ?

Mvh
Michael

Fra : Larz

Dato : 12-10-02 16:08

Michael Hansen wrote:
> Tja joo det kunne man jo godt gøre. Hvordan kan jeg så lave sådan at når
> brugeren har læst indlæget så er det ikke længere markeret som nyt ?

Lav en ny tabel:

beskedid
brugerid

Hvis en record eksisterer med en brugers og en beskeds id så har
vedkommende læst det.

--
-
Lars

Fra : Michael Hansen

Dato : 12-10-02 16:17

<SNIP>
> Lav en ny tabel:
>
> beskedid
> brugerid
>
> Hvis en record eksisterer med en brugers og en beskeds id så har
> vedkommende læst det.

Smart ! Men ville sådan en tabel ikke vokse sig vildt stor i løbet af no
time ??? Der oprettes ca 50-100 nye indlæg om dagen og der er et godt stykke
over 100 aktive brugere !

Michael

Fra : Martin Seebach

Dato : 12-10-02 16:56

"Michael Hansen" <michael@amweb.dk> wrote in message
> [...]
>
> Smart ! Men ville sådan en tabel ikke vokse sig vildt stor i løbet af no
> time ??? Der oprettes ca 50-100 nye indlæg om dagen og der er et godt

Du 'purger' (=sletter en given brugers data) den bare ved hver brugers
login/out. Når en bruger er logget ind se han kun de indlæg der er nye siden
han sidst var online. Ellers må du leve med den store tabel..

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Larz

Dato : 12-10-02 17:03

Michael Hansen wrote:
> [...]
> time ??? Der oprettes ca 50-100 nye indlæg om dagen og der er et godt stykke

Med et index på er det ikke noget synderligt problem. Du skal over nogle
millioner records for det bliver et problem...

--
-

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 12-10-02 20:34

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Michael Hansen"
<michael@amweb.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and
I had to correct this gibberish:

>Smart ! Men ville sådan en tabel ikke vokse sig vildt stor i løbet af no
>time ??? Der oprettes ca 50-100 nye indlæg om dagen og der er et godt stykke
>over 100 aktive brugere !

Jo, den ville være massiv.

Jeg ville personligt vælge løsningen med logintid og indlægtid. Evt.
kombineret med at brugeren har cookies (der dør når han logger ud) som
siger hvilke indlæg han selv har læst denne gang (og de er så
selvfølgelig ikke markeret som nye).
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 27105580
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicity