Hvordan bygger man en PC med lavt strømfor~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 12-10-02 09:55

Jeg vil gerne bygge en maskine med Linux som skal fungere som FW og router!

Jeg har ikke den store forstand på comoputer-arkitektur og hardware!

Er der nogen som kan give nogle gode råd, tip og forlsag til hardware:

Den skal helst have lavt strømforbrug og være støjsvag!

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-10-02 10:56

"Christian Thorsen" <send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote in message
> Jeg vil gerne bygge en maskine med Linux som skal fungere som FW og
router!

God ide´

> Jeg har ikke den store forstand på comoputer-arkitektur og hardware!

Hm, mon ikke altid man kan lærer noget

> Er der nogen som kan give nogle gode råd, tip og forlsag til hardware:
>
> Den skal helst have lavt strømforbrug og være støjsvag!

Mon ikke du kan bruge et Via EPIA mini ITX bundkort

Der er faktisk alt indkluderet

CPU, 800 mhz VIA C3 indbygget på bundkortet
VGA m. tv-out
LAN
LYD

Den kræver nærmest ikke noget som helst.. Kan køre med en af de mindste
PSU´er og kræver ikke noget særlig køling... Dog sidder der en blæser på
800mhz versionen.. Men den kan man da vel udskifte til en størrere pasiv
profil... Og så kan du også skifte blæseren i strømforsygningen ud med en
støjsvag.... Så skulle den ikke larme overhovedet. mon ikke man kan lave en
sådan maskine helt stille.

Der er dog kun eet PCI slot på bundkortet. Men det er vel også nok, til det
ekstra netkort.

Så mangler der faktisk bare RAM og harddisk...

Der er lidt om bundkortet på http://www.mini-itx.com

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-10-02 10:59

> Der er lidt om bundkortet på http://www.mini-itx.com

På den side, er der også vist en måling af strømforbrug på 24 Watt

Så det må siges at være godt for pengepungen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-02 11:39

> Der er dog kun eet PCI slot på bundkortet. Men det er vel også nok, til
det
> ekstra netkort.

Hvis det er nødvendigt så understøtter denne ene PCI port faktisk to PCI
porte. Alt der kræves er et 1->2 PCI Riser Card - Dette PCI Riser Card er
specielt til EPIA bundkortet. Jeg har købt sådan ét hos SHG og det funker
fint.

Claus

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-10-02 10:56

"Christian Thorsen" <send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:ao8o15$jjcc2$3@ID-139211.news.dfncis.de...
> [...]
>
> Er der nogen som kan give nogle gode råd, tip og forlsag til hardware:
>
> Den skal helst have lavt strømforbrug og være støjsvag!

Skal den være rigtig støjsvag og lavt forbrugende tager man en gammel bærbar
PC'er.
Den behøver jo ikke være ret hurtigt til det brug.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Christian Thorsen

Dato : 15-10-02 17:05

> Den behøver jo ikke være ret hurtigt til det brug.

Jo, performance skal være hurtig!!!
Jeg arbejder for et firma, jeg gerne vil overbevise om at de skal køre en
Linux-firewall!

Har bærbare generelt lavt strømforbrug?

Christian Thorsen

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 17-10-02 02:45

Der er ingen tvivl om at du skal have dig en maskine baseret på VIA EPIA (C3
800 MHz) eller VIA EDEN (ESP 5000)

Jeg har netop købt en af hver, og jeg må sige at især EDEN løsningen er
fantastisk.

Processoren bruger 3-5 watt, og behøver derfor ikke blæser til køling.
Da mine endvidere sidder i et MOREX kabinet med ekstern strømforsyning (den
slags der kendes fra bærbare) er der heller ingen blæsere her.

Den indbyggede kabinetblæser er slet ikke nødvendig medmindre du sætter en
"varm" harddisk i.
Jeg har personligt valgt at købe en Maxtor D540X harddisk i, da denne kun
bruger 3,75 watt i idle.

Jeg skulle mene at denne kombination giver et billigt (MB inkl. CPU +
Kabinet = 2.500,- + moms), støjsvagt (ingen blæsere) og strømbesparende
system.

Hvis du virkelig ønsker ekstra performance kan C3'eren da også anbefales,
den bruger ca. 9 watt.
Hvis der virkelig skal tryk på, så køb en 1,4 GHz P3 Tualatin, den bruger 32
watt, men kan i mange henseender udkonkurrere en 2G+ P4

Hvis du vælger Tualatin udgaven kan jeg anbefale www.intercom.dk 's Calm
maskiner, da de ikke bruger strøm til blæsere => strømbesparende OG
støjsvage!

Men, nu da jeg har nævnt Maxtor's harddisk, må jeg lige gøre historien
færdig:
Der er enorm forskel på harddiskes strømforbrug!
Min tidligere favorit Seagate Baracuda IV (stadig en fantastisk hurtig og
støjsvag disk) bruger 13 watt, og bliver derfor en del varmere en Maxtor's
D540X.
Hvis du ellers kan finde nogen der forhandler Samsung diske, så er deres nye
SV1204H blevet rosende omtalt på TomsHardwareGuide, og den er tilsvarende
stille og strømbesparende.

Med hensyn til performance, syntes jeg ikke du skal være så nervøs for de
små maskiner.
På vores kontor er der 8 arbejdsstationer der bruger serveren til fil- og
printerdeling, firewall og alt hvad der ellers er brug for. Og vores gamle
Pentium 200, har aldrig haft sved på panden.
(Jeg mindes ikke at have set en processorbelastning over 20%)
Faktisk er det vores 100 Mbit switchede netværk der begrænser
filoverførslen.

Og hvis den kun skal være FW og router, så skal den jo kun kunne håndtere 1
Mbit trafik, eller hvad i nu har af linie.
Så mon ikke en 466 MHz ESP 5000 kan klare opgaven.

Rune

P.S. Jeg har købt maskinerne hos Xenux ApS www.xenux.dk
P.P.S Jeg kører Debian Linux på alle maskinerne.

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-02 07:35

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har personligt valgt at købe en Maxtor D540X harddisk i, da denne kun
> bruger 3,75 watt i idle.

Yderst interessant!

Hvordan er støjniveauet fra denne disk, sammenlignet med Seagate Barracuda
IV?

Claus

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 17-10-02 10:16

Eftersom den kun kører med 5400 RPM, er det faktisk meget sammenligneligt.
Jeg har de to diske siddende i samme kabinet (ophængt i webConsults NoVibe)
og selv om jeg sætter hovedet helt ned i mellem diskene (de sidder i de
eksterne 5 1/4 drevpladser med en tom plads imellem) kan jeg ikke afgøre
hvilken en der støjer mest / mindst.

Så strøm-, varmemæssigt vinder Maxtor, lydmæssigt er det uafgjort, men
performance mæssigt vinder Baracudaen.

Men som sagt, der er ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner, og
Maxtor disken er jo rigelig hurtig til en server, der er begrænset af
netværket. Tænk på at nutidens langsommeste diske stort set sparker røv i
forhold til en hvilken som helst (ikke SCSI) harddisk fra forrige år.

I min arbejdsmaskine har jeg en Baracuda, og jeg kunne ikke finde på at
skifte den ud.

Rune