V: Sammansat kontormaskine
Fra : Peter Holm

Dato : 12-10-02 08:10

Hejsa,
vil nogen give en kommentar på denne studie-maskine, som primært er til alm
kontorbrug + musik + TV/Film.

Kabinet: Aopen HQ45 kr. 599,-
Mobo: Microstar MS6380 E m. onboard audio - ATX kr. 828,-
RAM: DDR 2700 Kingston 256 Mb kr. 629,-
CPU: Duron 1300 kr. 375,-
Grafik: ATI All in Wonder Radeon kr. 569,-
Køler: Silent Viking kr. 278,-
Floppy: Sony kr. 91,-
DVD: Aopen 1640 kr. 458,-
HD: Seagate Barracuda 80 Gb kr. 938,-
Keyboard/mus: Logiitech Optical Desktop kr. 700,-

Ialt 5465,-

Nogen forslag til ændringer - specielt til Mobo, CPU, RAM.

Mvh
Peter
phc@mail1.stofanet.dk

Good Luck - Big Fortune - Long Life

Fra : Martin K

Dato : 12-10-02 15:23

Peter Holm wrote:
> vil nogen give en kommentar på denne studie-maskine, som primært er
> til alm kontorbrug + musik + TV/Film.

Jeg prøver...

> Kabinet: Aopen HQ45 kr. 599,-

Godt kabinet... har selv sådan eet...

> Mobo: Microstar MS6380 E m. onboard audio - ATX kr. 828,-

Ville nok hellere vælge et Asus A7V333

> RAM: DDR 2700 Kingston 256 Mb kr. 629,-

Hvad med 512... Kingston rules... har dem selv...

> CPU: Duron 1300 kr. 375,-

Mon ikke du vil få mere glæde af en XP-CPU... Så meget koster de heller ikke
for tiden..

> Grafik: ATI All in Wonder Radeon kr. 569,-

Hvad med et ATi Radeon 9000 eller et 7500LE...

> Køler: Silent Viking kr. 278,-

Den bedste på markedet...

> Floppy: Sony kr. 91,-

Det kan man jo ikke undvære...

> DVD: Aopen 1640 kr. 458,-

Skal du se film, er det jo nok vigtigt... jeg selv mener det er
ligegyldigt...

> HD: Seagate Barracuda 80 Gb kr. 938,-

Super disk.. har selv een i 60 GB version...

> Keyboard/mus: Logiitech Optical Desktop kr. 700,-

Det er der jo mange meninger om, bl.a. grundet forskellige
arbejdsstillinger...

--
Martin K

Fra : Peter Holm

Dato : 12-10-02 16:06

> Ville nok hellere vælge et Asus A7V333

Hvori ligger forskellen udover navnet ? Hvad får jeg hos Asus ?(jeg er ikke
interesseret i overclocking)

> Mon ikke du vil få mere glæde af en XP-CPU... Så meget koster de heller
ikke
> for tiden..

Jeg vil gerne kunne nøjes med en Papst 12 db i Silent Vikingen, så derfor
kun en 1300.
Jeg har ingen forstand på CPU'er, og kan derfor kun gå efter Mhz - så vidt
jeg kan se betaler man dyrt for de sidste Mhz når man køber over 1300mhz. Er
der noget jeg ikke har opdaget her ?

> Hvad med et ATi Radeon 9000 eller et 7500LE...

jeg vil gerne ha et TV-kort, og har ikke brug for spillegrafik. Jeg tænkte,
at det var en god kombiløsning.

Jeg takker for input
Mvh
Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-10-02 11:43

Peter Holm wrote in <3da83a5f$0$1018$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:
> Hvori ligger forskellen udover navnet ? Hvad får jeg hos Asus ?(jeg er
> ikke interesseret i overclocking)

Asus er generelt af bedre kvalitet end de andre. Dvs. bedre driftsikkerhed
og større kompatilitet.

Jeg ved dog ikke om forskellen er så stor som den har været, men jeg tror
ikke jeg har haft problemer med et Asus bundkort på noget tidspunkt. Men
jeg har haft bøvl med mange af de andre mærker.

En af de vigtige forskelle er dog også i chipsets Asus vælger. Der findes
mange billige bundkort med samme chipset.

> Jeg har ingen forstand på CPU'er, og kan derfor kun gå efter Mhz - så vidt
> jeg kan se betaler man dyrt for de sidste Mhz når man køber over 1300mhz.

Hvis du ikke skal spille på den, eller lave andet CPU-tungt, så er 1000 mhz
rigeligt.

Jeg har selv 350 mhz i min workstation. Det er lidt i underkanten, men giver
ikke de store problemer. Det er stort set kun når jeg kompilerer, eller
konverterer store mængder data jeg kan mærke det.
Nårja, og så når jeg kører emulatorer o. lign. Fx. opfører
Windows-programmer sig som om jeg kørte Windows på en 2-300 mhz. Det er
ikke godt til spil. Godt jeg ikke spiller.

Skulle jeg købe ny CPU i dag ville jeg bare tage den billigste Intel
butikken har på lager, som passer i det bundkort den skal bruges til.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-10-02 11:36

Martin K wrote in <ao9b8m$lar$1@sunsite.dk>:
> Det kan man jo ikke undvære...

Kan man ikke? Sig ikke det til min computer, det kunne være den gik i
strejke pga. dårlige arbejdsforhold når den hører det...

Det er længe siden jeg fjernede mit floppy-drev. Jeg har i øvrigt
installeret win98, win2k, winxp og et par linuxer siden, ingen problemer
der.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Martin K

Dato : 14-10-02 12:25

Niels Andersen wrote:
> Kan man ikke? Sig ikke det til min computer, det kunne være den gik i
> strejke pga. dårlige arbejdsforhold når den hører det...

Rent teoretisk kan man jo godt, men jeg ville da meget nødigt sidde med en
maskine der er brudt ned, uden at
kunne boote op på Volcov Commander og rode lidt rundt.... fdisk er heller
ikke nemt... jeg ved at der ligger een teknik der er meget lettere at bruge
i Win2000 eller WinXP. Men hvis uheldet er ude, og du skal have ordnet noget
uden at formatere, vi jeg sq ikke undvære et diskettedrev! Det er jo også
kun ca. 100,- vi taler om her, værre er det jo ikke...

> Det er længe siden jeg fjernede mit floppy-drev. Jeg har i øvrigt
> installeret win98, win2k, winxp og et par linuxer siden, ingen
> problemer der.

Ingen problemer med installationer, men hvad hvis der opstår problemer...?

--
Martin K

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-10-02 12:53

Martin K wrote in <aoe9j8$ro5$1@news.cybercity.dk>:
[klare sig uden floppydrev]
> [...]
> Men hvis uheldet er ude, og du skal have
> ordnet noget uden at formatere, vi jeg sq ikke undvære et diskettedrev!

Uanset om der er diskettedrev eller ej, vil jeg da hellere boote på en CD.

Hvad er fordelen ved floppy frem for CD?
(Ud over at en floppy-drev er billigere end en brænder, men den har jeg
alligevel)

> Det er jo også kun ca. 100,- vi taler om her, værre er det jo ikke...

Det er skam ikke prisen der er problemet. Jeg har et floppy-drev (eller er
det nu to?) som ligger og venter på at en eller anden mangler et.

Det er ting som fx. at det støjer, når der tjekkes om der er diskette i. Det
er træls at høre på, og det tager lang tid.
Jeg tror vist Windows kiggede efter diskette en 5-10 gange ved opstart og
nedlukning. Det gad jeg hverken høre eller vente på.

Når man ikke har et floppy-drev fristes man heller ikke så nemt til at bruge
disketter. Der er alt for stor fare for at de går i stykker til at de kan
bruges til særligt meget.

CD...

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Martin K

Dato : 14-10-02 17:23

Niels Andersen wrote:
> Uanset om der er diskettedrev eller ej, vil jeg da hellere boote på
> en CD.

Og hvis man er så meget ude at ski** så at CD-rom-driveren ikke er
initialiseret. Hva så. Så kan sagerne ikke læses, og så er en diskette en
rar ting at ha...

> Hvad er fordelen ved floppy frem for CD?
> (Ud over at en floppy-drev er billigere end en brænder, men den har
> jeg alligevel)

Ingen. Kun til brug i nødstilfælde...

> Det er ting som fx. at det støjer, når der tjekkes om der er diskette
> i. Det er træls at høre på, og det tager lang tid.

Det støjer da næsten værre hvis et CD-drev først skal til at spinne op og
ned...

> Jeg tror vist Windows kiggede efter diskette en 5-10 gange ved
> opstart og nedlukning. Det gad jeg hverken høre eller vente på.

Hvis der ikke er nogen diskette i, lamer et sådan check da ikke...

> CD...

Og hvordan vil du så bære dig ad med at lave en CD, der umiddelbart kan
læses og bootes på`

--
Martin K

Fra : Jesper R. Meyer

Dato : 14-10-02 12:54

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> writes:

> [...]
> uden at formatere, vi jeg sq ikke undvære et diskettedrev! Det er jo også
> kun ca. 100,- vi taler om her, værre er det jo ikke...

Du kan jo lave en CD der kan boote!

Jeg har heller ikke floppy drev i min PC, for jeg bruger det
aldrig. Hvis jeg skal flytte data har jeg e-mail og en 128 MB
USB-nøglering.

/jrm