Zywall1 + 1fast ip + 2 domæner = hovedpine
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 12-10-02 07:39

Hej

Jeg kan bare ikke få hul igennem, er der nogen her der kan hjælpe mig?
jeg har 2 domæner som skal routes ind på hver sin server og jeg har fået
en fast ip fra tdc og hostmaster har lavet det sådan at mine domæner
bliver routet til den faste ip 80.161.24.50 men jeg har prøvet at finde
udaf hvordan det skal sættes op men kan ikke få andet end en menu på
zywallen's med password feltet når jeg forsøger at kontakte et af mine
domæner.

Udstyr
TDC bredbånd
Zywall 1 med firmware 3.50 (wd4) den nyeste jeg kunne finde
1 server med ip 192.168.1.34 port 80 domæne svend-bent.dk
2 server med ip 192.168.1.35 port 80 domæne troutfarmer.dk

og jeg har læs et hav af pdf filer men jeg kan ikke lige få styr på hvad
jeg gør forkert så forklar det lige så en fattesvag en som mig kan finde
udaf det

Mogens Dyhre Hansen
Troutfarmer community <http://www.troutfarmer.dk/>
Aqua newsgrups <news://troutfarmer.dk/>

Fra : BOH

Dato : 12-10-02 10:05

Mogens Dyhre Hansen wrote:
[snip..]
> Jeg kan bare ikke få hul igennem, er der nogen her der kan hjælpe mig?

Prøver

>jeg har 2 domæner som skal routes ind på hver sin server og jeg har fået
>en fast ip fra tdc og hostmaster har lavet det sådan at mine domæner
>bliver routet til den faste ip 80.161.24.50 [snip..]

TDC laver IP routning, DK-Hostmaster laver DNS pegning til dit IP.
Men du skal bestille dns ændringer gennem TDC, ikk?

> prøvet at finde udaf hvordan det skal sættes op men kan ikke få andet
> end en menu på zywallen's med password feltet når jeg forsøger at
> kontakte et af mine domæner.

Læs på side 5-4 i user guide, 5.4.2 The SUA server screen.
Den kan hentes her:
ftp://ftp.zyxel.com/zywall1/document/zywall1_v3.50_UsersGuide.pdf

Du skal dog være opmærksom på at du kun kan ramme een af serverene på samme
IP:port.
Når der kommer webtrafik ind til dig (sker på port 80), rammer det Zywallens
ekstrene IP.
Det der sker er så at den via PAT (port address translation) sender
forespørgslen videre til et IP:port på indersiden, som du angiver (igen port
80). Den kan altså ikke skelne mellem dine 2 domains, med mindre det ene lå
på en anden port (eg. 81).

Du kan derimod godt hoste flere domains på samme webserver, via host
headers.
Nu skriver du ikke hvilken webserver du anvender, men er det Microsoft kan
du se et bud her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q190008&LN=EN-US

Anden løsning er et ekstra ekstrent IP nummer, ja så bliver det /29 altså,
du får 6 stk. (8)
Og så skal du bede TDC om dnsændring for et af dine domains, så ledes at der
peges på det nye IP.

> Udstyr
[snip..]

Webserver?

> Zywall 1 med firmware 3.50 (wd4) den nyeste jeg kunne finde

Ja, det er det til Zywall 1

[snip..]
> hvad jeg gør forkert så forklar det lige så en fattesvag en som mig
> kan finde udaf det

OK, har gjort hvad jeg kunne
Good luck.

--
Mvh Morten

Fra : BOH

Dato : 12-10-02 11:49

BOH wrote:
> [...]

> altså, du får 6 stk. (8)
> Og så skal du bede TDC om dnsændring for et af dine domains, så ledes

btw: ved ikke om Zywall 1, understøtter denne løsning.

--
Mvh Morten

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 12-10-02 20:51

"BOH" <no@mails.thanx> wrote in message
> Prøver

Tak!

> TDC laver IP routning, DK-Hostmaster laver DNS pegning til dit IP.
> Men du skal bestille dns ændringer gennem TDC, ikk?

Jo og begge domæner bliver da også routet til min faste IP. efter en
mail til hostmaster hos tdc.

> Læs på side 5-4 i user guide, 5.4.2 The SUA server screen.
> Den kan hentes her:
> ftp://ftp.zyxel.com/zywall1/document/zywall1_v3.50_UsersGuide.pdf

Har jeg gjort mange gange nu
> [...]
(igen port
> 80). Den kan altså ikke skelne mellem dine 2 domains, med mindre det

Jeg ved ikke lige hvad der sker men forsøger jeg med det ene domæne
troutfarmer.dk som har IP 192.168.1.35 og den køre på port 80 så skal
jeg bare skrive i SUA at startport 80 og slut port 80 og tilsidst IP
nummeret 192.168.1.35 og ikke andet så skal den lede trafikken som
kommer til min faste ip (80.161.24.50 Port 80) ind på mit LAN ik? men
den bliver bare ved med at komme med den password side som routeren har
og den svare på begge domæner og default IP'en 192.168.1.1 og
80.161.24.50 med det fu#king password side

> Du kan derimod godt hoste flere domains på samme webserver, via host
> headers.

Ja det har jeg har luret

> [...]
altså,
> du får 6 stk. (8)
> Og så skal du bede TDC om dnsændring for et af dine domains, så ledes

Det understøttes af Zywall men ikke af TDC

> Webserver?

Windows 2000 server

> OK, har gjort hvad jeg kunne
> Good luck.

Ja det får jeg nok brug for ! og tak for hjælpen indtil vidrer

Fra : Thomas B. Johansen

Dato : 12-10-02 10:09

> [...]
>
> og jeg har læs et hav af pdf filer men jeg kan ikke lige få styr på hvad
> jeg gør forkert så forklar det lige så en fattesvag en som mig kan finde
1. sæt bægge domaine på samme webserver
2. fortælle din zywall at indkomne ting på port 80 skal sendes til din
webserver på port 80

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 12-10-02 20:55

"Thomas B. Johansen" <tooms@post1.tele.dk> wrote in message

> 1. sæt bægge domaine på samme webserver
> 2. fortælle din zywall at indkomne ting på port 80 skal sendes til din
> webserver på port 80

Har jeg forsøgt med bare den ene af domænerne men den svare ikke med
andet en den password siden fra routeren

Fra : Anders Jensen

Dato : 12-10-02 21:37

Prøv at slå Zywall'ens web interface fra på wansiden!

Mvh. Anders Jensen

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 13-10-02 06:06

"Anders Jensen" <andershj@mail.dk> wrote in message

> Prøv at slå Zywall'ens web interface fra på wansiden!

Øh hvordan gør man det? jeg har ikke lige fundet den mulighed i nogen
menuer.

Fra : MJ

Dato : 13-10-02 18:14

Mogens Dyhre Hansen wrote:
> "Anders Jensen" <andershj@mail.dk> wrote in message

Jeg tror at dit problem er at hvis du befinder dig på lan-siden af din
Zywall når du taster adressen, og derfor tror routeren at du vil konfigurere
den når du kalder den.

Hvis du prøver fra wan siden, vil jeg tro at du kommer igennem.

--
MJ

Fra : Per Bau

Dato : 13-10-02 13:22

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens@svend-bent.dk> skrev i en meddelelse

> Har jeg forsøgt med bare den ene af domænerne men den svare ikke med
> andet en den password siden fra routeren

Så mangler du bare lige følgende:

Telnet til din Zywall

og så skal du skrive følgende på den kommandoline efter du er logget på

ip nat loopback on

Så burde det virke indefra også. Din webside nås fint udefra.

/Per

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 13-10-02 19:50

"Per Bau" <perbau@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> ip nat loopback on
>
> Så burde det virke indefra også. Din webside nås fint udefra.

TAK. det var jo lige det der sku til.