Kan ikke starte - ikke komme i BIOS settin~
Fra : Johnny Nielsen

Dato : 12-10-02 00:50

Hej
Min Compaq Presario 7990 kan kun vise den røde Compaq tekst på
skærmen. Der sker absolut intet - ingen detektering af drev, og
hvis jeg taster F10 for at komme i BIOS settings, hænger den i
"entering settings".
Problemerne startede med at den blev temmelig langsom. Viste CPU
forbrug på 28 - 30 %, selv om de kørende processer kun udgjorde
ca. 6% (Joblisten i Win XP).
Efter en systemgendannelse lykkedes det at få det viste CPU
forbrug til at stemme. Men nu opdagede jeg at min sekundære
harddisk (slave på sekundær IDE) ikke var at se. I
enhedshåndteringen var den sekundære IDE controller forsvundet.
En søgning efter ændringer i hardwaren i Enhedshåndtering hjalp
ikke.
Et check viste at alle kabler sad rigtigt. En genstart hjalp
ikke - stadig det samme. Forsøgte endnu en genstart, hvor den
hang i hardware check. Ikke en lyd fra hverken systemhøjtaler
eller drev der bliver checket.
PC'en har opdateret AV program - så ondsindet virus er knap så
sandsynlig. Det er heller ikke en Windows fejl (det kunne jeg
sikkert have løst).
Det skal nævnes at jeg for nyligt har forsøgt at montere 256MB
Performance RAM, som PC'en ikke ville starte med.
Performance RAM'ene har præcis samme specifikationer som de
Apacer RAM der sidder i. Det undre mig derfor også at Compaq'en
ikke vil starte med dem - min hjemmebyg har ingen problemer med
dem.
Kan de alligevel have beskadiget bundkortet ?
Eller er der andre (knap så kostbare) bud på hvad der kan være
galt ?

Venlig hilsen
Johnny Nielsen

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 12-10-02 08:24

Nu har jeg fået lidt liv i den igen :)
* Pillede alle PCI kort ud.
* Taget stikket ud af sek. ide på bundkort og strømstikkene i
drev på sek. IDE.
* Nu kan jeg få den til at vise bootscreen - men sort skærm inden
logon menu.
Så nu kan jeg da begynde på en fejlfinding via
udelukkelsesmetoden.

Johnny