CPU uden blæser
Fra : Peter Holm

Dato : 12-10-02 00:08

Hejsa,
en kammerat skal bruge en skrivemaskine/musik/film pc, altså ikke spil (jeg
regnede med 800-1200mhz) - kan han med støjmæssig fordel købe en cpu helt
uden blæser ?
Hvad er det de hedder de nye der uden blæser?
Kan de anbefales?

Hvis nogen kan sammensætte en god maskine til ca 5000kr som ikke skal bruges
til spil, men gerne med tv-tuner ville jeg blive meget glad.

Mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk

Good Luck - Big Fortune - Long Life

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-02 11:44

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden blæser ?
> Hvad er det de hedder de nye der uden blæser?

Den eneste CPU på markedet der kan køre uden blæser er VIA C3 som fås op til
1GHz.

> Kan de anbefales?

Jeg har selv en VIA C3 800 MHz på et VIA EPIA bundkort og den er glimrende
til det brug du skitserer.

Vær dog opmærksom på at denne CPU leveres med blæser på EPIA bundkortet.

CPUen kan købes i løs vægt og har samme sokkel som f.eks. Celeron men kan
kun bruges i bundkort hvor bios understøtter den.

> Hvis nogen kan sammensætte en god maskine til ca 5000kr som ikke skal
bruges
> til spil, men gerne med tv-tuner ville jeg blive meget glad.

TV tuner kræver ikke noget CPU kraft så det eneste der kræves for at bruge
en TV tuner er et interface PCI eller USB.

Claus

Fra : Peter Holm

Dato : 12-10-02 12:17

> CPUen kan købes i løs vægt og har samme sokkel som f.eks. Celeron men kan
> kun bruges i bundkort hvor bios understøtter den.

OK, tak.
Hvordan kan man så se, hvorvidt et specifikt bundkort har BIOS der
understøtter en VIA C3 CPU?
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-02 13:03

> OK, tak.

Ingen årsag, det er det som usenet er til for!

> Hvordan kan man så se, hvorvidt et specifikt bundkort har BIOS der
> understøtter en VIA C3 CPU?

Enten i manualen (som ofte kan downloades i PDF format fra producentens
hjemmeside) eller i listen over bios opdateringer (som også findes på
producentens hjemmeside) hvor det typisk er beskrevet hvilke ændringer der
er lavet i de forskellige versioner.

Her kan du læse om VIA C3 CPUerne: http://www.viatech.com/en/viac3/c3.jsp

Og her finder du en liste over bundkort som understøtter VIA C3 CPUen:
http://www.viatech.com/en/viac3/vml.jsp

God fornøjelse

Claus

Fra : Peter Holm

Dato : 12-10-02 13:24

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Her kan du læse om VIA C3 CPUerne: http://www.viatech.com/en/viac3/c3.jsp
>
> Og her finder du en liste over bundkort som understøtter VIA C3 CPUen:

Thx again
Peter

Fra : Seth

Dato : 12-10-02 15:32

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> Den eneste CPU på markedet der kan køre uden blæser er VIA C3 som fås op
til
> 1GHz.

</snip>

Claus

Hej Claus

Er du helt sikker på at 1ghz modellen kan køre uden blæser (altså
passiv)...det er jeg nemlig ikke, det skal da hvert fald være en monster
profil på!!
Har været med til at teste de fleste Via cpu's og der kunne 1ghz modellen
altså ikke klare varmen og 900 var heller ikke for glad....skal siges at det
var i en Shuttle sv25 barebone med den standard profil som hører
med.....virkede dog fint med en lille blæser på.

Bare du er sikker i din sag....ville være synd hvis Peter gik hen og brændte
en pc af...

Mvh
Seth

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-02 17:10

"Seth" <crow_104@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med.....virkede dog fint med en lille blæser på.
>
> Bare du er sikker i din sag....ville være synd hvis Peter gik hen og

Jeg har ikke selv prøvet 1 GHz modellen men har læst om andre for hvem det
er lykkedes at køle den passivt. Jeg har endnu ikke set den prissat her i
Danmark men vil da tro at den kommer til at koste noget mere end f.eks. 800
MHz udgaven, som jeg af erfaring ved kan køles passivt. Måske den er det
sikre valg! I hvert fald er den kraftig nok til det brug Peter skitserer.

Claus

Fra : Peter Holm

Dato : 12-10-02 20:16

> [...]
> sikre valg! I hvert fald er den kraftig nok til det brug Peter skitserer.

Ja, jeg tror det blir
Tak
peter