motherboard: VIA EPIA mini-ITX C3-800Mhz
Fra : jkv

Dato : 11-10-02 20:39

Jeg har overvejet at anskaffe mig et mini-itx kort, det der køre 500mhz køre
kun med heatsink og ingen blæser, mens den 800mhz køre med cpu blæser, er
der nogle der ved hvor meget denne blæser larmer?
Også lige et andet spørgsmål, der skal self. bruges en strømforsyning til,
nogle der ved hvor meget PSU'er i denne "mini" klasse larmer?

/jkv

Fra : Søren S Jensen

Dato : 11-10-02 23:37

du kan jo se om du kan finde noget info på denne aopen skriver så vidt jeg
kan se ikke noget om støj forholdene

http://www.aopen.com/products/power/fsp145-60sa.htm

145 watt det er den størrelse de fleste bruger til deres mini itx projekter
så vidt jeg læser mig til

~Søren S Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-02 11:48

> [...]
> kun med heatsink og ingen blæser, mens den 800mhz køre med cpu blæser, er
> der nogle der ved hvor meget denne blæser larmer?

Larmen fra denne CPU blæser overdøves nemt af larmen fra blæseren i en
støjsvag PSU. Flere har dog rapporteret om gode resultater ved at sænkes
blæserens forsyningsspænding til 7 V.

> Også lige et andet spørgsmål, der skal self. bruges en strømforsyning til,
> nogle der ved hvor meget PSU'er i denne "mini" klasse larmer?

Det kommer meget an på hvor mange penge du vil investere i PSUen. Overvej i
stedet at købe en normal noname PSU 250-300 W (de er til at få for
menneskepenge) og fjern så blæseren fra den. Sådan et Mini-ITX bundkort med
en enkelt HD bruger kun ganske lidt strøm og derfor kan stort set alle
normale PSUer køre uden blæser med denne lille belastning.

Claus

Fra : jkv

Dato : 12-10-02 13:18

> [...]
> en enkelt HD bruger kun ganske lidt strøm og derfor kan stort set alle
> normale PSUer køre uden blæser med denne lille belastning.

Ok, jeg har lige bestile en PSU fra studiedata.dk, det blev en "Seasonic
200W P4 Micro ATX, Aktiv PFC".
Den skal kun levere strøm til motherboardet med 1 PCI netkort og en HD.
Hvis den larmer for meget, vil jeg prøve at pille blæseren ud som du siger,
men hvis PSU'en bliver for varm slår den så selv fra? eller bryder en ud i
vild brand? ;)

/jkv

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-02 13:48

> [...]
siger,
> men hvis PSU'en bliver for varm slår den så selv fra? eller bryder en ud i

Det kommer an på konstruktionen og den pågældende type kender jeg ikke.

Men lad den evt. køre et stykke tid uden låg og vurder så selv - MEN PAS PÅ
DA SELVE KØLEPROFILEN GODT KAN BÆRE EN HØJ SPÆNDING. SÅ DU KAN FÅ STØD, HVIS
DU RØRER DEN.

Claus

Fra : Søren S Jensen

Dato : 12-10-02 14:27

hmm men du må indrømme at den er BETALT til den pris 475,-

iden prisklasse havde je nok valgt
Enlight Powersupply MicroATX 200W P4 PFC
Super silent

istedet