Kirkebøger i Ratekau sogn i Holstein !
Fra : Lisbet Sortkjær

Dato : 11-10-02 19:32

Hej NN !

Er der en, som kan fortælle mig, hvor jeg kan læse i kirkebogen fra Rateknau
sogn i Holstein. Min ane Johann August Heise er muligvis født der i sep.
1797.
Ligeledes kunne der være fint med et opslag i Folketællingen fra 1803. Men
igen hvor finder jeg den ? På landsarkivet i Sønderjylland ?

MVH Lisbet

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 11-10-02 20:24

On Fri, 11 Oct 2002 20:31:31 +0200, "Lisbet Sortkjær"
<ole.lisbet@privat.dk> wrote:

> [...]
>Ligeledes kunne der være fint med et opslag i Folketællingen fra 1803. Men
>igen hvor finder jeg den ? På landsarkivet i Sønderjylland ?
Folketælligen for Rateknau 1803 er på Landsarkivet for Slesvig-Holsten
og kan læses der hvis den er bevaret, det har jeg ikke undersøgt.

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 11-10-02 22:54

Rigsarkivet har kopier af folketællingen 1803 for både Slesvig og Holsten.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 12-10-02 08:41

On Fri, 11 Oct 2002 23:54:12 +0200, "Bodil Madsen"
<annabodil@nyraad.net> wrote:

>Rigsarkivet har kopier af folketællingen 1803 for både Slesvig og Holsten.

Er du helt sikker på det?

Problemet er, at jeg for godt et år siden spurgte RA efter FT-1803 fra
Holsten i forbindelse med KIP, og der svarede man således:

--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Bodil Madsen

Dato : 12-10-02 09:18

Det står faktisk i deres folder: "Folketællinger 1769 - 1940" Rigsarkivet
informerer, nr. 1, Publikumsafdelingen 1995, side 2.
Længere fremme i folderen står: " De slesvigske folketællinger 1769 - 1860
er registreret i Rigsarkivets folioregistratur 220a-b. De holstenske
folketællinger 1803-1855 og de lauenborgske 1845-1855 er registreret i
folioregistratur 265. Disse registraturer er opstillet på læsesalen."

Jeg har således tilladt mig at tro, at Rigsarkivet har disse kopier. Jeg har
for år tilbage kigget i nogle slesvigske folketællinger fra 1803. Dengang
var de i fotokopi, desværre ikke særlig gode.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 12-10-02 10:09

On Sat, 12 Oct 2002 10:17:37 +0200, "Bodil Madsen"
<annabodil@nyraad.net> wrote:

> [...]
>for år tilbage kigget i nogle slesvigske folketællinger fra 1803. Dengang
>var de i fotokopi, desværre ikke særlig gode.

Nå, jamen så tror jeg nok, jeg er beroliget

For ovenstående citat kan jo også godt læses sådan, at det de har af
disse FT er registreret under det angivne nummer. Det betyder ikke
nødvendigvis, at de har _alt_ fra de pågældende årgange. Dermed kan
det godt bringes i overensstemmelse med de oplysninger, jeg
efterhånden har fundet frem til. I henhold hertil er situationen
således:

Oprindeligt lå originalerne til alle 6 årgange fra hele Slesvig og
Holsten på Rigsarkivet. Engang før 1949 blev originalerne til 1803 og
1860 fra Holsten og Lauenburg samt en del af Sydslesvig udleveret til
Landesarchiv Schleswig (eksempelvis ligger Flensborg købstad stadig på
RA). RA har muligvis taget kopier af de sydslesvigske dele, men ikke
af de holstenske.

Ved udleveringen glemte man dog en lille del af FT-1803 for Holsten,
nemlig: Gut Perdoel, Gut Bockhorn og Schäferei Kühlen. Disse tre
godser ligger i nærheden af Bornhöved. Originalerne til disse FT
ligger altså stadig på RA, og dermed har RA altså stadigvæk "FT-1803
fra Holsten". Det er åbenbart det, der henvises til i den anførte
folder.

Fra de øvrige årgange (1835, 1840, 1845 og 1855) ligger originalerne
stadigvæk på RA. Disse FT blev i 1949 filmet af mormonerne, og
kopierne af disse mormonfilm ligger i Aabenraa.

Senere er 1803 og 1845 udgivet på mikrokort. Disse mikrokort er
delvist lavet på grundlag af mormonfilmene; men i et vist omfang har
filmcenteret også lavet nyoptagelser både af de originaler, der ligger
på RA og dem der er på Gottorp.

Men tilbage bliver altså desværre, at FT-1803 og 1860 for Holsten
(bortset fra de tre nævnte godser 1803) kun findes som original på
Landesarchiv Schleswig. De er ikke filmet, men man kan købe dem som
fotokopi (40 cents/side).

Fra : Bo Larsen

Dato : 16-10-02 14:50

Ellers proev at spoerge Hans Peter Voss, han kunne maaske vide det.
mailto:hans-peter.voss@t-online.de
http://de.geocities.com/aggsh/E/Page/VZSH.html
--
Bo Larsen