HP ScanJet 7400, er den ok.?
Fra : Erik Hansen

Dato : 11-10-02 18:34

Jeg overvejer at købe en ny scanner. Jeg har en HP PSC 500 All-In-One
men er ikke tilfreds med selve scanner delen.

Problemerne med PSC 500 er at jeg syntes den overfører data fra
scanner til computer alt for langtsomt, det er via et parallel kabel.
Specielt ved høje opløsninger tage det en rum tid at load et billede.

Desuden er software der følger med ikke særlig brugervenlig. Når jeg
vil scanne direkte ind i et PDF dokument med Acrobat via Twain
driveren så skal jeg sætte indstillinger hver gang, med mindre jeg vil
vælge standard indstillinger, og det er 150 dpi i true color. Tit
scanner jeg i 300 dpi 2 farver så det er ret irriterende at sætte
indstillingen hvergang.

Derfor har jeg kikket på en HP's ScanJet 7400. Den kan overføre data
via SCSI og da jeg i forvejen har en SCSI controler i min computer må
det være hurtigere at overføre data på den måde.?

Er der nogen som har erfaringer med en ScanJet 7400, både gode som
dårlige, så skrive om dem her i gruppen.

Hvis du evt. har erfaringer med en anden scanner (andet fabrikat) vil
jeg da gerne hører om det.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 11-10-02 18:52

Jeg har en HP ScanJet 6300 som jeg mener er forgængeren til 7400'eren og den
har jeg været ovenud glad for. Den er lysår hurtigere end min gamle Agfa
parallelports scanner. Jeg bruger den også SCSI interfacet.

Jeg kan også godt lige HP's PrecisionScan software som vigtigst af alt har
et meget stort preview.

Mvh. Brian

Fra : Erik Hansen

Dato : 12-10-02 12:14

On Fri, 11 Oct 2002 19:51:51 +0200, "Brian Bilenberg"
<brian@bilenberg.dk> wrote:

>Jeg har en HP ScanJet 6300 som jeg mener er forgængeren til 7400'eren og den
>har jeg været ovenud glad for. Den er lysår hurtigere end min gamle Agfa
>parallelports scanner. Jeg bruger den også SCSI interfacet.

Hvad for et type SCSI stik sider der på sin scanner. Er det et stort
Centronic eller en mini. Jeg har nemlig et kabel med et 50 pol
Centronic.

>Jeg kan også godt lige HP's PrecisionScan software som vigtigst af alt har
>et meget stort preview.

Hvad har du af indstillingsmuligheder når du vil scanne. Evt. må du
gerne sende sceendump til min e-mail adresse.

Kan du rette på gama inden du scanner.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Erik Hansen

Dato : 12-10-02 13:22

On Sat, 12 Oct 2002 13:14:20 +0200, Erik Hansen <00@mail.dk> wrote:

>Hvad for et type SCSI stik sider der på sin scanner. Er det et stort
>Centronic eller en mini. Jeg har nemlig et kabel med et 50 pol
>Centronic.

Har lige været i en computer forretning, hvor den var udstillet og der
kunne jeg se at det var et Mini Centronic 50 pol, så jeg kan ikke
bruge mit kabel.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Peter Hansen

Dato : 11-10-02 19:59

Erik Hansen wrote:

> [...]
> dårlige, så skrive om dem her i gruppen.
>
> Hvis du evt. har erfaringer med en anden scanner (andet fabrikat) vil

Min er farign er som du har opdaget at parallelport scannere er meget
langsomme, jeg har både en HP 3p (SCSI) og en HP 3300C (USB 1) og
oplever at USB scanneren er den hurtigste. Med USB2 burde det kunne gå
endnu hurtigere

Peter

Fra : Erik Hansen

Dato : 12-10-02 12:14

On Fri, 11 Oct 2002 20:59:24 +0200, Peter Hansen <news2@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>langsomme, jeg har både en HP 3p (SCSI) og en HP 3300C (USB 1) og
>oplever at USB scanneren er den hurtigste. Med USB2 burde det kunne gå

USB ved jeg ikke rigtig med.

For det første har jeg brugt alle mine USB porter (Webcam og digitalt
kamara), og så er det kun version 1 af USB. Alle min PCI slot er opgså
optaget, der er simpelhen ikke mere plads i computeren.

Desuden syntes jeg har hørt at en USB port ikke er hurtigere end en
ECP parallel port.?

Desuden kunne jeg forstille mig at SCSI stadig må være hurtigere, da
en SCSI controler er en selvstændig enhed i computer med sin egen form
for processor, og skal derfor ikke bruge hoved processoren. (Ret mig
hvis jeg tager fejl.) Jeg kender ikke den nøjagtige hastighed på min
SCSI controler (Adaptec 19160) men jeg mener det er 160 Mb/sec, men
uanset hver - så er den ihvertfald hurtigere end USB.

--
....::Hilsen Erik

Fra : McDonald´s

Dato : 12-10-02 00:52

hEJ.....hør nu her gutter...det er sgu ikke ret stor mænder DATA vi snakker
om her......hvis du tar en parallel-printer mod en usb.....for du samme
resultatæ,,,,,.....tror hellere du skal lede efter en scannen,hvor MOTOREN
er hurtigere,...!

Fra : Erik Hansen

Dato : 12-10-02 12:14

On Sat, 12 Oct 2002 01:52:19 +0200, "McDonald´s"
<jacobmjelde@b2mail.dk> wrote:

>hEJ.....hør nu her gutter...det er sgu ikke ret stor mænder DATA vi snakker
>om her......hvis du tar en parallel-printer mod en usb.....for du samme
>resultatæ,,

Med fare for ikke at være 100% korrekt, så vil jeg nu godt nok påstå
at det er relativ store mængder data som skal overføres. Hvis du
scanner et A4 ark i 300 dpi 48 bit bliver da vist i næeheden af 30 -
50 Mb.

>,,,.....tror hellere du skal lede efter en scannen,hvor MOTOREN
>er hurtigere,...!

Det er jeg også ret overbevist om, det er også derfor at jeg kun vil
købe en scanner og ikke en All-In-One. Printeren fungere fint på min
PSC 500, og det med kopi funktion er jeg godt nok lige glad med.

Men mon ikke at en ScanJet 7400 har en hurtig motor?, det er tros alt
en af de store modeller i HPs program.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 12-10-02 18:16

Det er korrekt at jeg det et langt stykke af vejen når man taler om hurtige
scannere også handler om at selve mekanikken er hurtig, og det er den feks.
i HP's topmodeller. Men jeg kan nu også godt mærke en lille forskel i
hastighed på min 6300'ere afh. af om jeg bruger SCSI ( - og jo det er et
mini centronic stik ) ell. USB1. Resultatet falder ud til SCSI's fordel, men
det kan "måske" også afh. af SCSI-controleren.

Til Erik Hansen: Jeg har lige sendt et skærmdump med alle
indstillingsmuligheder slået til.

Mvh. Brian

PS. Man kan regulere gamma inden man scanner. Dog hedder gamma på HP-sprog
"midtones"

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 12-10-02 18:23

> [...]
> PSC 500, og det med kopi funktion er jeg godt nok lige glad med.
>
> Men mon ikke at en ScanJet 7400 har en hurtig motor?, det er tros alt

Jeg ville foreslå dig at kigge på reviews på nettet, f.eks. ved at søge på
scannernavn + review på Google.

Jeg ved ikke hvor vigtigt 2400X2400 DPI er for dig, hvis du kan nøjes med
1200X2400 er Canons CanoScan D1250U2F måske noget for dig. Den beskrives som
ret hurtig, og at den laver gode scans.

Den kører på USB2, men der følger faktisk sådan et kort med, og så koster
den kun det halve af HP'eren.

Jeg har selv tænkt på at købe sådan én.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peter_Gimm

Dato : 13-10-02 15:32

Prøv evt. at kigge på Epson 2450 eller Microtek 5600 - de har begge fået
en rigtig god anmeldelse !!
Epson'en har indbygget diasenhed og Microtek fik "kritik" for at have
det bedste software blandt scannere til under 2.000,- (eller var det
3.000) ?

Ovenstående scannere er begge 2400x4800 DPI optisk opløsning
(interpoleret="snyd", da interpolering går kraftigt ud over detaljerne).

http://www.kandu.dk/