Intel In-a-box?
Fra : Sean Pedersen

Dato : 11-10-02 18:19

Hej

Jeg overvejer at samle en computer helt fra bunden. Jeg vil købe en
Intel Pentium Northwood Processor In-a-box. Men jeg er lidt i tvivl om
følgende:

Er køleren monteret?
Skal der bruges noget kølepasta? Eller hvordan virker det hele?

På forhånd tak
Sean

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-10-02 18:47

Sean Pedersen wrote in <ao71bu$1jo$1@sunsite.dk>:
> Intel Pentium Northwood Processor In-a-box.

Jeg har ikke "leget" med lige Northwood, men mon ikke mine generelle
erfaringer med Intel har lidt værdi. :)

> Er køleren monteret?

Nej, men den er nok nem at montere.

> Skal der bruges noget kølepasta?

Nej, det skal der nok ikke.
Der sidder normalt et stykke "papir" på undersiden af køleren, som skal
fjernes. Derunder sidder der en firkant "klister-stads", som har samme
funktion som kølerpasta.

> Eller hvordan virker det hele?

Med alle de nyere Intel-CPU'er jeg har monteret, har det foregået på denne
måde:
Rundt om CPU'en sidder der en slags sokkel til køleren. Køleren skal så bare
sættes ned over soklen. Derefter er der et par håndtag som skal vippes. De
kan godt være lidt stramme, da køleren bliver presset ret hårdt ned mod
CPU'en. (Jeg har lagt mærke til et par gange, at hele bundkortet buer! Jeg
har ikke lige lagt mærke til om det er dem alle der gør det.)

Til sidst manger du bare at sætte strøm til. Du tager bare ledningen fra
køleren og sætter på bundkortet, der hvor der står "CPU FAN" (eller måske
bare "FAN"). Stikket kan kun vende på én måde.

Forresten, køleren kan vende på to måder. Den eneste forskel er hvilken side
strøm-ledningen kommer ud af. Ved at vende den side *væk* fra strøm-stikket
på bundkortet kan du undgå at ledningen "stritter". Men der er nok nogle
tilfælle hvor ledningen så bliver for kort, så tjek det lige inden du
sætter køleren fast. :)

(Du kan godt tage køleren af og vende den, men det er bedst at gøre det
rigtigt i første forsøg.)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Sean Pedersen

Dato : 11-10-02 23:28

Tusind tak for det detaljerede svar! Det var dejligt at få det på
plads...Det lyder
til at være noget, der er til at finde ud af

Det er nemlig første gang, jeg vil samle en computer helt
fra bunden og har derfor været lidt i tvivl om det var for svært. Men jeg
tror, jeg vil kaste mig ud i det!

Hilsen
Sean

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-10-02 23:43

Sean Pedersen wrote in <ao7jdv$r0q$1@sunsite.dk>:
> Det er nemlig første gang, jeg vil samle en computer helt
> fra bunden og har derfor været lidt i tvivl om det var for svært. Men jeg
> tror, jeg vil kaste mig ud i det!

Montering af CPU og køler er nok ikke det sværeste.

Det, der plejer at drille mig, er at finde de rigtige skruer osv., især til
bundkortet. De første maskiner jeg samlede gav lidt problemer der.

At forbinde USB til bundkortet (hvis kabinettet har usb-porte) og de andre
forbindelser fra kabinet til bundkort (lamper og knapper) kan godt være en
udfordring, hvis man ikke er vant til den slags. Bla. kan du risikere at
kabinet og bundkort bruger vidt forskellige udtryk for samme ting.

Jeg kan dog give dig et par tip, som måske kan hjælpe dig: Kontakter (power
og reset) kan ikke vendes forkert. Der er ikke nogen forskel på plus og
minus.
Lamperne (power og ide) må du også gerne vende forkert. Det eneste der sker
ved det er, at de ikke lyser.
Hvis du sætter et stik et forkert sted, så vil jeg ikke udelukke at der kan
ske skade. Jeg har dog ikke oplevet det, selv om jeg har haft masser af
muligheder for det.

Du skal også være opmærksom på at kablerne (især flad-kablerne) ikke spærrer
for luft-strømmen.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Sean Pedersen

Dato : 12-10-02 10:41

> [...]
> muligheder for det.
>
> Du skal også være opmærksom på at kablerne (især flad-kablerne) ikke

Endnu engang tak! Det er lækkert med nogle gode råd.

Hilsen
Sean