Vise fra x og nedover
Fra : Kenneth

Dato : 11-10-02 17:31

Hvordan kan jeg løse følgende utfordring:

Jeg har en side som lister ut navn sortert etter hvilken rekkefølge de lagt
inn (ORDER BY Id)
Hvordan lister jeg ut, ikke de 5 første, men de etterfølgende?
Eks.
Navn 158
Navn 157
Navn 156
Navn 155
Navn 154

Klikk her for Navn 153 og til navn 1

De 5 seneste er grei, men altså...hvordan liste ut videre?

Noen tips?

Kenneth

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-10-02 18:31

"Kenneth" <fra_skolen@beklager.no> wrote
> [...]
lagt
> inn (ORDER BY Id)
> Hvordan lister jeg ut, ikke de 5 første, men de etterfølgende?

SELECT <fieldlist>
FROM <table>
WHERE Id NOT IN(
SELECT TOP 5 Id
FROM <table>
ORDER BY Id DESC
)ORDER BY Id

Men rent performancemæssigt vil jeg tro det vil være hurtigere ikke at
udskrive de første 5 poster i ASP.

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-10-02 18:37

Som svar på skriblerier forfattet af Kenneth

> Jeg har en side som lister ut navn sortert etter hvilken rekkefølge
> de lagt inn (ORDER BY Id)
> Hvordan lister jeg ut, ikke de 5 første, men de etterfølgende?

Select f.b
From foo f
Where f.id Not In (
Select Top 5 tf.id
From foo tf
Order By tf.id
)
Order By f.id

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Kenneth

Dato : 11-10-02 19:48

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
> Som svar på skriblerier forfattet af Kenneth

> Select f.b
> From foo f
> Where f.id Not In (
> Select Top 5 tf.id