Ny RAM duer kun halvt
Fra : Jørgen Christensen

Dato : 11-10-02 17:17

Jeg har netop anskaffet 256MB Kingston Value RAM til udvidelse af en PC med
Gigabyte 5SMM bundkort. Den havde i forvejen 32MB.
Maskinen finder kun de 128MB + de gamle 32MB, uanset hvordan jeg placerer de
to moduler i soklerne. Det ændrer heller ikke noget, hvis det nye modul er
det eneste i maskinen.
Kan der være nogen anden forklaring, end at modulet er defekt? Kan der være
en BIOS opsætning, jeg ikke har fundet?
Findes der en test, som kan afsløre mere?
Venlig hilsen Jørgen.

Fra : Devast8or

Dato : 11-10-02 17:38

Det kan være at moboet simpelthen ikke kan tage større moduler end 128 MB.
Prøv at se om der står noget i manualen.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-10-02 17:40

> [...]
være
> en BIOS opsætning, jeg ikke har fundet?
> Findes der en test, som kan afsløre mere?

Tror ikke ram mondulet var defekt. Ellers ville det nok slet ikke virke..
Men tjek evt. om du HAR fået en 256 MB klods.

Men da du før havde kun 32 MB ram. Kan tyde på, at din pc er rimelig gammel.
Så dit bundkort kan sikkert ikke tage mere end 128 MB pr ram slot...
Men måske kan det afhjælpes med en bios update..

Ellers kunne du jo bytte klodsen ud med 2*128 MB, og smide dit 32MB klods
langt væk, hvis der ikke er mere plads.. Mener de kun koster 110 kroner, for
en 128 MB klods

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 11-10-02 17:41

Hej

Jeg vil skyde på at dit bundkort ikke kan tage dobbeltsidede rammoduler.
Derfor registrerer den kun halvdelen af rammængden.
Tjek din manual til bundkortet, der står sansynligvis hvad den kan køre med.

MVH
Lasse Kjærsgaard

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 11-10-02 17:53

> [...]
> Derfor registrerer den kun halvdelen af rammængden.
> Tjek din manual til bundkortet, der står sansynligvis hvad den kan køre

Hmm, interessant, for jeg sidder lige med præcis det samme problem; et nyt
Kingston 256MB modul, men BIOS siger der kun er 128 i. (Et burnin
testprogram jeg prøvede (QuickTech Pro.) detekterede dog godt nok et 256MB
modul).

Min bundkort (et Intel 440ZX AGO) manual siger blot følgende: DRAM Memory: 2
banks 168 pins DIMM module sockets on board. Use 16/32/64/128/256 MB DIMM
module DRAM. Supports 3.3V SDRAM.

Det siger vel ikke noget om, hvorvidt dobbeltsidede moduler er understøttet,
eller hvad?

Ved du om der sker noget ved at lade RAMmen sidde hvis man nu accepterer
(indtil næste maskinupgrade :) at køre "på halvt blus" - altså, om RAM
modulet kan tage skade ud over at det bare ikke virker fuldt?

PFT,
/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Sidsel Angelo

Dato : 21-10-02 12:22

Hej, nu har jeg ikke lige læst alle svarene, så jeg ved ikke om der en
der har nævnt det samme...
Det samme skete for mig - computeren ville kun registrere RAM'en halvt.
Jeg byttede så RAM'en (enkeltsidet) til en dobbeltsidet, og voilá! Så
fungerede den fint!
Problemet er så helt konkret at finde en butik der sælger dobbeltsidet
Ingen computerbutikker havde den, og jeg fandt den rent faktisk i
ElGiganten.
Kan være det virker?

Hilsen Sidsel

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 11-10-02 17:47

> Jeg har netop anskaffet 256MB Kingston Value RAM til udvidelse af en PC
med
> Gigabyte 5SMM bundkort. Den havde i forvejen 32MB.

"Sjovt" nok har jeg netop i dag erfart præcis det samme problem som du her
beskriver, også med et nyt 256MB Kingston Value RAM modul (PC133) som jeg
satte i en maskine, der så blev ved med at insistere på, at der kun sad
128MB i uanset hvordan jeg flyttede modulet rundt (jeg prøvede også et andet
identisk modul med samme resultat).

Desværre har jeg stadig ikke fundet ud af hvad der er galt... :(

/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 11-10-02 18:37

Hold da helt op, hvor er I hurtige til at svare.

Det sjove er, at det gamle 32MB modul var dobbeltsidigt, mens det ny
Kingston KVR133X64C3/256 modul er enkeltsidigt.
Manualen siger intet om enkelt- eller dobbeltsidigt men kun:
3 banks 168 pin DIMM module socket on board
Use 16/32/64/128/256 MB DIMM module DRAM, hvilket er hvad jeg har købt.
Jeg vil prøve at finde memorytesten, og så vil jeg se, om der skulle være en
BIOS-update. Maskinen er 2 år gammel, så der er vel gode chancer.
Glæder mig til at høre mere fra jer.
Venlig hilsen Jørgen.

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 11-10-02 21:21

> Det sjove er, at det gamle 32MB modul var dobbeltsidigt, mens det ny
> Kingston KVR133X64C3/256 modul er enkeltsidigt.

Jeg tror ikke man kan se det på om der sidder chips på begge siden, men på
connectorne.
Min "problem-RAM" har i øvrigt præcis samme betegnelse som din. Den virker
fint i en anden (nyere) maskine, så jeg vil tro at det som det blev
foreslået er bundkortet der ikke kan tage dobbeltsidede RAM-blokke.

Du kan evt. prøve at bytte om på placeringen af modulet, da visse bundkort
kun supporter dobbeltsidet RAM i bestemte slots. Det hjalp dog ikke mig; her
er det det samme uanset hvor jeg placerer modulet.

/\/\\

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 11-10-02 22:19

Jeg har prøvet at flytte rundt i alle slots uden held.
Jeg har guldforbindelser på begge sider af modulerne, både på 32MB og på
256MB.
Jeg har prøvet slå op på Kingston, og de anbefaler PC100 i stedet for PC133
til mit bundkort. Det plejer dog normalt at være muligt at blande typer uden
problemer.
Jeg har også hentet sidste ny BIOS. Det hjalp heller ikke.
Jeg kunne tænke mig at prøve at låne noget PC100, hvis jeg kan finde det hos
en ven. Ellers må jeg vel leve med det. W98 kører jo også meget godt på
164MB.

Fra : McDonald´s

Dato : 12-10-02 01:08

PIS OG PAPIR.........de nye SD-RAM standarder kan ikke køre i jeres gamle
lorte-maskiner.....sådan er de bare....lad vær med at prøv med forskellige
ram-typer.......DET KOMMER ALDRIG TIL AT VIRKE....køb en ny puter istedet!!!

Fra : Hans

Dato : 12-10-02 04:07

"McDonald´s" <jacobmjelde@b2mail.dk> wrote in message
> [...]
> lorte-maskiner.....sådan er de bare....lad vær med at prøv med forskellige
> ram-typer.......DET KOMMER ALDRIG TIL AT VIRKE....køb en ny puter

Gå du bare ind og tag dig et par cheeseburgere og en Cola så du kan falde
lidt ned igen.

--
mvh, Hans

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 12-10-02 15:55

Nu har jeg langt om længe fundet ud af, hvor jeg har kvajet mig.
Ved at følge den meget fine vejledning på Kingston's hjemmeside, viser det
sig, at den eneste valueram, der kan køre i mit Gigabyte board er
KVR100X64C2/256 i stedet for KVR133X64C3/256, som jeg har købt.
Det er et spørgsmål om størrelsen af modulerne. Chip'ene skulle have
indeholdt halvt så meget, og så skulle klodsen have været dobbeltsidig.
Så blev jeg så klog. Tak for jeres svar og interesse.
Venlig hilsen Jørgen