Byging af "mini computer"
Fra : jkv

Dato : 11-10-02 13:33

Hejsa.

Jeg har i sinde at bygge en lille maskine, så fysisk lille som muligt. Den
skal fungere som gateway/firewall fra mit lille lan til internettet. Nogle
der har erfaring med at bygge minicomputere? Findes der nogle gode websites?

/jkv

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-10-02 13:38

"jkv" <sejeGEO@vip.cybercity.dk> wrote in message
> skal fungere som gateway/firewall fra mit lille lan til internettet. Nogle
> der har erfaring med at bygge minicomputere? Findes der nogle gode
websites?

Sun Microsystems og Silicon Graphics har gjort en del i minicomputere...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-10-02 13:41

"jkv" <sejeGEO@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Jeg har i sinde at bygge en lille maskine, så fysisk lille som muligt. Den
> skal fungere som gateway/firewall fra mit lille lan til internettet. Nogle

Jeg har en gammel Digital desktop stående i et hjørne. Den har 12MB RAM
(486DX2-66), et floppydrev og 2 netkort. Ingen blæsere. Den kører Linux
(Linux Router Project).

Fra : Søren S Jensen

Dato : 11-10-02 13:56

jeg har et Via bundkort med indbygget cpu det kan der laves meget sjov med

se f.eks www.mini-itx.com

~Søren S Jensen

Fra : jkv

Dato : 11-10-02 14:10

> jeg har et Via bundkort med indbygget cpu det kan der laves meget sjov
med

> se f.eks www.mini-itx.com

Har lige kigget lidt på det, den lyder sgu spændende.. Har du selv bygget et
case til den?

/jkv

Fra : Søren S Jensen

Dato : 11-10-02 16:25

nej men det kommer engang når jeg har maskinen fuldt kørende og har lidt
mere tid/energi

det var planen at jeg ville bygge noget engang

du kan evt vente der kommer vist en epia 2 inden længe

med usb2.0 og firewire

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-10-02 22:28

"Søren S Jensen" <ember@cker.dk> wrote in message
> nej men det kommer engang når jeg har maskinen fuldt kørende og har lidt
> mere tid/energi

Gider du skrive dit indlæg _under_ det du svarer på?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Vacca foeda

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 11-10-02 14:28

Du kan kigge på http://www.liab.dk (Linux In A Box)

--
/kenne
Når man skal score idag, skal man ikke komme med blomster,

Fra : Søren S Jensen

Dato : 11-10-02 16:29

jaeh det ser jo ud til at være en meget lille løsning men godt nok også
dyr.....

Fra : Ivar

Dato : 11-10-02 16:33

jkv skrev:

> Jeg har i sinde at bygge en lille maskine, så fysisk lille som muligt.

Hvis den skal være rigtig lille, skal du bruge en singleboard-pc.
Her er en på 10x14cm med 2 stk ethernet, perfekt til firewall.

http://partner.advantech.com.tw/epartner/Files/Temp/PCM-5823%285%29.pdf

Ivar

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-10-02 16:41

jkv wrote:

> [...]
> der har erfaring med at bygge minicomputere? Findes der nogle gode websites?

Størrelsen betyder intet, gørelsen

Næ, støj, kabler og udseende er vigtigt, så det gælder om at få det til
at falde ind i omgivelserne, og samtidig virke

Jeg har nogle 386dx-40 boards, der passer i exclusive vinkasser, incl.
tre netkort (DMZ) og med 16 ram kører det fint, det dyreste er ram i
4 MB blok's

Bruger en linux med et forglemmeligt navn, som booter fra cd, men kører
fra en HD på svjh 300 MB.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.