Sådan gør min hst også
Fra : PH

Dato : 11-10-02 09:38

Hvis den føler at man ikke ikke belønner den for at gå til bidet ved at give
efter i tøjlerne, og især hvis man rider med lave hænder så man konstant
belaster de følsomme lader.

Du skal prøve at lære din rytte rom vægtstangsprincippet (lav evt. et fysisk
eksempel med en pind der skal løfte en sten!). Det skal være sådan, at når
hesten sænker hovedet for at få mere "luft", og hvis den vel og mærke ikke
går som man ønsker det, så skal man sidde imod med kroppen på en måde der
overfører hestens egne kræfter til den selv.

Rytterens arme skal være helt låst, så rytteren blot fungerer som
"løftestang". Sidder man rigtigt på hesten, så vil trækket blive overført
til hestens ryg gennem rytterens sæde. Begynder man derimod at trække med
armene, er det en ulige kamp mellem musklerne på hestens stærke hals, og
rytterens overarme.

Taberen er så enten rytteren der bliver hevet ud af sadlen, eller hesten der
får ondt i laderne og giver op og rejser hovedet.

Det er rasende svært at lære disse principper fra sig, men hesten reagerer
lynhurtigt hvis den bliver redet rigtigt, og har rytteren først set (of
mærket) lyset et par gange, så vil hun forhåbentligt gøre hvad hun kan for
at fortsætte det gode arbejde.
Held og lykke - til dig, din hest og dens rytter.

Pia

Fra : PH

Dato : 11-10-02 10:06

Ovenstående var svar til indlægget nyt problem

Pia

Fra : Musen

Dato : 12-10-02 14:45

> [...]
> går som man ønsker det, så skal man sidde imod med kroppen på en måde der
> overfører hestens egne kræfter til den selv.

Ja det er nok egentlig en god måde at forklare det på

> [...]
> armene, er det en ulige kamp mellem musklerne på hestens stærke hals, og

Det lyder smart...

> Taberen er så enten rytteren der bliver hevet ud af sadlen, eller hesten
der
> får ondt i laderne og giver op og rejser hovedet.

Og her plejer det jo at være rytteren

> [...]
> mærket) lyset et par gange, så vil hun forhåbentligt gøre hvad hun kan for

Ja i det hele taget synes jeg at ridningen er svær at lære fra sig, for
meget af det gør man jo bare efterhånden. Det er vildt svært at forklare
hvordan man f.eks. rider med sædet, eller får hesten til at holde op med at
gå ned med hovedet, man skal faktisk prøve det rigtigt for at forstå det...

> Held og lykke - til dig, din hest og dens rytter.

Tusind tak skal du have...Det får jeg vist brug for

Musen