|
| Ønsker gode råd ang. Volvo Penta MD5B Fra : Pete |
Dato : 10-10-02 22:14 |
|
Hej,
Jeg vil gerne lige ud og sejle lidt i min nye Albin 79, inden det er for
sent.
Forhandleren sejlede den fra Ishøj til Lynetten for motor og forklarede, at
motoren gik godt. Samme aften sejlede jeg selv en lille tur (½ time) for
motor. Da jeg skulle lægge til min plads og i den forbindelse satte motoren
i bak, gik den ud! Jeg skyndte mig at starte den igen, hvorefter den atter
gik ud. Til rent held kunne jeg få fat i en pæl og trække båden på plads.
Jeg blev lidt chokeret og tør nu ikke rigtigt starte den igen. I dag
tjeckede jeg oliepinden, som viste langt over mærkerne (Jeg brugte klud!) -
måske har forhandleren hældt en ordenlig sjat på?. Oliestanden i gearkassen
var derimod for lav!
Hvad bør jeg gøre? Hvorfor gik motoren ud? Bør jeg udskifte alt hvad der
hedder olie på motoren og starte på en frist?
Håber jeg kan få nogle gode råd!
Venlig hilsen fra en nybegynder
| |
Claus Tersgov (10-10-2002)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 10-10-02 23:52 |
|
"Pete" <peteloch@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ao4qj4
> Jeg vil gerne lige ud og sejle lidt i min nye Albin 79, inden det er for
sent
> Forhandleren sejlede den fra Ishøj til Lynetten for motor og forklarede,
at
> motoren gik godt. Samme aften sejlede jeg selv en lille tur (½ time) for
> motor. Da jeg skulle lægge til min plads og i den forbindelse satte
motoren
> i bak, gik den ud! Jeg skyndte mig at starte den igen, hvorefter den atter
> gik ud. Til rent held kunne jeg få fat i en pæl og trække båden på plads.
> Jeg blev lidt chokeret og tør nu ikke rigtigt starte den igen. I dag
> tjeckede jeg oliepinden, som viste langt over mærkerne (Jeg brugte
klud!) -
> måske har forhandleren hældt en ordenlig sjat på?. Oliestanden i
gearkassen
> var derimod for lav!
>
> Hvad bør jeg gøre? Hvorfor gik motoren ud? Bør jeg udskifte alt hvad der
> hedder olie på motoren og starte på en frist?
Hvad med at finde en kammerat, som indledningsvis kan hjælpe dig med at
starte motoren. Jeg ved med stor sikkerhed, at du nemt kan finde mange
kompetente og hjælpsomme sejlere i lynetten (jeg har nemlig selv været een
af dem )
Hvis det er et nyt køb, ville jeg vente med at rode alt for meget med
motoren, hvis det skulle vise sig, at der er noget galt med den.
Alle motorer har sine sære side og skal behandles specielt, og du finder nok
netop din motors særheder, når du har lært den at kende. Det hjælper ikke en
pind at skifte olie, bare fordi motoren sætter ud, medmindre der ligefrem er
vand i olien. Mange motorer kan ikke gå i gear i tomgang, navnlig hvis de er
lidt slidte eller er dårligt justerede.
Prøv først at starte den igen og husk at lade den køre *mindst* 10 minutter,
før du begynder at belaste den, især hvis den er kold. Er det meget koldt
skal den køre længere. Giv så mere gas og sæt i gear..
Det værste man kan gøre med en diesel motor er at belaste den inden den
bliver driftvarm. Det slider helt utroligt meget på motoren.
At der er for meget olie, kunne måske skyldes, at der er kommet vand i
olien. Hvis olien har et hvidt, mælkeagtigt skær, er det vand. Men det er jo
ikke sikkert. Har du ikke fået motoren tjekket igennem, inden du købte?
Claus
| |
Pete (11-10-2002)
| Kommentar Fra : Pete |
Dato : 11-10-02 08:34 |
|
"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ao50b0$tni$1@news.cybercity.dk...
>
> Hvad med at finde en kammerat, som indledningsvis kan hjælpe dig med at
> starte motoren. Jeg ved med stor sikkerhed, at du nemt kan finde mange
> kompetente og hjælpsomme sejlere i lynetten (jeg har nemlig selv været een
> af dem )
>
> Hvis det er et nyt køb, ville jeg vente med at rode alt for meget med
> motoren, hvis det skulle vise sig, at der er noget galt med den.
> Alle motorer har sine sære side og skal behandles specielt, og du finder
nok
> netop din motors særheder, når du har lært den at kende. Det hjælper ikke
en
> pind at skifte olie, bare fordi motoren sætter ud, medmindre der ligefrem
er
> vand i olien. Mange motorer kan ikke gå i gear i tomgang, navnlig hvis de
er
> lidt slidte eller er dårligt justerede.
>
> Prøv først at starte den igen og husk at lade den køre *mindst* 10
minutter,
> før du begynder at belaste den, især hvis den er kold. Er det meget koldt
> skal den køre længere. Giv så mere gas og sæt i gear..
>
> Det værste man kan gøre med en diesel motor er at belaste den inden den
> bliver driftvarm. Det slider helt utroligt meget på motoren.
>
> At der er for meget olie, kunne måske skyldes, at der er kommet vand i
> olien. Hvis olien har et hvidt, mælkeagtigt skær, er det vand. Men det er
jo
> ikke sikkert. Har du ikke fået motoren tjekket igennem, inden du købte?
>
> Claus
Tak for de gode råd.
Motoren er fra 1982!
Jeg troede dieselmotorer var meget sejlivede. Kan de godt bare gå ud, fordi
man ikke giver den nok gas i bak?
Kan det have noget at gøre med, at der er foldepropel?
Olien havde tilsyneladende ikke noget mælkeagtigt skær. Jeg tror mere på den
med, at forhandleren har fyldt en ekstra sjat olie på.
Der står i vejledningen til motoren, at oliestanden ikke må stå højere end
mærkerne på oliepinden. Den står ca. 3 cm højere! Kan motoren tage skade af
for meget olie?
Venlig hilsen Pete
| |
"Mogens Knudsen" (11-10-2002)
| Kommentar Fra : "Mogens Knudsen" |
Dato : 11-10-02 10:39 |
|
On Fri, 11 Oct 2002 09:33:56 +0200, "Pete" <peteloch@hotmail.com>
wrote:
>Der står i vejledningen til motoren, at oliestanden ikke må stå højere end
>mærkerne på oliepinden. Den står ca. 3 cm højere! Kan motoren tage skade af
>for meget olie ?
Jep - motoren kan tage skade, hvis oliestanden er for høj. Og det er
iøvrigt lige til at ødelægge en motor, både hvis der er for meget og
for lidt olie på. Og man kan IKKE regne med at det overskydende olie
bliver forbrændt - dét afhænger meget af motoren."
Det der kan - hvis der er for meget olie på - ske det, at krumtappen
plasker i olien således, at dét skummer. Og da skummet ikke afleder
varme så godt, brænder det til koks de mest uheldige steder
(der hvor der er varmt).
---
Mvh
Mr. Knudsen
GM 3.0i-24
| |
Claus Tersgov (11-10-2002)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 11-10-02 16:05 |
|
"Pete" <peteloch@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ao5ut9$
> Jeg troede dieselmotorer var meget sejlivede. Kan de godt bare gå ud,
fordi
> man ikke giver den nok gas i bak?
> Kan det have noget at gøre med, at der er foldepropel?
Hvis motoren er slidt og har dårlig- eller endog underkompression, kan den
sagtens gå ud ved for lave omdrejninger. Navnlig hvis vakum- eller
centrifugalreguleringen på pumpen står forkert (på den måde får motoren
intet diesel, når den går ned i omdrejninger). Alle (ældre) diselmotorer med
mekanisk pumpe, har et punkt, hvor pumpen får problemer, det mærkes f.eks. i
biler ved, at motoren "hopper" eller kører op og ned i omdrejninger, det er
typisk enten lige over tomgang eller i mellemgasområdet.
Pump en lille smule olie ud med en lill oliepumpe, og kør så igen. Det er
typisk for meget olie på små motorer, fordi folk bare efterfylder med et
ordentlig skvat... Det er jo ikke nogen Jaguar motor som skal have 7-9 liter
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke begynde at splitte alt for meget ad, før du
har vænnet dig til motoren. ..
Mange har een af de små messing oliepumper, spørg rundt omkring, om der er
een, du kan låne..
Claus
| |
noname (11-10-2002)
| Kommentar Fra : noname |
Dato : 11-10-02 09:49 |
|
Hej Pete
Først og fremmest skal det siges at det er ved at være nogle år siden at
jeg var mekaniker, og for det andet har jeg ikke de store erfaringer med
netop din motor, men vi havde en gammel MD45 i vores båd der gjorde store
knuder, så den røg udenbords og blev erstatte med en ombygget Perkins motor.
Det sagt så ville jeg nok lige tjekke om det er den rigtige oliepind der
sidder i motoren, alså om der vitterlig er den rigtige mængde olie i motoren
der skal være. Det store overskud af olie kunne godt skyldes en forkert
oliepind. Dette vil jeg gøre før jeg overhovedet drejer startnøglen, da for
meget olie kan under nogle omstændigheder medfører sprængte pakninger eller
at pakninger begynder og "svede". Ryger der blåt fra udstødninger ? eller
skyder motoren olie ud gennem udstødningen ? Det der med at en den ikke kan
gå i bak, i tomgang, uden at motoren dør virker meget mærkeligt. som du selv
siger så er diesel motore generelt meget robuste og dieselpumpen skulle selv
kompensere for den størrer belastningen, når du sætte den i bak. Er det
mekanisk gear eller hydraulisk ? Har du prøvet at sætte gearret i bak
position og så drejer startnøglen? Hvis motoren ikke roterer er der noget
galt med gearret. Men lad være med at belaste start motoren for meget når du
evt. prøver, da du risikere at brænde start motoren af eller smelte et
startkabel. Det sidste jeg kan komme på er at tjekke om dine kaber ligger
rigtigt. Altså at de ikke på en eller anden måde kan komme til at påvirke
"stop funktionen" på dieselpumpen. Det sidste råd lyder måske fulstændig
vanvittigt, men specielt hvis du har elektrisk stop er det en mulighed.
Håber det kan hjælpe dig en smule, men som Claus Tersgov siger så findes der
garanteret en person i Lynetten der kan tage et kig på din motor.
Mvh
Jes Nielsen, Mobby Dick, Viborg
"Pete" <peteloch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ao4qj4$eaq$1@sunsite.dk...
> Hej,
> Jeg vil gerne lige ud og sejle lidt i min nye Albin 79, inden det er for
> sent.
> Forhandleren sejlede den fra Ishøj til Lynetten for motor og forklarede,
at
> motoren gik godt. Samme aften sejlede jeg selv en lille tur (½ time) for
> motor. Da jeg skulle lægge til min plads og i den forbindelse satte
motoren
> i bak, gik den ud! Jeg skyndte mig at starte den igen, hvorefter den atter
> gik ud. Til rent held kunne jeg få fat i en pæl og trække båden på plads.
> Jeg blev lidt chokeret og tør nu ikke rigtigt starte den igen. I dag
> tjeckede jeg oliepinden, som viste langt over mærkerne (Jeg brugte
klud!) -
> måske har forhandleren hældt en ordenlig sjat på?. Oliestanden i
gearkassen
> var derimod for lav!
>
> Hvad bør jeg gøre? Hvorfor gik motoren ud? Bør jeg udskifte alt hvad der
> hedder olie på motoren og starte på en frist?
>
> Håber jeg kan få nogle gode råd!
>
> Venlig hilsen fra en nybegynder
>
>
| |
Pete (11-10-2002)
| Kommentar Fra : Pete |
Dato : 11-10-02 14:15 |
|
"noname" <noname@nowhere.mars> skrev i en meddelelse
news:Ifwp9.92622$Qk5.4168981@news010.worldonline.dk...
> Hej Pete
>
> Først og fremmest skal det siges at det er ved at være nogle år siden
at
> jeg var mekaniker, og for det andet har jeg ikke de store erfaringer med
> netop din motor, men vi havde en gammel MD45 i vores båd der gjorde store
> knuder, så den røg udenbords og blev erstatte med en ombygget Perkins
motor.
> Det sagt så ville jeg nok lige tjekke om det er den rigtige oliepind der
> sidder i motoren, alså om der vitterlig er den rigtige mængde olie i
motoren
> der skal være. Det store overskud af olie kunne godt skyldes en forkert
> oliepind. Dette vil jeg gøre før jeg overhovedet drejer startnøglen, da
for
> meget olie kan under nogle omstændigheder medfører sprængte pakninger
eller
> at pakninger begynder og "svede". Ryger der blåt fra udstødninger ? eller
> skyder motoren olie ud gennem udstødningen ? Det der med at en den ikke
kan
> gå i bak, i tomgang, uden at motoren dør virker meget mærkeligt. som du
selv
> siger så er diesel motore generelt meget robuste og dieselpumpen skulle
selv
> kompensere for den størrer belastningen, når du sætte den i bak. Er det
> mekanisk gear eller hydraulisk ? Har du prøvet at sætte gearret i bak
> position og så drejer startnøglen? Hvis motoren ikke roterer er der noget
> galt med gearret. Men lad være med at belaste start motoren for meget når
du
> evt. prøver, da du risikere at brænde start motoren af eller smelte et
> startkabel. Det sidste jeg kan komme på er at tjekke om dine kaber ligger
> rigtigt. Altså at de ikke på en eller anden måde kan komme til at påvirke
> "stop funktionen" på dieselpumpen. Det sidste råd lyder måske fulstændig
> vanvittigt, men specielt hvis du har elektrisk stop er det en mulighed.
>
> Håber det kan hjælpe dig en smule, men som Claus Tersgov siger så findes
der
> garanteret en person i Lynetten der kan tage et kig på din motor.
>
> Mvh
>
> Jes Nielsen, Mobby Dick, Viborg
Hej igen,
Det er skønt med alle de gode råd, jeg er allerede blevet en hel del klogere
takket være jer!
I har ret i, at jeg bør være lidt tålmodig og finde en motorkyndig mand i
Lynetten, men ....
For at starte med oliepinden, hvordan kan man finde ud af om det er den
rigtige, der står jo intet på den?!
Lad os så antage, at det er den rigtige, og at der er alt for meget olie,
skal jeg så bare tappe den overskydende eller bør jeg en gang for alle
skifte det hele - det er jo begrænset hvor meget sejlads der er tilbage i
denne sæson?
Venlig hilsen Pete
| |
"Mogens Knudsen" (11-10-2002)
| Kommentar Fra : "Mogens Knudsen" |
Dato : 11-10-02 14:43 |
|
On Fri, 11 Oct 2002 15:15:28 +0200, "Pete" <peteloch@hotmail.com>
wrote:
>Lad os så antage, at det er den rigtige, og at der er alt for meget olie,
>skal jeg så bare tappe den overskydende eller bør jeg en gang for alle
>skifte det hele
Tap den overskydende af nu - f.eks. ved at tømme oliefiltret (½liter).
Det kan man jo så gøre nogle gange, hvis der er meget - for meget
---
Mvh
Mr. Knudsen
GM 3.0i-24
| |
Tore og Helle (11-10-2002)
| Kommentar Fra : Tore og Helle |
Dato : 11-10-02 15:51 |
|
Hej Mogens,
Jeg har selv en MD5A og har oplevet noget af det samme, men det var pga vand
i olien, som derfor øger volumen på olien kraftigt udover alt det andet
dårlige der sker, så for meget olie i en Penta lyder som en meget sandsynlig
årsag. Forsøg at suge lidt op (varm motor=varm olie=let at suge), så det
kommer til at passe med målene på oliepinden. Hvis problemet er løst med
dette, så kan du jo bare være glad.
Har i min tidligere båd med en Yanmar haft oplevelsen med at fylde for meget
olie i: Olien røg op i forbrændingskammeret med meget kraftig røgudvikling
og omdrejninger tilfølge, selvom om diselpumpen blev stoppet. Motoren gik i
selvsving på olie! Efter et minut var det brændt af og jeg kunne slappe af
igen.
mvh
Tore
Rosa
Lynetten
| |
Bøje Jørgensen (12-10-2002)
| Kommentar Fra : Bøje Jørgensen |
Dato : 12-10-02 12:14 |
|
Som jeg læser det du skriver , kan du ikke forstå , hvorfor der er for meget
olie på,
Det kan der være en årsag til : som hedder vand i olie, dette kan du
kontrollere ved at se på det olie, som er på oliepinden om det er gråt, en
anden måde er at se om der er olie majonæse på undersiden af
oliepåfyldningsdækslet og dette også er gråt. Der må ikke være nogen forfor
"Majonæse under dækslet"
Det kan være svært at pejle en korrekt oliestand i en sådan motor, prøv at
pejle med en lang hvid strips af samme længde som oliepinden, du holder
tommelfingeren og pegefinger der hvor længden er det samme, så kan du
hurtigt få et overblik om oliestanden ved at se på den rillede del af
striben når du har pejlet.
Årsagen til at du kan have vand i olien, kan være et defekt topstykke, som
er tæret og derved lækker vand, med den følge at du får en dårlig
kompression og deraf har du ingen trækkraft i tomgang, nu har lidt at
arbejde videre med, men det kan være årsagen til at din motor går i stå.
Håber du kan forstå mit sprog og held og lykke til
Hilsen en ejer af en MD5
"Pete" <peteloch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ao4qj4$eaq$1@sunsite.dk...
> Hej,
> Jeg vil gerne lige ud og sejle lidt i min nye Albin 79, inden det er for
> sent.
> Forhandleren sejlede den fra Ishøj til Lynetten for motor og forklarede,
at
> motoren gik godt. Samme aften sejlede jeg selv en lille tur (½ time) for
> motor. Da jeg skulle lægge til min plads og i den forbindelse satte
motoren
> i bak, gik den ud! Jeg skyndte mig at starte den igen, hvorefter den atter
> gik ud. Til rent held kunne jeg få fat i en pæl og trække båden på plads.
> Jeg blev lidt chokeret og tør nu ikke rigtigt starte den igen. I dag
> tjeckede jeg oliepinden, som viste langt over mærkerne (Jeg brugte
klud!) -
> måske har forhandleren hældt en ordenlig sjat på?. Oliestanden i
gearkassen
> var derimod for lav!
>
> Hvad bør jeg gøre? Hvorfor gik motoren ud? Bør jeg udskifte alt hvad der
> hedder olie på motoren og starte på en frist?
>
> Håber jeg kan få nogle gode råd!
>
> Venlig hilsen fra en nybegynder
>
>
| |
Kurt Jørgensen (12-10-2002)
| Kommentar Fra : Kurt Jørgensen |
Dato : 12-10-02 18:25 |
|
Hej Pete.
Tillykke med båden.
En Volvo P. MD 5 A eller B kan vi altid klare i Lynetten S/K. Min MD 5 A i
en Maxy 77 har nu kørt i 24 år uden synderlige problemer og med den samme
gummipakning ved S-drevet.
Jeg vil gerne hjælpe dig med lige at justere omdrejningerne og udlufte
systemet for luft, hvilket kan være problemet.
Mvh.
Kurt.
Maskinmester.
| |
Tore og Helle (12-10-2002)
| Kommentar Fra : Tore og Helle |
Dato : 12-10-02 19:17 |
|
Hej Kurt,
Tja, hvis du også kan klare min så giver jeg et lynettesæt i sømandskirken
Tore
Rosa
Bro3
Kurt Jørgensen skrev i meddelelsen ...
>Hej Pete.
>Tillykke med båden.
>En Volvo P. MD 5 A eller B kan vi altid klare i Lynetten S/K. Min MD 5 A i
>en Maxy 77 har nu kørt i 24 år uden synderlige problemer og med den samme
>gummipakning ved S-drevet.
>Jeg vil gerne hjælpe dig med lige at justere omdrejningerne og udlufte
>systemet for luft, hvilket kan være problemet.
>Mvh.
>Kurt.
>Maskinmester.
>
>
| |
|
|