Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Omlægning af lån 5% kontra flexlån3år
Fra : Ulla

Dato : 10-10-02 21:26

I forbindelse med omlægning af lån kunne jeg godt tænke mig, at få et godt
råd om hvad der vil være det bedste i vores situation.

Vi regner med at bo i denne her ejendom ca. 3 år fra dags dato, men jeg kan
så ikke lige overskue
med henblik på indfrielse af ovennævnte lån.

Indfrielsesbetingelserne for 5% er såvidt jeg er orienteret
obligationsrestgælden, men den bliver jo højere end den restgæld vi har
idag, da kursen pt. er ca. 94,20. Hvis vi idag skylder kr. 500.000 bliver
obligationsrestgælden kr. 530.786. Hvis rente stiger, så bliver kursen
lavere og er f.eks er 93, kan vi så indfri lånet til 530.786 *0,93 =
493.630,60? Nu tager vi ikke højde for afdragene i de 3 år, men bare for at
forstå principperne.

Hvis vi så tager et F3, vi skylder stadig kr. 500.000, der er kursen ca.
100,50 idag, derved bliver obligationsrestgælden kr. 497.512. Hvis rente
stiger, så bliver kursen lavere og er f.eks 99, så kan vi indfri lånet til
kr. 497512,40 * 0,99 = kr. 492.537?
Der er så noget med at man kan blive beskattet er kursgevinster, er det så
diff. mellem kr. 497.512,40 - 492.537 = kr. 4.975?

Jeg ved godt, at der så er forskel i ydelserne, eller man kan vælge at
betale samme ydelse også vil opsparingen på flexlånet være lidt højere og at
spå om renten er lidt svært, men hvad ville det mest fornuftige være f3
eller 5%?

Ulla

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 10-10-02 21:48

"Ulla" skrev:

> Vi regner med at bo i denne her ejendom ca. 3 år fra dags dato

Jo kortere tidshorisonten er jo mere fordelagtig er Flexlån. I det angivne
eksempel hvor tidshorisonten er 3 år vil jeg også overveje F1, som har
højere kurs og lavere rente. Afhængig af lånestørrelsen vil der komme en alt
for høj obligationsrestgæld på 5 %-lånet. Desuden er der en gylden
tommelfingerregel om at konvertering først er fordelagtig når obligationen
der konverteres til er på kurs 95 eller højere.

> Der er så noget med at man kan blive beskattet er kursgevinster

Der sker ikke beskatning ved ejerskifte.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Ulla

Dato : 13-10-02 11:01

> [...]
> tommelfingerregel om at konvertering først er fordelagtig når obligationen
> der konverteres til er på kurs 95 eller højere.

Tak for dit svar Kenn.

Når man går ind og regner på RD's hjemmeside, er F1 lånene altid regnet
udfra ca. kurs 100,00 med rentetilpasning
pr. 1.1.2003. Det må være fordi det er regnet udfra renten daggs dato,
derved bliver kursen 100,00, hvor F3 vel sagtens er regnet udfra
eksisterende obligationer, mon det er korrekt konkluderet?

Som Garfield også skrev i et tidligere indlæg om boligxlån vs. flexlån, så
må det jo være en fordel at fastlåse renten i en længere periode,
når renten nu er så lav som den er, da man jo ikke kan vide hvordan renten
er om 1 år, hvis man vælger F1.

Ulla

Fra : Majse

Dato : 13-10-02 11:28

"Ulla" wrote in message

> [...]
> må det jo være en fordel at fastlåse renten i en længere periode,
> når renten nu er så lav som den er, da man jo ikke kan vide hvordan renten

Hvilket også er hvad Realkredit Danmark anbefaler på nuværende tidspunkt.

Realkredit Danmarks anbefaling er helt klart at man optager en F3 eller F5
da
renteforskellen på de to lån er så små. (Og det er da også rarere at vide
hvilken
rente man har i 3 eller 5 år frem for 1)

Majse

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 13-10-02 11:55

"Ulla" skrev:

> Som Garfield også skrev i et tidligere indlæg om boligxlån vs. flexlån, så
> må det jo være en fordel at fastlåse renten i en længere periode,

Det kan være en fordel ved en længere tidshorisont. Desuden afhænger det jo
af ens forventninger til renteniveauet. Men tag en snak med RD om dine
muligheder med den tidshorisont du har.

> når renten nu er så lav som den er, da man jo ikke kan vide hvordan renten
> er om 1 år, hvis man vælger F1.

De seneste prognoser (som jo altid skal tages med et vist forbehold) siger
at den forventede rente på F1 i 2003 (rentetilpasning december 2002) vil
ligge på ca. 3,45 %.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : [DK]Garfield

Dato : 30-10-02 18:41

Hej Ulla,

Kig lige på omkostningerne inden du begiver dig ud i en omlægning.

Det koster nemt i nærheden af 6-10.000,- så det er svært at hente på
3 år - især hvis du vælger Flex. Kurserne svinger ikke så meget på
Flex-obligationerne.

5% 2035 vil kunne være fordelagtig, hvis du virkelig tror på en rente-
stigning.

Men et lån på 500.000 er for lille at lægge om.

Vh. Garfield_dk