Waders
Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 10-10-02 21:18

Hej

Mine neoprenwaders er nu efter lang tids brug desværre ved at synge på
sidste vers, så det er ved at være tid til at få fat i nogle nye.

I den forbindelse har jeg fået en (måske) fiks ide, og ville lige høre hvad
jeres holdning var.

Hvis jeg nu klipper støvlerne af mine gamle vaders og investerer i et par
neoprensokker.

Ideen er så at benytte wadersresterne og sokkerne som en slags thermodragt i
et par åndbare waders med løse støvler.

På den måde vil jeg have både sommer og vintervaders ved blot at investere i
et par åndbare vaders.

Hvad siger i ??

mhv ivan

Fra : Lasse Karlsson

Dato : 10-10-02 22:32

Hej Ivan

Langt de fleste åndbare waders til løse støvler er monteret med en
neoprensok

I mine øjne så er det største problem med kulde ikke fra fødderne i den
kolde tid,
men at der ikke er så meget isolation oppe omkring benene som på et par
neoprenwaders.
Dog går det fint for mig med to par fleecebukser indenunder når temperaturen
kommer ned omkring 0 punktet
(prøvede det sidste vinter, da jeg havde en kammerat på besøg som lånte mine
neoprener )

Mvh
Lasse Karlsson

Fra : Henric

Dato : 11-10-02 16:16

Jag rekomenderar inte detta eftersom kondensen i neoprenvadarna kommer att
kyla ner dig. Bättre med något annat underställ eller ett gäng gamla
hederliga långkalsonger. På så sätt behåller du rörligheten också. Din idé
kan även innebära onödig flytkraft ( = instabilitet när du vadar i vågor ).
Mitt största problem när jag fiskar med andningsvadare är faktiskt fötterna.
Jag fiskar från och med 1:e januari och framåt och efter en 4-5 timmar i
snöslaskvatten kan det bli riktigt kallt. Lösningen för min del är två par
(minst) stickade raggsockar och en lite tunnare syntetstrumpa underst. När
det är riktigt kallt åker mina batteridrivna värmesulor fram. Då blir det
varmt och gott i en dryg timme.
/H

Fra : **RedTag**

Dato : 11-10-02 20:56

"Henric" <henric@nopsam_telescopesoftware.se> skrev i meddelandet
> [...]
> det är riktigt kallt åker mina batteridrivna värmesulor fram. Då blir det

Du har aldrig haft i din ägo ett par neoopernevadare hör jag
Vad det gäller kondens ......

/RT

Fra : Henric

Dato : 11-10-02 22:46

> Du har aldrig haft i din ägo ett par neoopernevadare hör jag
> Vad det gäller kondens ......

Jo, jag använder just nu Fenwicks nya serie vadare och även i de bildas det
mycket mer kondens än i tex Fenwicks andasvadare. Jag talar av erfarenheten
av att fiska havsöring på kusten 3-4 ggr per vecka under perioden januari
till juni. Plus allt annat fiske som det blir...
Mvh henric