Hvad er bedst/hurtigst? Onboard ATA eller ~
Fra : Jonny Jensen

Dato : 10-10-02 17:55

Hejsa!

Jeg har lige købt mig en ny HD (WD800JB), som foreløbig skla være primær
disk til mit OS og spil, indtil jeg lige får fat i et par til, så jeg kan
køre RAID. Men hvad er egentlig hurtigst/bedst? At smide den på den onboard
controller der sidder på min A7V333 eller på den Promise Ultra 100 PCI jeg
har siddende i? Onboard controlleren er godtnok ATA133, men det burde vel
være ligemeget når harddisken kun er ATA100?

Hvad ville i anbefale? Noget siger mig at Onboard er hurtigst, men har jeg
ret?

Jonny.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-10-02 21:46

"Jonny Jensen" <a@b.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har siddende i? Onboard controlleren er godtnok ATA133, men det burde vel
> være ligemeget når harddisken kun er ATA100?

Jeg har hørt et ubekræftet rygte, at WB800JB og WB1200JB ikke kan køre i
RAID, men er tilbøjelige til at crasche
i striped array.
Jeg ved dog ikke, om det er en and, men en af vennerne siger, at de ikke
kan.
Han har selv forsøgt med 2 WB1200JB og mistede en hulens masse data, da
diskene craschede. (Western Digital for de uindviede)
Selve diskene fejlede dog ikke noget, da han uden videre kunne formattere og
installere på diskene enkeltvis.

Er der nogen, der kan bekræftige rygtet?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Mick Johansen

Dato : 11-10-02 06:41

Hej Jesper,

Jeg har kørt med 2xWD800JB i RAID0 på hhv en Promise FastTrak 100 TX2 og TX4
controller. Begge virkede fint, men performance var bare ikke så god som jeg
regnede med, og da jeg ikke har brug for så meget plads på min ws, har jeg
nu "nedgraderet" til een disk på onboard controlleren.

Mick Johansen [ mick-j@it.dk ]

Fra : Soren Juul Moller

Dato : 11-10-02 07:20

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg har hørt et ubekræftet rygte, at WB800JB og WB1200JB ikke kan køre i
> RAID, men er tilbøjelige til at crasche i striped array.

Jeg har kørt med 2xWD800JB striped på en Promise TX2 RAID i snart 4
måneder - 7x24.
De performer som forventet, dvs giver 44724kB/s i SiSoftware Sandra
v2002.6.8.97. Aldrig haft problemer med dem.