Krigskirkegården i Oksbøl
Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 10-10-02 16:36

Er den nogen, der på denne kirkegård vil se efter en gravsten over en tysk
flygtning med navnet Else Stehr eller Else Holzmann og hendes datter (ukendt
navn). Graven skal ligge umiddelbart inden for indgangslågen - fortæller en
gammel tante.

Navnet findes ikke registreret blandt tyske krigsofre på www.volksbund.de

Hilsen
Ove Kronborg

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 10-10-02 19:16

"Ove C. Kronborg" <ockronborg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fortæller en
> gammel tante.
>
> Navnet findes ikke registreret blandt tyske krigsofre på

Hej Ove
Jeg har fri i morgen, så vil jeg se efter.

hilsen
Anni Skov Christensen.

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 11-10-02 18:58

"Anni Skov Christensen" <asc@christensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> www.volksbund.de

> Hej Ove
> Jeg har fri i morgen, så vil jeg se efter.

Øv, min fridag blev inddraget, så det bliver tidligst lørdag
eftermiddag
jeg kan gå på kirkegården.

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 12-10-02 15:31

> [...]
>
> Hilsen
> Ove Kronborg
>

> Så er krigskirkegården ved Oksbøl blevet travet igennem. Vi fandt
ingen Else med de to efternavne du nævner. Navnet Stehr fandt vi slet
ikke, men der var to personer der hed Holzmann, hvoraf den ene ikke lå
langt fra indgangslågen. Det drejer sig om

Frieda Holzmann
født 18.12.1919
død 11.05.1945
hun lå i række 21, grav nr. 1295

og
Marie Holzmann
født 20.02.1881
død 14.01.1947
hun lå i række 49, grav nr 950

Jeg ved ikke, om det hjælper dig på nogen måde. Hvis det gør,
har jeg taget nogle fotoer.

Venlig hilsen
Anni Skov Christensen.

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 13-10-02 18:45

Hej Anni.

Tusind tak for din hjælp. Mærkeligt med den Stehr-familie som pludseligt
dukkede op i min kones tantes fortælling. Andre steder har jeg ikke fundet
spor af familien. Imidletid er dit fund af Frieda og Marie Holzmanns grave
meget interessant. Der findes en Marie i slægtens tyske gren, og
aldersmæssigt passer hun glimrende. Det betyder formentlig, at tantens
hukommelse har været lidt på vildspor, sådan at det er de to grave, som du
har fundet, hun husker.

Jeg vil være meget glad, hvis du vil sende billederne til
ockronborg@mail.tele.dk

Med venlig hilsen
Margit & Ove Kronborg