TFT-skærme - bestemte modeller
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-10-02 15:54

Hej,

Jeg prøver lige at poste her, da .skaerm-gruppen er helt død...

Har nogle erfaringer med flg. modeller af TFT-skærme:

- Phillips 150S3f
- Phillips 150S
- Samsung SyncMaster 151S
- Viewsonic VE150M
- Viewsonic VE155

Er der nogen af dem jeg bør holde mig fra, eller er der evt. nogen som er
klasser bedre end de andre (de er alle i prisklassen 3000-4000)? Bør jeg
overveje andre?

Hvad med garanti på sådan nogle tingester? De fleste skriver 3 år, men er
det de samme betingelser ved alle mærkerne? Jeg er i sær bekymret omkr.
fænomenet døde pixels - er der nogle af skærmene der har lettere ved at få
dem end andre, eller er der nogen hvis garanti dækker det bedre end andre?

Ang. de to Viewsonic'er: Den ene er med lyd, den anden uden. Er der nogen
forskel på selve skærmen - designet er i hvert fald forskelligt?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Wæhrens

Dato : 10-10-02 16:47

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>Jeg prøver lige at poste her, da .skaerm-gruppen er helt død...

Den er ikke død, men variationer af dit spørgsmål er blevet stillet
mange gange, så jeg kan anbefale dig at læse lidt på
groups.google.com.

>Har nogle erfaringer med flg. modeller af TFT-skærme:
>
>- Phillips 150S3f
>- Phillips 150S
>- Samsung SyncMaster 151S
>- Viewsonic VE150M
>- Viewsonic VE155

Nej, men ifølge diverse tests (f.eks. Alt om Data 03/2002), så bør du
kigge efter Samsung. Jeg har selv sådan en svend - dog en 151B, og den
kan jeg ikke sige mange onde ord om :)

>Er der nogen af dem jeg bør holde mig fra, eller er der evt. nogen som er
>klasser bedre end de andre (de er alle i prisklassen 3000-4000)? Bør jeg
>overveje andre?

Jeg kan som sagt anbefale Samsung 151B.

> [...]
>dem end andre, eller er der nogen hvis garanti dækker det bedre end andre?

Min Samsung har en enkelt død pixel ca midt på skærmen. Den er
konstant rød, og den kan kun ses på hvid/lysgrå baggrund. Samsung vil
først bytte skærmen, hvis der er 3 pixel fejl.
--
Rasmus Wæhrens

Fra : o&u

Dato : 10-10-02 18:51

On Thu, 10 Oct 2002 16:53:32 +0200, "Rasmus Nielsen"
> [...]

>Ang. de to Viewsonic'er: Den ene er med lyd, den anden uden. Er der nogen
>forskel på selve skærmen - designet er i hvert fald forskelligt?

Læs tests på tomshardware:

http://www4.tomshardware.com/display/index.html

Der er part1 og 2 for 15" og een for 17".

Jeg har valgt eizo flexscan L365. Den er han ret vild med. Jeg er godt
tilfreds. Den er ret dyr. Det er en 15".
Jeg valgte den ud fra, at skærmen skulle have indbyggede højttalere
(som naturligvis er nogle piverter) samt dvi-indgang. Eizo skærmen
klarer desuden 25 msec respons, kontrast 450:1 og 250 candela lys.

Skal det være en skærm med DVI-stik er der ikke så meget at vælge
imellem, og ingen billige.

Hvis jeg efterfølgende skal sige noget:

15" svarer kun til en 16" alm. skærm, så måske skulle du overveje en
større LCD skærm til 8-9 tusinde.

For det andet: køb aldrig en skærm ubeset, med mindre den er meget
rost, f.eks. ligesom eizo skærmen.

Jeg kan anbefale, at besøge Zitech og se deres 18" LG og 15" samsung.

Iøvrigt er en af de bedste skærme blandt 15" en NEC 1550. Den har
smalle kanter, 350:1 i kontrast. Det er den Dell har i deres katalog.
Desværre koster den 6800, og har kun analogt stik.

Det giver altså mere ensartede store farveflader med DVI stik. Det er
kanont.

Det var bare et par kommentarer. Gem kvitteringen i alle 3 år. Der kan
godt blive brug for garanti.

mvh

John