nyt problem...
Fra : Musen

Dato : 10-10-02 15:03

Ja nu må jeg så lige spørge Jer herinde igen. Altså som nævnt i et tidligere
indslag (at ride med sædet) Kommer der et par piger og rider mine heste hver
dag. Nu er nordbaggen pludselig begyndt at hive tøjlerne ud af hænderne på
rytteren og tage hovedet ned mellem forbenene. Det i sig selv er jo temmelig
irriterende, men sadlen ryger tit med, og det gør rytteren jo så også.
Jeg har MEGET bestemt sagt, at hun ikke bare må flå tøjlerne tilbage igen,
men at hvis hun skal lære hesten, at hun ikke vil have det, må hun give
hende et kort hårdt ryk opad, så det ikke skader hendes lader. Dette forstår
hun ikke, og kan derfor ikke få hende til at holde op med det.
Vi har prøvet at stramme gjorden så meget vi kunne, uden at kvæle hesten,
men den ryger altså med alligevel. Så var løsningen måske en halestrop
(eller hvad de nu hedder?), men der er ikke noget øje bagest på sadlen, så
det kan vel ikke lade sig gøre så?
Hvordan får vi hende til at holde op med det, og hvorfor er hun mon begyndt
at gøre det lige pludselig? Og er der en løsning så sadlen og rytteren ikke
ryger med ned, indtil vi får vænnet hesten fra det?
Det skal lige siges, at når jeg rider på hende, er der ingenting...
Venlig hilsen Musen

Fra : Pia J

Dato : 10-10-02 15:58

Der må jo være noget i måden pigen rider på, som ikke passer krikken.
Urolige hænder, bumpen i sadlen, forkert balance. Har du prøvet at lade
pigerne bytte hest? En del af at kunne ride ordentligt er at man tør og kan
ride forskellige heste, og man kan derved opdage nogen af sine egne
svagheder. Eller du kan måske pludselig se, hvad pigen gør forkert.

:Pia

Fra : Musen

Dato : 10-10-02 21:46

Der må jo være noget i måden pigen rider på, som ikke passer krikken.
> Urolige hænder, bumpen i sadlen, forkert balance.
Jamen det er jo nok en god blanding af det hele, men det er jo svært at
rette op på, fra den ene dag til den anden...

> [...]
> ride forskellige heste, og man kan derved opdage nogen af sine egne
> svagheder. Eller du kan måske pludselig se, hvad pigen gør forkert.

Nej det er nok ikke en god ide´ i dette tilfælde for den anden hest er MEGET
følsom i munden, og kan slet ikke tåle at blive redet som hun rider. Det kan
den anden kun fordi den i forvejen er hård i munden. Jeg vil jo nødigt have
at mine heste skal lide under at andre skal ride dem.

Musen

Fra : Pia J

Dato : 11-10-02 07:24

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> wrote in message
> Nej det er nok ikke en god ide´ i dette tilfælde for den anden hest er
MEGET
> følsom i munden, og kan slet ikke tåle at blive redet som hun rider.

Ja, det kan jeg godt forstå. Du må have en engels tålmodighed, for efter alt
du har fortalt om pigerne ville jeg nok have sendt dem hen på nærmeste
rideskole og passet mine heste selv :)

:Pia

Fra : Karin & Frank

Dato : 10-10-02 21:03

Hej !!

Man kan få en læder dims, som bliver skubbet ind ved bommen under sadlen,
det er let og nemt og i den kan man så sætte sin halerem fast i. et rigtig
smart system, så alle sadler kan monteres et øje til haleremmen.

Hilsen Karin

Fra : Musen

Dato : 11-10-02 08:39

> Man kan få en læder dims, som bliver skubbet ind ved bommen under sadlen,
> det er let og nemt og i den kan man så sætte sin halerem fast i. et rigtig
> smart system, så alle sadler kan monteres et øje til haleremmen.

Se det lyder jo rigtig smart. Det er jo sådan en jeg mangler. Så håber jeg
bare ikke den koster en formue :o/

Musen

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 10-10-02 23:15

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> skrev i melding
> [...]
temmelig
> irriterende, men sadlen ryger tit med, og det gør rytteren jo så også.

Tsk-tsk! Tenk så på hvor irriterende det ikke må være for hesten å bli
holdt/rykket i munnen i ett kjør av denne piken! At den ikke bukker henne av
i protest er jo et under! Den protesterer meget mildt på hennes voldsomme
håndtering etter hva jeg kan forstå.
Å fiksére sadelen bedre for å fortsatt la piken gjøre dette er en stor
urettferdighet mot hesten!!!!

Gjør hva du MÅ gjøre for straks å få denne piken til å holde opp! -Dersom du
da ikke ønsker å få din hest helt ødelagt pga denne vannvittige
tøyleføring...

Jeg har i noen få tilfeller latt min elev ride uten tøyler og hodelag inne i
min 20m i diameter store rundpaddock. Jeg kontrollerer hesten fra bakken
mens eleven kun er passasjer. Når så eleven føler seg trygg nok til å slutte
å bruke tøylene som "håndtak" á lá sykkelstyre, kan hun/han få prøve med
hodelag og tøyler igjen.
Noen elever må man så også være MEGET bestemt med, og gi klar beskjed om at
denslags tøyletrekking ikke er akseptert....

> [...]
forstår
> hun ikke, og kan derfor ikke få hende til at holde op med det.

Piken er jo for hårdhendt i utgangspunktet, og det er KUN derfor hesten
trekker hodet ned. Den vil ha frihet, og prøver å få piken til å slutte med
sitt jernhårde grep om tøylene. At hun så trekker enda hårdere som respons
gjør henne til en meget dårlig elev som du kanskje bør ta en alvorlig prat
med, da hun tydeligvis ikke aksepterer hesten som et levende individ med
rett til rettferdig og god behandling. Håndball er kanskje noe hun heller
burde ta opp i stedet for ridning...

> [...]
> men den ryger altså med alligevel. Så var løsningen måske en halestrop
> (eller hvad de nu hedder?), men der er ikke noget øje bagest på sadlen, så

NEI! Problemet er jo ikke sadel eller gjord, men rytter!

> Hvordan får vi hende til at holde op med det, og hvorfor er hun mon
begyndt
> at gøre det lige pludselig?

Hun har fått nok av pikens blytunge tøylegrep, kort og godt!

Og er der en løsning så sadlen og rytteren ikke
> ryger med ned, indtil vi får vænnet hesten fra det?

Hesten skal ikke vennes av med en eneste ting! Det er PIKEN som skal
justeres! Straks!

> Det skal lige siges, at når jeg rider på hende, er der ingenting...

Selvfølgelig ikke, du trekker den ikke konstant i munnen!

Hilsen en (på vegne av hesten) arg Line.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-10-02 06:02

On Thu, 10 Oct 2002 22:14:51 GMT, "Line Chr. Prestkværn"
<lchrispr@online.no> wrote:

> [...]
>
>Gjør hva du MÅ gjøre for straks å få denne piken til å holde opp! -Dersom du
>da ikke ønsker å få din hest helt ødelagt pga denne vannvittige

   Hmmm, der er ikke nogen der tænker på at heste dæleme er
hastige til at lære unoder - fx. sådan noget som at trække tøjlerne ud
af hænderne på sin rytter for at slippe for at lave noget?

> [...]
>Noen elever må man så også være MEGET bestemt med, og gi klar beskjed om at
>denslags tøyletrekking ikke er akseptert....

   Det er meget muligt at eleven hiver hesten i munden - men der
kan altså være andre muligheder. Og under alle omstændigheder - en
sadel der ryger frem fordi hesten trækker hovedet ned er _farlig_ at
ride med! Hvad hvis hesten på en skovtur snubler i trav eller galop?
Så trækker den hovedet ned og hvor er rytteren så? Det er jo ligemeget
om det er den pågældende rytter eller en anden - rytteren vil ende på
jorden og det kan ved gud være farligt i skov eller på vej - især hvis
hesten er i højere tempo end skridt.

>forstår

   Selvfølgelig må eleven ikke hænge i tøjlerne - og hvis hun
bruger tøjlen som balancestang så er det naturligvis forkert. Men du
er selv inde på at hun skal give et kort ryk i tøjlen når hesten gør
det her - det vil sige det er et kendt problem? Gør hesten også dette
med dig?

> [...]
>rett til rettferdig og god behandling. Håndball er kanskje noe hun heller

   Vi er alle startet et sted! Hvis hun har problemer med
balancen så må hun som minimum ride uden stigebøjler, helst helt uden
sadel. Hvis hun ikke tør det ja så må hun til at arbejde med hesten
fra jorden for at få tillid til at hesten i hvert fald ikke gør noget.
Gå ture med den, tillidsøvelser, longering og den slags. For har hun
tillid til den fra jorden ja så vil hun med garanti sidder bedre fast
fordi hun tager den tillid med sig op på hesten.

>NEI! Problemet er jo ikke sadel eller gjord, men rytter!

   JO! Sadlen er virkelig et problem - som jeg har skrevet - hvad
hvis hesten snubler på en tur i galop? Så trækker den osse hovedet ned
(For at holde balancen) og så styrter man næsten med garanti. Hesten
er i forvejen ude af balance og så ryger rytteren frem og ned ...
*tsk*tsk* At sige at det ikke har betydning.....

>Og er der en løsning så sadlen og rytteren ikke
>
>Hesten skal ikke vennes av med en eneste ting! Det er PIKEN som skal
>justeres! Straks!

   Det kan være - men sadlen SKAL ligge fast på hesten -slut.
Ellers er sadlen til fare for både hest og rytter.

>Selvfølgelig ikke, du trekker den ikke konstant i munnen!
>
>Hilsen en (på vegne av hesten) arg Line.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 11-10-02 06:21

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i melding

> Hmmm, der er ikke nogen der tænker på at heste dæleme er
> hastige til at lære unoder - fx. sådan noget som at trække tøjlerne ud
> af hænderne på sin rytter for at slippe for at lave noget?

Etter min erfaring vil en slik adferd hos hest alltid munne ut i at den har
god grunn for det.
La hesten arbeide på løse tøyler, så vil den heller ikke lenger finne noe
bruk for å stadig trekke hodet ned.

> [...]
> om det er den pågældende rytter eller en anden - rytteren vil ende på
> jorden og det kan ved gud være farligt i skov eller på vej - især hvis

OK. Nå er ikke jeg alldeles stødig på Dansk språk, og kan vel se fra din
forklaring at sadelen kanskje er for bred i bommen og ikke ligger godt på
hesten.

Men dette problem er altså nytt, og hun som skriver inn har aldri opplevd
hverken adferd eller at sadelen sklir utfra det jeg forstod. At en
sadeltilpasser også er på sin plass er slett ikke umulig. I stand corrected!

> [...]
> er selv inde på at hun skal give et kort ryk i tøjlen når hesten gør
> det her - det vil sige det er et kendt problem? Gør hesten også dette

Nå skriver hun at den ikke gjør det, og det leder meg altså mot forklaringen
at problemet utløses av piken...

> [...]
> tillid til den fra jorden ja så vil hun med garanti sidder bedre fast
> fordi hun tager den tillid med sig op på hesten.

Jeg har dessverre opplevet elever med en brutal og ufølsom innstilling til
hest, og de har blitt anbefalt å ta opp en annen sport. Med brutalitet blir
man aldri noen god hestekyndig, og urettferdighet mot hesten som er umulig å
korrigere (uvillig elev som ikke er enig med meg) vil kun lede til
problemer.

Personlig mener jeg alle må få en grunnleggende forståelse for hesten og
dens behov, instinkter og adferd fra bakkenivå før man klatrer opp og fiser
rundt på hesteryggen... Det øker tryggheten og respekten i videre
opplæring...

Line.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 11-10-02 07:18

Line Chr. Prestkværn wrote:
> "Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i melding

> du

Jeg har lidt erfaring med at ride heste, som er vandt til meget unge og
uerfarne ryttere. Faktisk så uerfarne, at de ikke rigtgt kræver noget af
hesten, og ikke er i stand til at korrigere den når den tager hovedet
ned (f.eks. for at spise).

Når jeg så rider den efterfølgende, forsøger den straks nogle gange at
tage hovedet til sig. Men den opfatter hurtigt, at jeg korrigerer den
(ikke med et kort fast ryk, men ved ikke at give den tøjle nok til at gå
ned).

Så jeg tilslutter mig teorien om, at heste hurtigt kan få 'nøkker' -
især med uerfarne ryttere.

> Etter min erfaring vil en slik adferd hos hest alltid munne ut i at den har
> god grunn for det.

Og grunden *kan* være at slippe for at lave noget.

> La hesten arbeide på løse tøyler, så vil den heller ikke lenger finne noe
> bruk for å stadig trekke hodet ned.

Bortset fra måske at spise ;) (Men der er naturligvis ikke græs, der
hvor man arbejder med hesten :)

Enig. Hvis der er et problem med sadlen, skal det fikses. Hvis der er et
problem med rytteren skal det fikses.

-dennis

Fra : Musen

Dato : 11-10-02 09:09

> [...]
> uerfarne ryttere. Faktisk så uerfarne, at de ikke rigtgt kræver noget af
> hesten, og ikke er i stand til at korrigere den når den tager hovedet

Ja det er jo præcis det jeg oplever...Den gør det ikke når jeg rider, eller
jo men så får jeg den netop til at holde op ved at give efter og samle op,
men det kan de små tøser jo ikke...

> Bortset fra måske at spise ;) (Men der er naturligvis ikke græs, der
> hvor man arbejder med hesten :)

Joe det er der jo så der hvor vi rider...Vores ridebane fungerer nemlig også
som fold, og der vokser faktisk græs...Så deeeet
Iøvrigt er hesten faktisk temmelig umulig at styre, hvis ikke man har
tøjlerne til at korrigere med, da hun ikke har været brugt særlig meget som
ridehest, men som kørehest, og derfor er vant til at blive "styret" i
munden...Og med stemmen naturligvis..

Musen

Fra : Musen

Dato : 11-10-02 09:13

> [...]
> man aldri noen god hestekyndig, og urettferdighet mot hesten som er umulig
> korrigere (uvillig elev som ikke er enig med meg) vil kun lede til

Jo men i dette tilfælde er det ikke af ondhed eller manglende forståelse og
accept af hesten som et levende væsen. Det er simpelthen fordi det er svært
for pigen ikke at hænge i tøjlerne da det er den måde hun er vant til at
ride sin egen hest på (ja stakkels hest) og da der aldrig er nogen der har
rettet på hende, er det jo blevet en del af hendes ridning. Hun VIL virkelig
gerne lære det, men det kommer jo ikke på en gang. Og indtil hun har lært
det helt skal vi jo have fundet en løsning, så hverken hun eller hesten
tager skade...

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 11-10-02 11:48

On Fri, 11 Oct 2002 10:13:19 +0200,
> [...]

> ride sin egen hest på (ja stakkels hest) og da der aldrig er nogen der har
> rettet på hende, er det jo blevet en del af hendes ridning.

Jeg har ikke meget forstand på heste eller ridning, men kan du ikke få
hende til at holde balancen ved at holde i manen i stedet?

--
Anders Bo Rasmussen
* Du har en solid edb-mæssig basisuddannelse EDB-assistent eller ligende.

Fra : Musen

Dato : 12-10-02 14:25

> Jeg har ikke meget forstand på heste eller ridning, men kan du ikke få
> hende til at holde balancen ved at holde i manen i stedet?

Tjoe...Men så kan hun jo ikke styre :o/

Musen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 12-10-02 14:24

On Sat, 12 Oct 2002 15:25:10 +0200,

> og
> svært
> har

> Tjoe...Men så kan hun jo ikke styre :o/

Så kunne man jo trække hesten eller longere.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-10-02 18:15

On Fri, 11 Oct 2002 05:20:44 GMT, "Line Chr. Prestkværn"
<lchrispr@online.no> wrote:

> [...]
>hverken adferd eller at sadelen sklir utfra det jeg forstod. At en
>sadeltilpasser også er på sin plass er slett ikke umulig. I stand corrected!

   Jeg tænkte såmen bare på at hvis sadlen glider af når hesten
trækker hovedet ned - så risikerer alle jo at komme til skade hvis
uheldet er ude =)

> [...]
>man aldri noen god hestekyndig, og urettferdighet mot hesten som er umulig å
>korrigere (uvillig elev som ikke er enig med meg) vil kun lede til

   Men uandet hva skal man lære hvad heste er og hvordan man skal
håndtere dem. Vi kan ikke alle være født med en grundlæggende
forståelse for heste - og hvis man har lært at det er ok at sparke,
hive og slå på hesten ja så er det altså en svær vane at lægge af sig.

> [...]
>dens behov, instinkter og adferd fra bakkenivå før man klatrer opp og fiser
>rundt på hesteryggen... Det øker tryggheten og respekten i videre

   Jeg havde i hvert fald stor glæde af at gå ture med hesten her
i sommers. Tilliden blev langt større fra begge sider :)

Fra : Musen

Dato : 11-10-02 09:04

> Hmmm, der er ikke nogen der tænker på at heste dæleme er
> hastige til at lære unoder - fx. sådan noget som at trække tøjlerne ud
> af hænderne på sin rytter for at slippe for at lave noget?

Ja det er jo lige præcis hvad der er sket, for den gør det også med den
anden pige der kommer og rider, og hun rykker den ikke i munden

> [...]
> om det er den pågældende rytter eller en anden - rytteren vil ende på
> jorden og det kan ved gud være farligt i skov eller på vej - især hvis

Ja det tænkte jeg jo også, og altså når nu det er blevet en dårlig vane, så
er den jo temmelig svær at rette op på, når man så hænger og flagrer ude på
halsen af hesten samtidig...Og ja så er det jo altså også temmelig
farligt...

> [...]
> er selv inde på at hun skal give et kort ryk i tøjlen når hesten gør
> det her - det vil sige det er et kendt problem? Gør hesten også dette

Nej det er noget den er begyndt på de sidste fjorten dage, og den gør det
ikke med mig...Jo måske prøver den, men jeg har jo nok kræfter til bare at
beholde tøjlerne i hånden, eller give efter og tage dem tilbage, så vi
undgår det. Men det kan pigerne jo ikke...

> [...]
> sadel. Hvis hun ikke tør det ja så må hun til at arbejde med hesten
> fra jorden for at få tillid til at hesten i hvert fald ikke gør noget.
Hun skridter altid af uden sadel, men det kan da godt være, at jeg skal
sætte hende igang med noget mere ridning uden sadel, for hun er en pige med
mod på tingene, så det tror jeg ikke bliver noget problem. Og ja vi skal jo
starte et sted, og når hun ikke har fået undervisning før, men blot selv har
redet rundt på sin egen hest i flere år, så er det jo klart at der er en
hulens masse dårlige vaner, der skal rettes op på....Men hun fortjener da en
chance netop fordi hun gerne vil lære det, og lytter efter hvad jeg
siger...Hun prøver jo, men har bare svært ved det...

> Gå ture med den, tillidsøvelser, longering og den slags. For har hun
> tillid til den fra jorden ja så vil hun med garanti sidder bedre fast
> fordi hun tager den tillid med sig op på hesten.

Ja det var måske en god ide´. Problemet er måske bare, at hesten netop er en
tonser, der bare vader der hvor den vil, og er meget dårlig generelt til at
lytte efter sin rytter...Men så er der jo på den anden side noget at lære
for dem begge

Ja lige præcis

Musen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-10-02 18:24

On Fri, 11 Oct 2002 10:03:53 +0200, "Musen"

> [...]
>beholde tøjlerne i hånden, eller give efter og tage dem tilbage, så vi
>undgår det. Men det kan pigerne jo ikke...

   Hvis hun har mod på det så kan du komme langt ved at sætte
hende på hesten evt. med sadel men uden bøjler og så longere hende så
hun ikke skal koncentrere sig om andet end at sidde på hesten. Det at
der ikke er andet at koncentrere sig om/lave end at sidde rigtigt og
det at der dermed er tid til at føle om man sidder korrekt er rigtigt
godt :)

> [...]
>chance netop fordi hun gerne vil lære det, og lytter efter hvad jeg
>siger...Hun prøver jo, men har bare svært ved det...

   Det tror da pokker - man kan ikke lære at ride ud fra en bog,
eller ved bare at sidde på hesten osv.... =) Og har man først lært sig
en vane ... Uha den kan være sværd at slippe af med!

> [...]
>lytte efter sin rytter...Men så er der jo på den anden side noget at lære

   Prøv evt. at finde nogen bøger om horsemannship og brug nogen
af de enkle "tricks" eller øvelser til at få hesten til at holde sig
fra folks fødder - og til at holde sig bag den der trækker hesten. Det
vil sige - hold det på et plan hvor hest og rytter blot skal øve sig i
og lære at hesten skal stå stille når den bliver bedt om det - går
hoved ved skulder når den blir trukket og i øvrigt stopper når
rytteren stopper. De helt grundlæggende ting egentlig :)

Fra : Musen

Dato : 12-10-02 14:31

klip--
> [...]
> der ikke er andet at koncentrere sig om/lave end at sidde rigtigt og
> det at der dermed er tid til at føle om man sidder korrekt er rigtigt

Ja det var måske en ide´, men hesten er meget dårlig til at blive longeret.
Hun vender rundt og går den anden vej og laver nogle underlige volter, så
det kan måske være lidt svært at sidde på hende så...Men det kan jo komme an
på en prøve, for om ikke andet, så kan hun da virkelig få lært at styre med
benene
Men hun fortjener da en

> Det tror da pokker - man kan ikke lære at ride ud fra en bog,
> eller ved bare at sidde på hesten osv.... =) Og har man først lært sig
> en vane ... Uha den kan være sværd at slippe af med!

Ja det ved jeg da fra mig selv, for hver gang jeg får undervisning (hvilket
ikke sker ret tit) så har jeg også tillagt mig et eller andet dumt...Og hvis
man så bare har redet rundt på en hest i et par år, uden aldrig nogen sinde
at have fået undervisning, ja så tro pokker at man har dårlige vaner (når
jeg tænker over det, virker det jo egentlig også fuldstændig vanvittigt af
forældrene at forære pigen en hest, uden at ofre noget undervisning på hende
også)

> [...]
> hoved ved skulder når den blir trukket og i øvrigt stopper når
> rytteren stopper. De helt grundlæggende ting egentlig :)

Ja det vil jeg prøve. Jeg har selv bogen "træn din hest" der er netop sådan
nogel øvelser

Tak ska du have for hjælpen

Musen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-10-02 08:00

On Sat, 12 Oct 2002 15:31:20 +0200, "Musen"
> [...]

>forældrene at forære pigen en hest, uden at ofre noget undervisning på hende

   Det kan man jo så finde forkasteligt. Men trods alt lyder det
da til at hun er i gode hænder hos dig og det er jo en start :)

>Tak ska du have for hjælpen

   Det var da så lidt =)

Fra : Musen

Dato : 11-10-02 08:53

> Gjør hva du MÅ gjøre for straks å få denne piken til å holde opp! -Dersom
du
> da ikke ønsker å få din hest helt ødelagt pga denne vannvittige
> tøyleføring...

Jamen jeg synes jo jeg gør hvad jeg kan. Jeg forklarer hende, at det gør
ondt i hestens mund når hun holder så hårdt fat i den, men hun gør det jo
altså ikke af ondskabsfuldhed. Når man ikke rigtig kan finde ud af at bruge
benene til at holde fast med, er det jo nærliggende at bruge tøjlerne, og
eftersom hun selv har haft hest (stakkels den) og har redet meget, uden at
nogen har fortalt hende at det var forkert, ja så er det vel blevet den måde
hun har lært at ride på...Og det er jo ikke noget hun bare lige kan lave om,
det tager jo tid...

> [...]
slutte
> å bruke tøylene som "håndtak" á lá sykkelstyre, kan hun/han få prøve med
problemet er, at hesten er fuldstændig ligeglad med alle signaler, den går
bare hvor den vil gå. Så det med at styre den uden tøjler og uden at sidde
på ryggen af hende, det kan jeg faktisk ikke. Derfor tror jeg det ville
blive ret svært for pigen at få noget ud af den måde at ride på, selvom det
lyder smart. Jeg har prøvet at longere hende på den anden hest, uden tøjler,
og det har hun selvfølgelig svært ved, men kan godt se princippet i det...

> Noen elever må man så også være MEGET bestemt med, og gi klar beskjed om
at
> denslags tøyletrekking ikke er akseptert....

Ja men det ved hun jo godt, og hun prøver virkelig, men selv når hun så
løsner tøjlerne, gør hesten det, for nu har den jo fundet ud af, at den kan
smide hende af på denne måde, eller ihvertfald få tøjlerne rykket helt ud af
hænderne på hende, og på den måde få tid til at løbe ned til udgangen med
hende...

> [...]
> rett til rettferdig og god behandling. Håndball er kanskje noe hun heller

Jeg kan forstå at hesten gør det ved denne pige, for ja hun er jo for hård
ved hende, men problemet er, at der to gange om ugen kommer en anden pige,
som faktisk rider rigtig godt, og ikke rykker hende i munden, og nu gør hun
det også ved hende. Hun har heller ikke kræfter til at holde tøjlerne når
hun gør det, så også hun får nogle ture. Hvad enten grunden er til det, så
er det jo ikke acceptabelt at den gør det, og det må stoppes!

NEI! Problemet er jo ikke sadel eller gjord, men rytter!

Ja det var det måske i starten, men den holder jo altså ikke længere, og
ikke desto mindre, skal de da ikke sidde på en sadel, som falder forover
hvis hesten kigger ned i jorden...

> Hun har fått nok av pikens blytunge tøylegrep, kort og godt!

Ja det tror jeg du har ret i, men altså det er jo ikke kun det mere...

> Hesten skal ikke vennes av med en eneste ting! Det er PIKEN som skal
> justeres! Straks!

Jo den skal...En ting er at den bliver rykket i munden og ikke vil finde sig
i det, men en anden ting er, at den udnytter det, og gør det ved alle som
ikke lige er mig!

> Selvfølgelig ikke, du trekker den ikke konstant i munnen!

Det gør den anden pige jo heller ikke...

Musen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 11-10-02 13:28

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> skrev i en meddelelse

> Jamen jeg synes jo jeg gør hvad jeg kan. Jeg forklarer hende, at det gør
> ondt i hestens mund når hun holder så hårdt fat i den, men hun gør det jo
> altså ikke af ondskabsfuldhed.

[snippelip]

Jeg fik på et tidspunkt stukket et bid i hænderne, så jeg kunne mærke, hvor
meget eller hvor lidt man skal trække i tøjlerne. Og så bytter man bagefter,
så man selv kan prøve at hive i tøjlerne med tilpas kraft. Det var måske en
idé?

Jeg havde så lige det modsatte problem; at jeg ikke trak hårdt nok af frygt
for at gøre hesten hård i munden. Det går bedre nu.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Musen

Dato : 12-10-02 14:34

> [...]
bagefter,
> så man selv kan prøve at hive i tøjlerne med tilpas kraft. Det var måske

Ja det lyder som en rigtig god ide´, og også noget som jeg tror pigerne vil
finde sjovt.

> Jeg havde så lige det modsatte problem; at jeg ikke trak hårdt nok af
frygt
> for at gøre hesten hård i munden. Det går bedre nu.

Det problem har jeg også når jeg rider på hende, for den anden hoppe jeg har
kan næsten rides med en sytråd, så det er svært at vænne sig til at man
altså skal have lidt fat når man rider på hende her

Musen

Fra : Britta Larsen

Dato : 11-10-02 09:24

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> skrev:

> Hvordan får vi hende til at holde op med det, og hvorfor er hun mon
begyndt
> at gøre det lige pludselig?

Hun har jo som sagt fundet rytternes svage pungt, og det udnytter hun jo
fuldt ud. (desvære)...

Hvordan sidder pige egentlig med hendes hænder og arme når hun ridder?
Hænger de og flagre rundt eller sidder de tæt ind til kroppen?

Som du selv skriver holder hun jo desvære hende balance i tøjlerne, er hun
meget andspændt når hun sætter sig op på hesten ?

Hvis du vil lære hende at få en go balance og kunne holde sig bedre fast på
hesten, må du jo til at være lidt konsekvent.
Pild stidebøjlerne af, og bed hende om at trave og ride letridning (ved godt
det lyder unfair) men tror mig har selv prøvet HELE turen, og det hjælper.
Hun vil få nogle bedre benmuskler som jo så også hjælper hende til at klæmme
med bennen så hun ville kunne holde sig fast ved hjælp af dem i stedet for
tøjlerne.
Eller du kunne pille sadlen HELT af, jeg elsker at ride på en nordbakker
uden sadel, det er næsten som en lænestol, men ved godt det ikke gælder for
alle hypperne :), men tror før du ber hende ride letridning uden bøjler så
få hende gjort tryg ved det i nedsidning :)

-
Hilsen

Britta Larsen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 11-10-02 11:58

On Fri, 11 Oct 2002 10:24:01 +0200,
Britta Larsen <britta@trab.dk> wrote:

> Eller du kunne pille sadlen HELT af, jeg elsker at ride på en nordbakker
> uden sadel, det er næsten som en lænestol, men ved godt det ikke gælder for
> alle hypperne :)

Så er det måske derfor jeg er blevet så glad for at ride uden saddel.
' Har næsten kun redet på nordbakker.

Fra : Musen

Dato : 12-10-02 14:41

> Hun har jo som sagt fundet rytternes svage pungt, og det udnytter hun jo
> fuldt ud. (desvære)...

Jep..og det kan vel være svært at få hende til at holde op så

> Hvordan sidder pige egentlig med hendes hænder og arme når hun ridder?
> Hænger de og flagre rundt eller sidder de tæt ind til kroppen?

Jamen efterhånden har hun fået lidt mere styr på dem, men de flagerer stadig
alt for meget, og hun har generelt for lange tøjler, så hun netop skal rykke
til for at få hende til at dreje eller stoppe..

> Som du selv skriver holder hun jo desvære hende balance i tøjlerne, er hun
> meget andspændt når hun sætter sig op på hesten ?

Nej det er faktisk ikke så slemt, men hendes ben er meget langt fremme,
hvilket jo giver et forkert balancepunkt. Det problem har jeg selv haft
engang, så jeg ved virkelig hvilken kamp det kræver at vænne sig til at have
benene tilbage. Inden man lærer det, føles det fuldstændig forkert, at de
skal være der...Men idag ryger jeg frem lige med det samme, hvis jeg har
benene for langt fremme

> [...]

klæmme
> med bennen så hun ville kunne holde sig fast ved hjælp af dem i stedet for

Det lyder smart, for så bliver hun jo tvunget til at bruge benene, det vil
jeg prøve Og ja letridning uden stigebøjler er nærmest umuligt, indtil
man har fået musklerne til det, men så kan man faktisk godt....

> [...]
> alle hypperne :), men tror før du ber hende ride letridning uden bøjler så
> få hende gjort tryg ved det i nedsidning

Ja Betty er også rigtig blød at sidde på , problemet er nok bare at hun
lidt går sine egne veje, og det kan jo så være svært at blive siddende på
hende, når hun lige pludselig laver et eller andet underligt sving. Hun
vender nemlig tit rundt i hjørnerne og går den anden vej *tsk*

Men det med bøjlerne vil jeg prøve i første omgang, så tak for det

Musen

Fra : Britta Larsen

Dato : 14-10-02 10:34

> [...]
rykke
> til for at få hende til at dreje eller stoppe..

He har en god øvelse modt det, og har selv prøvet den, selv om den lydder
ond, så virker den.
*du tager 2 stk. A4 parpir og plasere under pigens albuer, og så snart de
ikke sidder hvor de skal er hun afsløret*
Tror mig det VIRKER. *he*

> Det lyder smart, for så bliver hun jo tvunget til at bruge benene, det vil
> jeg prøve Og ja letridning uden stigebøjler er nærmest umuligt, indtil
> man har fået musklerne til det, men så kan man faktisk godt....

Det lyder godt at du syntesom mit svar :)

> [...]
> hende, når hun lige pludselig laver et eller andet underligt sving. Hun
> vender nemlig tit rundt i hjørnerne og går den anden vej *tsk*

Sikker dog nogle vaner hun har *he* mine besteforældre havde også en
nordbakker osm jeg skrittede lidt på en gang imellem, den slog da op med
røven og jeg blev da sidens selv om det var uden sadel, hun ville også kun
det hun selv ville, og det var der så heller ikke noget at sige til da, hun
ikke havde været redet på i snart 8 år.

> Men det med bøjlerne vil jeg prøve i første omgang, så tak for det

Det var så lidt :)
Og med hunsyn til øvelsen som jeg skrev oven for, så var jeg sur på min
ridelære, indtil det begyndte at hænge hvor de skulle *he*

Hilsen

Britta Larsen