te LaTeX/KDE302 hjælp
Fra : Stig Mogensen

Dato : 10-10-02 12:41

Jeg vil have min LaTeX til at forstå danske tegn og orddeling.
Derfor har jeg fjernet udkommenteringen foran danish i "language.dat", og
derefter kørt SuSEconfig. Det hjalp ikke.

Kigger jeg i "Linux - Friheden til at vælge programmer" side 63, er der en
kort beskrivelse af hvad man skal gøre.....jeg kan bare ikke genkende
proceduren. Kører jeg som root, "texconfig hyphen latex" får jeg
language.dat filen, i mit konsolvindue. Dér kan jeg se at "%" er fjernet,
og at filen ser ud som den skal.

I windows havde man en "Refresh filename database".....jeg mangler noget
tilsvarende i Linux??

Mvh

Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-10-02 12:47

Stig Mogensen wrote:

> Jeg vil have min LaTeX til at forstå danske tegn og orddeling.
> Derfor har jeg fjernet udkommenteringen foran danish i "language.dat", og
> derefter kørt SuSEconfig. Det hjalp ikke.

Nu har jeg aldrig kørt Suse, men i RedHat og Debian er løsningen:

texconfig
HYPHEN -> latex

Hvis den ikke genererer nye formater kan du ændre filen, gemme og afslutte,
ændre filen tilbage, gemme og afslutte - så skulle den gerne generere
formatfiler påny. Det skulle klare orddelingen.

Mht. danske tegn kan du indsætte:

\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[latin1]{inputenc}

i preamble - det fungerer fint for mig.

/Rasmus

While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds

Fra : Stig Mogensen

Dato : 10-10-02 13:49

> Nu har jeg aldrig kørt Suse, men i RedHat og Debian er løsningen:
>
> texconfig
> HYPHEN -> latex

Det er vist den samme procedure der beskrives i "Linux - Friheden til at
vælge programmer". Mit problem er, når jeg kører texconfig(som root), får
jeg;

linux:/home/stig # texconfig
Usage: texconfig conf
texconfig confall
texconfig rehash
texconfig formats
texconfig hyphen FORMAT
texconfig mode [options]
texconfig xdvi [options] ...
texconfig dvips [options] ...
texconfig pdftex [options] ...
texconfig font [options] ...
texconfig faq
texconfig init [format]

Get help with:
texconfig help
texconfig hyphen
texconfig mode
texconfig xdvi
texconfig dvips
texconfig font
linux:/home/stig #

Som ikke gør mig klogere(Jeg kan sætte LaTeX op i windows...det halter i
Linux). Skriver jeg "texconfig hyphen", får jeg;

linux:/home/stig # texconfig hyphen
Usage: texconfig hyphen FORMAT
Valid formats:

cont-cz cont-de cont-en cont-nl cont-uk cslatex elatex eplain etex
jadetex lambda latex latex209 omega pdfcslatex pdfelatex pdfetex pdflatex
pdftex platex
linux:/home/stig #

Og kører jeg "texconfig hyphen latex" får jeg language.dat filen op i
konsollen. Den er ændret, men hva' så nu?

/Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-10-02 14:24

Stig Mogensen wrote:

> Og kører jeg "texconfig hyphen latex" får jeg language.dat filen op i
> konsollen. Den er ændret, men hva' så nu?

Hmmm... Det er vist ikke helt den samme texconfig som min...

Mon ikke 'fmtutil --all' kan gøre det for dig så?

/Rasmus

Linux hackers are funny people: They count the time in patchlevels.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 10-10-02 16:53

> Mon ikke 'fmtutil --all' kan gøre det for dig så?

Det var et skridt på vejen! Der skete noget. Jvf. loggen kan den nu finde
dansk orddeling.

Æere,Øere, og Åere går dog stadig op i hat og briller.

De må da være med? Eller skal de kodes; \ae, \oe,\aa ??

/Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 10-10-02 21:45

Stig Mogensen <norman_bates@forum.dk> writes:

> [...]
>
> Æere,Øere, og Åere går dog stadig op i hat og briller.
>
> De må da være med? Eller skal de kodes; \ae, \oe,\aa ??

Det er en måde, bortset fra at ø hedder \o og at man skal huske at
s{\ae}tte tuborgparenteser omkring. Men det er nu nemmere bare at
starte dokumentet med

\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Stig Mogensen

Dato : 11-10-02 07:36

> Men det er nu nemmere bare at
> starte dokumentet med
>
> \usepackage[latin1]{inputenc}
> \usepackage[T1]{fontenc}

Tjah...jeg har altid brugt;

\usepackage[danish]{babel}
\usepackage[cp850]{inputenc}

under windows, og det har virket fint. Dette må være én af alle de små
forskelle(hvor der ikke burde være nogen forskel), der kan give en ny linux
bruger grå hår i hovedet.

Tak for hjælpen!

Mvh

Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : frank damgaard

Dato : 11-10-02 10:32

Stig Mogensen <norman_bates@forum.dk> wrote:

> [...]

> forskelle(hvor der ikke burde være nogen forskel), der kan give en ny linux

Codepage= CP850 er en DOS/IBM ting, så det er normalt ikke
hvad man vil anvende i unix/linux.
Undtagen du har opsat din editor/konsol til at anvende cp850.
Det ønskede tegnsæt skal matche den du anvender når du redigerer.
(ellers vil bla. æøøÆØÅ blive forkert)
I windows anvendes vist heller ikke codepage mere, men
det afhænger helt af din editor.

så prøv hvis du laver nye dokumenter med latin1 :

\usepackage[danish]{babel}
\usepackage[latin1]{inputenc}

--
no signature :)