Scanner-pære
Fra : Jan

Dato : 10-10-02 12:31

Hej

Er der nogen, der ved hvor man skaffer en ny pære/rør til en Plustek
OpticPro 9639P???

Hvad gør I andre, når pæren går, smider scanneren ud????

Mvh
Jan

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-10-02 12:46

"Jan" <janchr@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> OpticPro 9639P???
>
> Hvad gør I andre, når pæren går, smider scanneren ud????

Jeg havde en Mustek scanner hvor røret røg. Jeg tog det ud og gik ind i en
lampeforretning og bad om et nyt og betalte 40 kr for det. Det virkede
fint.
Nu har jeg en HP scanner og den bliver skiftet ud hvis den begynder at te
sig !

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-10-02 13:27

> Jeg havde en Mustek scanner hvor røret røg. Jeg tog det ud og gik ind i en
> lampeforretning og bad om et nyt og betalte 40 kr for det. Det virkede
> fint.

Du mener ikke, at lystemperaturen er af afgørende betydning for scanneren?
Det kan selvfølgelig godt være, at det var en discount-scanner, hvor det
ikke betød det store - men jeg mener bestemt ikke, at dét råd er anvendeligt
til scannere, der er bare en smule bedre end crap.

mvh
Kim Jensen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-10-02 14:24

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
anvendeligt
> til scannere, der er bare en smule bedre end crap.

Om det var en billig scanner, tjae den kostede 4.000 kr og var nok en af de
billigste på markedet dengang.
Men det rør jeg købte var _identisk_ med det der sad i, så det var ikke
noget specielt kold lys, varm lys, natur lys, kunst lys eller dag lys rør.
Det var et lille 25 cm (ca) neon rør.

Om du vil bruge rådet til noget:
Det må du selv om, men det behøver ikke at være eksotiske ting der sidder i
en scanner, når vi ikke er i pro klassen, så man kan jo tage det gamle rør
med ud og se om man kan købe et magen til.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-10-02 14:36

> Men det rør jeg købte var _identisk_ med det der sad i, så det var ikke
> noget specielt kold lys, varm lys, natur lys, kunst lys eller dag lys
rør.
> Det var et lille 25 cm (ca) neon rør.

Ok. Jeg er dog overrasket over, at du fandt et sådan rør hos en almindelig
lampe/lys/elektronik-forhandler.

> [...]
> en scanner, når vi ikke er i pro klassen, så man kan jo tage det gamle rør
> med ud og se om man kan købe et magen til.

Naturligvis. Penge sparet, er penge tjent.

mvh
Kim Jensen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 10-10-02 17:36

> [...]
anvendeligt
> til scannere, der er bare en smule bedre end crap.

Jeg er faktisk kommet i tvivl om det betyder det helt store: På de scannere
jeg har set, sidder der et stykke hvidt plastic på det sted hvor
scannerhovedet parkeres. Dette bruger scanneren til at calibrere sensoren
efter, hver gang den starter.

Burde det ikke være nok til at kompensere for en ændret farvetemperatur?

Nu jeg tænker over det, er dette system vel også lavet for at kompensere for
det faktum at lysrøret ændrer styrke (og evt. også farvetemp.?) gennem sin
levetid?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kim Jensen

Dato : 11-10-02 07:40

> [...]
> efter, hver gang den starter.
> Burde det ikke være nok til at kompensere for en ændret farvetemperatur?

Kun i et begrænset omfang. Du kan ikke med kalibration korrigere totalt for
en dårlig lyskilde.

> [...]
for
> det faktum at lysrøret ændrer styrke (og evt. også farvetemp.?) gennem sin

Som sagt; kun i et begrænset omfang. Det gør ikke en dårlig lyskilde bedre;
det sikrer mod at lyskilden bliver endnu ringere.

mvh
Kim Jensen