Ejendommes alder
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-10-02 22:47

Apropos mit spørgsmål om Hotel Scandinavia: Ved I hvilke muligheder man
har for at få oplyst hhv. nedrivnings- og byggeår på nogle konkrete almindelige
beboelsesejendomme eller småhuse i København - uden at man (jeg) rejser fra
Århus og til hovedstaden for at bevæge sig op til de kommunale kontorer på
Ottiliavej og dér forsøger at grave sig ned i arkiverne, so to speak?

--
Hilsen: Jørgen / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-10-02 23:15

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev:

> [...]
>Århus og til hovedstaden for at bevæge sig op til de kommunale kontorer på
>Ottiliavej og dér forsøger at grave sig ned i arkiverne, so to speak?

Jeg tror ikke, der er nogen systematiske. Man kan jo gennemtrawle
lokalhistoriske udgivelser og få bid engang imellem - nogengange
modstridende og upålidelige.

Weilbach : dansk kunstnerleksikon
hovedredaktør Sys Hartmann
1994-2000. 9 bd.
har arkitekt og byggeår på forbavsende mange huse, også stedregister.
Står formentlig på de fleste bibliotekers læsesal.

Jeg pusler selv med det problem ang. webstedet nede i min sig., og
erfarer, at det er problematisk, selv om man er på stedet med
arkiverne. Dér er pricipielt fire kilder:
- kommunens tekniske forvaltning: bruges af ejendomsmæglerne til at
angive byggeår, anses for særdeles upålidelig (fagmand: "Man kan lige
så godt bruge et raflebæger").
- tinglysningskontoret: bedre til ejer- og financieringsforhold end
til bygningshistorie, og det kniber, når man kommer længere tilbage i
tid.
- det lokale museums bygningsregistrering: vekslende kvalitet,
benarbejdet ofte udført af ikke-faglærte på forbigående ansættelse.
- lokalhistorisk arkiv: her har det ganske spredte og noget tilfældige
kilder.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-10-02 10:09

Peter Loumann skrev bl.a.:

> Weilbach : dansk kunstnerleksikon
> hovedredaktør Sys Hartmann
> 1994-2000. 9 bd.
> har arkitekt og byggeår på forbavsende mange huse, også stedregister.

Tak for tipsene. Men at et leksikon over danske kunstnere også skulle kunne
fortælle om - for eksempel - en given beboelsesejendom med otte opgange
a ti lejligheder i en sidegade på Amager blev bygget i 1928 eller 1934 - ja, det
må jo komme an på en prøve ...

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-10-02 10:42

>Tak for tipsene.

Værsgo!

> [...]
>a ti lejligheder i en sidegade på Amager blev bygget i 1928 eller 1934 - ja, det

Det kan det også langtfra altid. Men en del af de huse er tegnet af
akitekter. Nogle af disse endda af gode arkitekter, der er fundet
værdige til optagelse i 'Weilbach'. Thi den anser arkitektur for
kunst, arkitekter for kunstnere og huse for værker, hvoraf udvalgte
nævnes med adresse og årstal. Officielle bygninger som f.eks. skoler
er ganske tit tegnet af habile folk og medtaget. Det samme gælder
nogle markante beboelsesejendomme, måske især fra historicismens tid.

Ja, lad det komme an på en prøve! Og vær lidt tålmodig! Man skal lige
lære den at kende. Den er i øvrigt heller ikke helt uden fejl.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : tovekrog

Dato : 11-10-02 18:39

"Jørgen Grandt" skrev d. 09-10-02 22:47 dette indlæg :
> [...]
kontorer på
> Ottiliavej og dér forsøger at grave sig ned i arkiverne, so to speak?

Hej Jørgen.
Har du prøvet at rette skriftlig henvendelse til stadsarkitektens kontor
i Københavns kommune ? Det må da stå i kommunens BBR-register ?
Hilsen Tove Krog

http://www.kandu.dk/

Fra : Palle Kvist

Dato : 11-10-02 20:31

Byggeår for huse samt en del andre oplysninger, kan findes på www.ois.dk
under søg adresse.

Mvh Palle Kvist

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-10-02 22:16

"Palle Kvist" <pkv@mail.dk> skrev:

>Byggeår for huse samt en del andre oplysninger, kan findes på www.ois.dk
>under søg adresse.

Aha! Tak! Den kendte jeg ikke. Tester lige ...

Hmm - en del adresser findes ikke. Et kønt biedermeierhus fra midten
af forrige årh. er bygget i 1955 ... Et funkishus fra tidligst
1930'erne er bygget 1909 ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jette Pedersen

Dato : 12-10-02 08:56

Tak for den adresse - den kendte jeg ikke. Og jeg har allerede fundet en del
informationer på den.

Jette Pedersen

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-10-02 21:28

"Palle Kvist" <pkv@mail.dk> skrev:

>Byggeår for huse samt en del andre oplysninger, kan findes på www.ois.dk
>under søg adresse.

Du skal endnu engang have tak for linket! Jeg reagerede måske lidt vel
negativt i første omgang: Oplysningerne er et ekstrakt af dem, der
findes på teknisk forvaltning her, måske på stadsarkitektens kontor i
større byer. Og som sådan er den database særdeles nyttig.

At den så er behæftet med samme ejendommeligheder (!) og fejl som den
analoge offentlige registrering, det kan jo ikke undre.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-10-02 23:39

Palle Kvist <pkv@mail.dk> skrev:

> Byggeår for huse samt en del andre oplysninger, kan findes på www.ois.dk
> under søg adresse.

Umiddelbart synes jeg det virker lidt tungt at cykle omkring i. Men det kan man
vel vænne sig til. Tak for linket!

Mvh.: Jørgen

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-10-02 01:02

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev:

>Umiddelbart synes jeg det virker lidt tungt at cykle omkring i.

Ja

>Men det kan man vel vænne sig til.

Ja. Det er langt tungere at rekvirere dokumenter på offentlige
kontorer.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk