Skift af harddisk i RAID...?
Fra : Daniel Alstrup

Dato : 09-10-02 17:52

Hejsa!

Jeg har i øjeblikket to harddiske i RAID 0. Men den ene er begyndt ikke at
starte op når jeg tænder computeren, dvs der går 1-20 sek før den begynder
at snurre... Så derfor har jeg købt en anden harddisk til at skifte den ud
med (mens jeg får den byttet). Mit spørgsmål er så hvordan jeg får overført
dataen på den "dårlige" harddisk over til den nye? Altså så jeg ikke behøver
at skulle geninstallere noget osv. Er der et menupunkt i RAID-controllerens
bios til det? I så fald hvilket? Det er et Abit KG7-RAID bundkort jeg har.

På forhånd tak for hjælpen.

Hygge...
Daniel

Fra : o&u

Dato : 09-10-02 18:41

On Wed, 9 Oct 2002 18:51:36 +0200, "Daniel Alstrup"
<daniel.alstrup@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>bios til det? I så fald hvilket? Det er et Abit KG7-RAID bundkort jeg har.

Hvis det kan lade sig gøre, så med et image-dannende program. Ghost
eller Driveimage. For et sådan program tager en kopi af partitionen
til restore. Raid vedrører kun formatteringen.

Du bør foretage image-kopieringen og restore med en anden computer
uden raid. For så til sidst at flytte harddisken til din gamle
computer.

mvh

John

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 09-10-02 19:40

"o&u" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du bør foretage image-kopieringen og restore med en anden computer
> uden raid. For så til sidst at flytte harddisken til din gamle

Ok. Tak for svaret. Det er så den eneste/nemmeste måde at gøre det på? Lige
et tillægsspørgsmål så: De to harddisk jeg har i raid er på 2x40 GB, og jeg
har en enkelt 80 GB liggende. Kan jeg så bare sætte den i computeren også,
og så bare flytte alt over på den og bruge den i stedet? (så jeg ikke kører
raid indtil jeg får min defekte hd igen) Det jeg er i tvivl om, er hvordan
jeg så for den til at boote op fra den nye harddisk i stedet...

Hygge...
Daniel

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 09-10-02 20:17

> [...]
> har en enkelt 80 GB liggende. Kan jeg så bare sætte den i computeren også,
> og så bare flytte alt over på den og bruge den i stedet?

Ja. Det er ikke noget problem. (stadigvæk med ghost eller Drive Image
e.lign.
- ved mange bundkort følger et sådant program med i bundlet, så tag et kig
der. Ellers er programmerne imho for dyre til privatbrugere i forhold til
besværet med en geninstallation.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 09-10-02 20:57

"Jeppe Seidelin Dam" skrev i en meddelelse
> [...]
> der. Ellers er programmerne imho for dyre til privatbrugere i forhold til

Ok, tak for svaret til dig også!

Hygge...
Daniel