[MSSQL] Mest effektive CMS løsning
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 09-10-02 18:01

Hej alle.

Jeg har et problem med at finde ud af hvad der vil være den mest effektive
løsning på en database til en CMS løsning.

Mulighed nummer 1 er at oprette en selvstændig database til hver kunde, det
er den jeg bruger i øjeblikket. Det besværliggører dog opdateringer da man
skal sørge for at alle databaser opdateres tilsvarende med systemet.
Mulighed nummer 2 er at have een database til alle kunder, og refererere alt
kundespecifikt med et kundeid. Det besværliggører dog alle queries til
databasen, da man så skal huske et kundeid hele tiden. Dog vil det gøre
opdateringer meget lettere.

Rent performancemæssigt, hvad er så mest effektivt?

Mvh Mark

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-10-02 20:19

Som svar på skriblerier forfattet af Mark S. Rasmussen

> [...]
> kunde, det er den jeg bruger i øjeblikket. Det besværliggører dog
> opdateringer da man skal sørge for at alle databaser opdateres

Vil ikke anderledes end når databasen ligger hos kunden?

> [...]
> besværliggører dog alle queries til databasen, da man så skal huske
> et kundeid hele tiden. Dog vil det gøre opdateringer meget lettere.

Jeg er lige klar hvordan systemer som Axapta, SAP, Baan klarer den side af
det internt
Men jeg ved at fx SAP har du ClientID (MANDT) sammen med resten af dataene i
de fleste tabeller
MANDT = Regnskab/Firma

Axapta og Baan arbejder også med skift med regnskaber/firmaer ved at ændre
lign ClientID
En (alm) Axapta installation har én DB til alle regnskaber

> Rent performancemæssigt, hvad er så mest effektivt?

Tjahh, splitter du data op i mange databaser så kan man påstå at den er
fragmenteret
Med clustered indexes på din KundeID burde du komme et skridt på vejen
Der er vel ikke tale om flere mill records?

Query Analyzer og Profiler er ganske udmærkede værktøjer til at finde
bottlenecks

Just my two cents

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 09-10-02 21:32

> Vil ikke anderledes end når databasen ligger hos kunden?

Jeg forstår ikke lige hvad du mener her? Mit problem er, f.eks, hvis jeg
ændrer en felttype i min template database, så skal jeg ud og rette denne
ændring i mine x antal kundedatabaser.

> [...]
> lign ClientID
> En (alm) Axapta installation har én DB til alle regnskaber

Såvidt jeg forstår ud fra din forklaring bruger de altså også løsningen med
at sende et "CustomerID" med rundt, og således have en enkelt database til
alle sites.

> [...]
> Med clustered indexes på din KundeID burde du komme et skridt på vejen
> Der er vel ikke tale om flere mill records?

Næh, hvis jeg skal være realistisk kommer der nu nok heller ikke lige
foreløbig bare en promille af det antal :).

> Query Analyzer og Profiler er ganske udmærkede værktøjer til at finde
> bottlenecks

Yep, det er bare dejligt med nogle andre brugeres erfaringer oveni :).

Tak for dine kommentarer.

Mvh Mark

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-02 08:15

Som svar på skriblerier nedfældet af Mark S. Rasmussen :

> Jeg forstår ikke lige hvad du mener her?

Jeg tænkte mere på hvis du skulle lave nogle systemopdateringer
Fra én DB kan du få fat i alle databaser på MSSQL

> Mit problem er, f.eks, hvis
> jeg ændrer en felttype i min template database, så skal jeg ud og
> rette denne ændring i mine x antal kundedatabaser.

That's correct, men kan scriptes

> Såvidt jeg forstår ud fra din forklaring bruger de altså også
> løsningen med at sende et "CustomerID" med rundt, og således have en
> enkelt database til alle sites.

That's correct

> Næh, hvis jeg skal være realistisk kommer der nu nok heller ikke lige
> foreløbig bare en promille af det antal :).

Der taler for den "enkle" løsning, men rent datamæssigt er den noget mere
kompliceret

mvh/Peter Lykkegard

Fra : Rune Baess

Dato : 09-10-02 23:43

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote :
> [...]
> opdateringer meget lettere.
>
> Rent performancemæssigt, hvad er så mest effektivt?

1 DB pr. kunde, hvis man kan forudse kunder med større mængde indhold (eller
sites hvis det er til web), kørende på en sådan løsning.
- af hensyn til indexes, SP's osv.

SQLserver har desuden gode synkroniseringsfaciliteter mht. opdatering af
tabel-strukturer m.m. vha. scripting.

Rune

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-02 08:20

Som svar på skriblerier nedfældet af Rune Baess :

> SQLserver har desuden gode synkroniseringsfaciliteter mht. opdatering
> af tabel-strukturer m.m. vha. scripting.

MSSQL scripting muligheder er ganske gode hvis man skal overføre ting og
sager til en jomfruelig DB, men ellers noget skod
Tingene kommer simpelthen ikke i den rigtige rækkefølge
Det er umuligt at droppe index/constraints for efterfølgende at oprette dem
igen vha et automatisk MSSQL script - my experience
DEt kan muligvis lade sig gøre vha en eller anden speciel navngivning af
tabeller/constraints/index men har nu ikke set lyset endnu mht dette

Det er bedre at vedligeholde scripts delvis i hånden fra starten af, så er
der styr på rækkefølgen

mvh/Peter Lykkegaard