Kronik i Berlingske Tidende
Fra : Svend Pedersen

Dato : 09-10-02 12:25

Debatten om folkeskolens fundament har trange kår i dette forum. Det er
vanskeligt at holde engagere sig i en debat på et sagligt niveau, når
ethvert udsagn fra fornuftige ikke-lærere mødes med uargumenterede
synspunkter, grove, afstumpede, personlige fornærmelser og argumentation på
lavt niveau.

Jeg har med jævne mellemrum forsøgt i et par år, men det bliver ikke til
mere end, at jeg gentagne gange må tage stilling til hovedløse og usaglige
fordrejninger af mine synspunkter, mens en debat om synspunkternes egentlige
substans udebliver.

Nu kan I jo mene hvad I vil, men her er dagens kronik, som jeg har leveret
til et bredere rum med højere til loftet. Måske et par af jer kan genkende
egen argumentation?

http://www.berlingske.dk/artikel:aid=220622:fid=100001722/

God læselyst

Svend Pedersen

Fra : Svend Pedersen

Dato : 13-10-02 12:17

Her fire dage efter min kronik har der endnu ikke været en eneste negativ
reaktion, men en del positive. Jeg gætter på, at det debatkvælende
to-mands-tæskehold her i dette forum er på efterårsferie, og det giver jo en
del frihed til en mere åben debat.

Jeg ved godt, de fleste af jer læser Politiken, men I burde nu ind imellem
åbne en Berlinger for at få udvidet jeres horisont. Der er som regel mere
højt til loftet, end I tillader jeres egne folk at tillade her - hvis I
forstår hvad jeg mener. I dagens Berlingske skriver en viceskoleinspektør
for eksempel, idet han henviser til udtalelser fra Jens Færk og Niels
Egelund:

"hvorfor så ikke afskaffe enhedsskolen, hvis man skal bryde med enhedstanken
for at få skolen til at fungere. Formanden for Lederforeningen og
professoren er da ikke forpligtet overfor den ensgørende lighedsideologi,
som binder politikerne til at sværge til den mest uddannelseskvælende
folkeskole nogensinde. Både professorens og formandens forslag viser, at
begge underkender enhedstanken. Men når de så ikke vil bryde med denne
ødelæggende tanke, krænker de først og fremmest de børn, hvis liv bliver
taget som gidsler for en fordummende ideologi."

Det er spændende at se, at der også er folk indenfor skolesystemet, der
ønsker at debattere skolen på livets og ikke på skolens egne præmisser. Det
ville være dejligt at se lidt mere af dette også her i dette forum.

Svend P

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-10-02 13:12

> [...]
> reaktion, men en del positive. Jeg gætter på, at det debatkvælende
> to-mands-tæskehold her i dette forum er på efterårsferie, og det giver

Jeg har faktisk sendt et svar til Berlingske tidende allerede samme dag
som dit indlæg blev kendt, men det er vel som ventet blevet undertrykt,
da det jo ikke ligefrem er Berlingskes kop te at debatten bliver
nuanceret anderledes. Men der er da håb endnu, selvom jeg ikke er
optimistisk.

> [...]
mere
> højt til loftet, end I tillader jeres egne folk at tillade her - hvis

Der er ingen der har forsøgt at hindre dig i denne gruppe at svine folk
til som du plejer - så ærlig talt, hvis din påstand om manglende "højde
til loftet" skal stå til troende, så gælder det nok mere Berlingske
Tidendes mangel på samme.

> [...]
præmisser. Det
> ville være dejligt at se lidt mere af dette også her i dette forum.

Jeg vil gætte på at det er den forhenværende viceinspektør fra
Nordjylland Vagn Madsen, der har leveret ovenstående.
Han er kendt for sine dybt reaktionære udtalelser så man tager ham ikke
alvorligt længere. Men han er da underholdende læsning og så rodfæster
det jo også den opfattelse som jeg blandt andet har givet udtryk for
mange gange, at der blandt de godt 60.000 lærere i landet nok skal være
nogle, der har andre opfattelser end de "på bjerget gældende" - og det
er da ikke overraskende.
Hvad Egelund anbelanger, så er hans ekstremistiske provokationer
ligeledes kendte - dem bliver man desværre nødt til at forholde sig til
i en vis grad - men heller ikke mere. Hans viden om den praktiske
folkeskole er heller ikke just ført up-to-date.

Da Berlingske med "højt til loftet" tilsyneladende er mere censurerende
end dette forum, som du altså mener vil bestemme hvad du skal skrive,
skal jeg for din skyld gentage mit svar her i gruppen - svaret på din
forvrøvlede kronik, sådan at du kan se, at man kan anskue tingene på
andre måder end din - selvom jeg ikke tror det gavner noget som helst.

"I en kronik i Berlingske tidende den 8. oktober, var der et indlæg, der
gav indtryk af at folkeskolen er ved at slå revner og at man ligeså godt
kan aflive den for at udfri den af sine sidste krampetrækninger fremfor
at lade den fortsætte som intet var hændt og dermed forlænge pinen.
Folkeskolen af i dag er ifølge kronikøren et slags misfoster, som ingen
kan være tjent med.

Men folkeskolen er bedre end som så.
Det viser flere holdningsundersøgelser: kun et fåtal er utilfredse, og
blandt dem er altså ledelseskonsulent, stud.phil Svend Pedersen, der har
set sig gal på folkeskolen. Så gal, at han med en sand svada af spydige
udladninger forsøger at "bevise" at folkeskolen producerer elever hvis
kundskaber er helt i bund i forhold til internationale undersøgelser.
Og hele miseren skyldes det såkaldte socialdemokratiske lighedsideal og
lærerne (især de ældre) samt dem, han kalder for 68-generationen, skal
man tro hr. Pedersen.

Men det skal man naturligvis heller ikke!

Nu er det jo ikke første gang at en konsulent tager fejl eller for den
sags skyld andre, når talen falder på folkeskolen, men selvom det ikke
var tilfældet, så er det dog et sundhedstegn at man kan diskutere
folkeskolen nogenlunde fordomsfrit.

Men at give et billede af folkeskolen sådan som Svend Pedersen gør det i
sin kronik, er ikke alene helt og aldeles uberettiget, men giver også
et helt fortegnet billede af skolen, så den står fuldkommen
uigenkendelig for enhver der blot har det mindste kendskab til dens
"indre liv".

Hr. Pedersen kommer med en lang række udokumenterede og forkerte
påstande og hans kronik fremstår som et i bedste fald dilletantisk
forsøg på at vende befolkningens generelle tilfredshed med folkeskolen
til en perspektivløs surhed over at ikke alt lever op til det
Pedersenske ideal om en folkeskole.

Dertil kommer så en lang række påstande og misforståelser,som jeg skal
forsøge i det følgende at underkaste en nærmere undersøgelse , idet jeg
har koncentreret mig om nogle væsentlige synspunkter, der er kommet frem
i den omtalte kronik.

F.eks. er der påstanden om at danske elevers faglige kompetancer ligger
i bunden i internationale undersøgelser. Dette er naturligvis ikke
tilfældet, men er en af de mere grove usandheder, som fortsætter med at
blive udbredt af folk af hr. Pedersens kaliber.

Der er påstanden om folkeskolen er verdens dyreste skolesystem.
Også denne påstand fortsætter med at blive viderebragt - fuldkommen
udokumenteret, så heller ikke her, kan man regne med hr. Pedersens
udlægning.

Men der er andre forhold som Svend Pedersen anfører, som er direkte
fordrejelser af kendsgerningerne.

Således omtaler hr. Pedersen nogle "dogmer", som han mener at
folkeskolens fortalere fra 1968 står som fabrikant af.
Han benytter for tilfældet et velkendt argumentationskneb - frit efter
Piet Hein - at dutte en modpart en mening på, hvis vanvid enhver kan
forstå, og derved forplumre en redelig og saglig debat om folkeskolens
funktion og fremtid.

Hr. Pedersen skriver blandt andet: "68erne har alle parader oppe, selv
om deres dogmer er så åbenlyst selvmodsigende og har spillet fallit og
ødelagt folkeskolen."

Nu har vi haft et par folkeskolelove eller flere siden 1900-tallet. Vi
havde f.eks. skolelove i 1903, en i 1937, i '58 i '75 og i '93 som den
sidste. Disse skolelove har haft forskellige formålsparagraffer og har
på den måde været en afspejling af de samfund skolen har været en del af
på godt og ondt.

Hver gang har der været folk, der har ment at netop denne lov var
ødelæggende for folkeskolen og det har da også resulteret i at nogle
politiske kredse ikke har ønsket at deltage i den aktuelle lovgivning på
området.

Men på trods af disse divergenser, har der selv i kommuner med stærk
konservativ ledelse, været rummelige mennesker, der har talt Roma midt
imod og har fået etableret skolefornyelser, man ellers ikke havde troet
kunne lade sig gøre netop dér; tiltag som har virket som en inspirator
for folkeskolen gennem tiden efter.

F.eks. blev de berømte Vanløse-forsøg faktisk til i en konservativ
kommune, medens man på landsplan har haft tradition for skoleforlig,
hvor det altid her har været Det konservative Folkeparti, der har meldt
pas omkring indgåelsen af fællesaftaler omkring skoleloven.

Det er derfor i og for sig ikke overraskende at der også blandt
politiske kredse har været vidt forskellige opfattelser af, hvad en god
skole er for en størrelse, også blandt medlemmer inden for samme
politiske parti.

Det er ikke alene godt, men ligefrem ønskværdigt at der foregår en til
stadighed levende debat om folkeskolens formål og hensigter, og havde
det nu været konsulent Pedersens mål, så havde det været en kærkommen
lejlighed til at debattere dette spændende område på sober vis.

Men desværre ser det mere ud til at hr. Pedersen blot ønsker at give
udtryk for en opfattelse af en folkeskole, som er lige så lidt
genkendelig i hans forvrængede billede af den, som hvis man hævdede at
konservative mennesker kun kan være fremskridtsfjendtlige alene vurderet
ud fra navnet "konservativ".

Hvilket motiv han har for dette mærkværdige angreb, er ukendt, så at
afskrive hr. Pedersen som en almindelig sur kværulant, har naturligvis
været ganske fristende.

Men på den anden side må hans synspunkter heller ikke stå fuldstændig
uimodsagt, da de kun kan bekræfte eventuelle proselyttere om deres gode
sag til stor skade for folkeskolen i længden. Derfor må der tages til
genmæle så vidt det er muligt.

Svend Pedersen (SP) skriver , "det bliver en flok halvstuderede røvere,
der skal tjene pengene til 68ernes efterløn og folkepension".

Nu er jeg ikke helt klar over hvor gammel SP er, men mon ikke han også
har været ung i '68?
Det ligger jo ikke så forfærdelig langt tilbage, men hvis man spørger
diverse historikere og andre eksperter, vil man få det overraskende svar
at det såkaldte ungdomsoprør nok var synligt i pressen, men ikke i
særlig grad i "virkeligheden".
Det er til gengæld blevet temmelig populært at finde en syndebuk for
alle de ting, man ikke kan lide, ved at skyde skylden på "68-generatione
n".
Alligevel glemmer man ofte at 68-generationen bestod af mange
forskellige mennesker.
Ungdomsorganisationerne bestod f.eks. af unge med vidt forskellige
politiske holdninger, men det skete endda at de forskellige
ungdomsorganisationer stod sammen om en fælles sag, selvom de altså
ideologisk var forskellige.

Hvis der altså skal være noget hold i udsagnet: "68-generationen", så må
det altså også falde tilbage på f.eks. ungkonservative, kræfter i
Venstres Ungdom og andre organisationer på højrefløjen, da disse i høj
grad fik lov til at præge debatten i 1968 og fremefter.

Det er nok ikke just hr. Pedersens hensigt at tilsværte KU'ere og VU'ere
fra den gang, men det forekommer da ufrivilligt komisk at høre ham
tillægge '68-generationen' så meget magt, at den skulle have haft en
enorm indflydelse på folkeskolens enhed i dag, især ihukommende, hvem
den også omfattede af aktører.

Så er der påstande som : "studerende på lærerseminarierne doceres stadig
i indiskutable dogmer som, at processen er vigtigere end resultatet -
enhedsskolen er den eneste rigtige skoleform - sociale kompetencer er
vigtigere end faglige og kvalitet hænger entydigt sammen med
ressourcer", samt at "folkeskolen (blev i 70'erne) uden demokratisk
debat gjort til en socialdemokratisk, lighedsgørende opdragelsesanstalt
med noget-nær-laveste fællesnævner som mål"

Heller ikke disse argumenter holder vand ved nærmere undersøgelse.

For det første har man ikke siden den første lov om seminarieuddannelsen
i 1818- haft noget, der tilnærmelsesvis kunne minde om "doceren" på de
videregående læreranstalter, og selv dér lagde man vægt på at de
studerende var selvstændigt tænkende mennesker.

Hvad angår "enhedsskolen", så kom disse tiltag allerede i 1958 og
Venstre var ved folkeskoleforligene i 1958 og 1975 med til at afskaffe
såvel mellemskole- som realeksamen og den daværende deling i boglige og
ikke-boglige, hvilket afspejlede Venstres rødder i højskolebevægelsen.
Når Svend Pedersen udnævner Socialdemokratiet som synderen i dette spil,
viser det at han heller ikke her har gjort sit hjemmearbejde ordentligt.

Svend Pedersen skriver endvidere: "Har man taget dogmet om enhedsskolen
til sig, har man samtidig umuliggjort et rimeligt fagligt niveau".

Dette synspunkt har to problemer.
Det ene er påstanden om dogmet.
Der er ikke og har aldrig været et dogme om at enhedsskolen skulle være
det eneste saliggørende, men det er et aktivt valg man har taget fra
politisk hold på baggrund af debat omkring dette emne gennem mange år;
en diskussion, der stadig kører og som bestemt ikke er tilendebragt
endnu.

Så er der synspunktet om det faglige niveau som skulle være for lavt ved
enhedsskolen.
Dette synspunkt savner ligesom de andre løse påstande også
dokumentation.
Man har faktisk lavet undersøgelser fra den gang man havde den to-delte
skole, hvor man konstaterede at de skoler, der havde to-deling ikke fik
bedre resultater ved eksaminerne end de skoler, hvor man havde undladt
kursusdeling.
Der er altså intet hold i SPs påstand om at enhedsskolen umuliggør et
rimeligt fagligt niveau eller at en niveaudeling skulle være et bedre
instrument for højnelsen af niveauet.

Det er i det hele taget ganske vanskeligt at forholde sig til alle de
påstande og fordrejninger af forholdene i folkeskolen, der kommer fra
det Svend Pedersenske univers, men et af synspunkterne fortjener dog
også en kommentar med på vejen, nemlig følgende påstand: "begrebet
ansvar for egen læring, hvor de bogligt stærke overlades til egen
motivation".
Dette er endnu en ting som hr. konsulent, stud.phil Svend Pedersen fået
galt i halsen.

Ansvar for egen læring betyder blot at man ikke kan lære nogen noget,
men at man kan lære SIG noget.
Der sidder populært sagt ikke en lærer inde i hver elevs hovede som
lærer for vedkommende.
Det at lære er en proces, der kræver at man er aktiv og målrettet under
tilegnelsen.
Ingen kan sove for andre og ingen kan lære for andre - det er en banal
kendsgerning.
At man - for at lære så meget og effektivt som muligt - samtidig skal væ
re aktiv i processen og reflektere over det, man tilegner sig, er endnu
en banal kendsgerning.
Andet og mere ligger der ikke i begrebet, og der er altså intet til
hinder for at en lærer eller andre kan motivere og inspirere eleverne,
hjælpe dem videre i deres læringsproces og rådgive dem om, hvordan de
bedst tilegner sig et stof.

Konklusionen må altså være at hr. ledelseskonsulent, stud.phil. i denne
debat har været medvirkende til at skoledebatten er kørt af sporet,
hvorfor det må være hovedsigtet med dette indlæg at få den op på sporet
igen.

En fortsat debat om folkeskolen bør med andre ord foregå på et mere
sobert grundlag end det, som er blevet diskussionen til del i den
omtalte kronik.
Folkeskolen og dens personale fortjener bedre end det."

Men som sagt: når du bliver modsagt på kvalificeret vis, så hedder det
altid at du ikke kan få lov til at udtale dig frit uden at blive
"jordet" af lærerne.

Jeg vil alligevel lave en lille reklame for din kronik - alle bør læse
den, så de ved selvsyn kan konstatere, hvor umådelig ubehagelig din måde
at argumentere på er, hvordan du sviner alt og alle til, der tillader
sig at give sin mening til kende om folkeskolen - så kan det da være at
nogen efterhånden forstår, hvorfor nogle af os forsøger at sætte dig
stolen for døren i denne sag.

Med venlig hilsen
Arne H.Wilstrup

Fra : Svend Pedersen

Dato : 14-10-02 10:19

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> da det jo ikke ligefrem er Berlingskes kop te at debatten bliver
> nuanceret anderledes. Men der er da håb endnu, selvom jeg ikke er

Du skal nok ikke være for optimistisk. Dit skrift har samme mængde ord som
samtlige læserbreve i dagens avis tilsammen, og er fyldt med grimme
personangreb. Debatredaktøren ønsker, at man fatter sig kort og præcist og
netop undgår personlige ubehageligheder, såeh.... hvis nu du fattede dig
kort og præcist og undgik de personlige ubehageligheder, og i øvrigt
forholdt dig logisk og sagligt til emnet, ville du have en chance. Men der
er lang vej til dét.
(O.T.: din påstand om Berlingskes nuancering af debatten ikke korrekt. Svend
Auken og Christine Antorini er faste kommentatorer, og i dagens avis har
Torben Lund og Lone Møller, begge socialdemokrater, hver et længere indlæg.
Om folkeskolen bidrager Niels Christian Sauer hyppigt, og samme dag som min
kronik skrev Ulla Tørnæs til Anders Bondo Christensen, der svarede den
følgende dag.)

> [...]
> Nordjylland Vagn Madsen, der har leveret ovenstående.
> Han er kendt for sine dybt reaktionære udtalelser så man tager ham ikke

Jeg erindrer ikke navnet her mandag morgen, men det er trist, hvis du har
gættet rigtigt. Det kunne antyde, at der kun ét fornuftigt menneske ansat i
folkeskolen, med mindre du altså har snydt og kigget efter i avisen.

Hvis man er "dybt reaktionær" er man indædt modstander af forandring, og den
pågældende viceskoleinspektør argumenterer for forandring. Altså kan han
ikke være "dybt reaktionær", men progressiv. Og hvem er det så, der er dybt
reaktionær...? (retorisk spørgsmål - du skal ikke svare, svaret giver sig
selv)

Denne her skoleinspektør, er han også reaktionær(?):
http://www.dk.kl.dk/default.asp?id=10287&konf=msg

og hende her:
http://udd.uvm.dk/199902/udd99-13-2.htm?menuid=4515

eller ham her?
http://www.detdigitaledanmark.dk/htmlversion/bilag/inde0017.htm

[klip]
> kun et fåtal er utilfredse, og
> blandt dem er altså ledelseskonsulent, stud.phil Svend Pedersen, der har
> set sig gal på folkeskolen. Så gal, at han med en sand svada af spydige
> udladninger
[klip]
> [...]
> Hvilket motiv han har for dette mærkværdige angreb, er ukendt, så at
> afskrive hr. Pedersen som en almindelig sur kværulant, har naturligvis

Det er den slags der gør, at debatredaktøren i virkeligheden gør dig en
tjeneste ved at arkivere dit indlæg lodret. Som en af dine kolleger for
nylig skrev til dig: du er da det mest ubehagelige menneske herinde.

> [...]
> Piet Hein - at dutte en modpart en mening på, hvis vanvid enhver kan
> forstå, og derved forplumre en redelig og saglig debat om folkeskolens

Det glæder mig, at jeg i

lærte dig et af Kumbels gruk (pudsigt nok har du aldrig svaret på dette
indlæg, men du har tydeligvis læst det) - men de omtalte dogmer har jeg
altså blandt andet samlet op her i gruppen, og i øvrigt ved at iagttage
folkeskolen og følge med i folkeskoledebatten.

[klip]

> [...]
> det nu været konsulent Pedersens mål, så havde det været en kærkommen
> lejlighed til at debattere dette spændende område på sober vis.

Mit mål var rent faktisk at debattere folkeskolens formål (hensigter) og
struktur - men på livets præmisser og ikke på skolens egne. Du havde derfor
en kærkommen lejlighed til at debattere på sober vis. Hvorfor brugte du den
ikke?

[klip]

> [...]
> der skal tjene pengene til 68ernes efterløn og folkepension".
>
> Nu er jeg ikke helt klar over hvor gammel SP er, men mon ikke han også

Jeg var fire år gammel i 1968, hvis det kan interessere nogen.

> [...]
> tillægge '68-generationen' så meget magt, at den skulle have haft en
> enorm indflydelse på folkeskolens enhed i dag, især ihukommende, hvem

Det er nu engang faktuelt rigtigt, at ungdomsoprørere og de kræfter, der
dengang var "progressive" satte sig kraftigt på daginstitutioner,
uddannelsesinstitutioner og på Danmarks Radio, det var en bevidst handling,
der udsprang af et politisk ønske om at aktivere "masserne" til politisk
forandring, men et andet og større problem var, at de havde tidsånden med
sig og fik lov til det. Meget få gjorde noget for at bremse disse
ødelæggende kræfter.

Jeg er ganske enig i, at hvis man vil, kan man anskue "68erne" nuanceret,
som mange små fraktioner og grupperinger, men de kan altså også ses om en
helhed, hvis man koncentrerer sig om de normer, der var fælles for
generationen: ønsket om at bortkaste alle gældende værdier. Det der forenede
68erne var ordet "NEJ", og en enighed om det ultimative mål (proletariatets
diktatur). De var dybt splittede på spørgsmålet om vejen frem mod målet.

Jo, jeg vil også gerne skælde ud på borgerlige kræfter fra 1970erne, som ved
passivitet tillod værdierne og normerne at skride. Hovedopgaven i vore dage
er at genfinde de værdier, der aldrig skulle have været bortkastet;for
folkeskolens vedkommende temaer som disciplin og faglighed, og det ved jeg,
at der arbejdes energisk på i lærerkredse, men opgaven er vanskelig, for at
genskabe traditioner, der én gang er smidt ud, er mere ressourcekrævende end
hvis man havde fastholdt dem. Alene spørgsmålet om at ville opdrage forældre
til at opdrage deres børn er jo rent sisyfos-arbejde. Det praktiseres i
stigende grad rundt om i landet, og det er helt fint med mig, for nutidens
forældres indsigt i børneopdragelse er umådeligt ringe (de praktiserer blot,
hvad de selv oplevede i de slappe 1970ere), men det havde unægteligt været
bedre, om vi kunne skrue tiden tilbage og kæmpe lidt hårdere imod 68ernes og
tidsåndens bortkastelse også af denne værdi.

[klip]

> [...]
> Når Svend Pedersen udnævner Socialdemokratiet som synderen i dette spil,
> viser det at han heller ikke her har gjort sit hjemmearbejde ordentligt.

Nå-nå, små slag. Begge forlig er indgået under socialdemokratiske
regeringer, og lovene blev administreret af socialdemokratiske regeringer.
Det er klart, at begrebet "folkelig vækkelse" også har appelleret til
arbejderkredse, men der er jo ikke meget i "enhedsskolen", der har med
folkelig vækkelse at gøre. Tværtimod.

Det er irriterende at læse en dum påstand som, at jeg ikke har gjort mit
hjemmearbejde godt nok. Man har 9.500 anslag til en kronik, og det var ikke
de to skoleloves baggrund, jeg ville diskutere. Jeg fastholder præmissen om,
at de i det overvejende er af socialdemokratisk oprindelse og grundidé.

1958-lovens forarbejder blev overvejende gjort af socialdemokraten Julius
Bomholt. Han kunne ikke samle flertal for lovens princip om den udelte
skole, men det kunne den radikale fri- og højskolemand Jørgen Jørgensen, der
som undervisningsminister i trekantregeringen fik loven forhandlet på plads.
1958-loven medførte en ligestilling mellem landsbyskolerne og
købstadsskolerne, så Venstre var naturligvis i dette forlig.

1975-loven gennemførte den niårige grundskole. Det er ikke dét emne, min
kronik angriber, og jeg har sådan set ikke så meget imod ni års skolegang,
bortset fra, at børnene kan lære mere på blot syv år.

Enhedsskolen bygger på årgangsdeling og sammenholdte klasser, og det har
næppe nogensinde været Venstres kop te, så jeg må fastholde, at enhedsskolen
bygger på smuldrende, socialdemokratisk beton.

> [...]
> politisk hold på baggrund af debat omkring dette emne gennem mange år;
> en diskussion, der stadig kører og som bestemt ikke er tilendebragt

Danmarks Lærerforening HAR taget standpunkt, og har taget enhedsskolen til
sig. Præmis 1 holder.

> [...]
> Der er altså intet hold i SPs påstand om at enhedsskolen umuliggør et
> rimeligt fagligt niveau eller at en niveaudeling skulle være et bedre

Jeg argumenterer i kronikken for, at en højnelse af niveauet er en logisk
konsekvens af niveaudeling. Du undlader at tage stilling til denne
argumentation.
I Tyskland er enhedsskoler undtagelsen, mens delte skoler er hovedreglen, og
på det faglige område er der en statistisk korrelation i de delte skolers
favør. Disse erfaringer fra vor 16 gange større nabo mod syd strider imod de
undersøgelser, du refererer til. Præmis 2 holder.

> Det er i det hele taget ganske vanskeligt at forholde sig til alle de
> påstande og fordrejninger af forholdene i folkeskolen, der kommer fra
> det Svend Pedersenske univers,

Trist, at det er sådan fat med dig. Det gør det jo ligesom svært at
debattere sagligt, ikke? Af alle der har reageret på kronikken er du den
første, der påstår, at det er vanskeligt at forholde sig til mine påstande,
og fordrejninger af forholdene i folkeskolen har heller ingen påstået endnu.

> [...]
> hinder for at en lærer eller andre kan motivere og inspirere eleverne,
> hjælpe dem videre i deres læringsproces og rådgive dem om, hvordan de

Der ligger bestemt andet og mere i begrebet end dét, du beskriver.
Hovedsigtet for mig er ikke at angribe AFEL, tværtimod, det er jo det, jeg
selv hjælper organisationer med. Jeg har set AFEL knyttet sammen med
begrebet "moderne management", og det er næppe helt forkert. Jeg påpeger, i
den i øvrigt mindrebetydende sidebemærkning, at AFEL går hen og bliver et
værktøj til, at læreren kan prioritere sin indsats i forhold til elevernes
individuelle behov, således at de bogligt stærke overlades til egen
motivation. Således praktiseres AFEL også, og det er for nemt, og synd for
de bogligt stærke.

> [...]
> omtalte kronik.
> Folkeskolen og dens personale fortjener bedre end det."

Det havde været spændende, om du havde forholdt dig konstruktivt fremfor
destruktivt til kronikken.

Sigtet var at føre folkeskoledebatten ud af lærerværelserne og DLFs
hovedbestyrelse og over på livets præmisser, og intet af dette -
overhovedet - forholder du dig til. Af hovedpåstanden om fire hoveddogmer
som styrende for folkeskoledebatten forholder du dig (i øvrigt faktuelt
forkert, jævnfør ovenfor om "enhedsskolen som eneste rigtige skoleform") kun
til det ene dogme. De tre andre overhører du. De mange vidnesbyrd om, at
folkeskolen producerer åndeligt handicappede elever forholder du dig heller
ikke til.

Dit modspil er derfor ikke kvalificeret.

> [...]
> sig at give sin mening til kende om folkeskolen - så kan det da være at
> nogen efterhånden forstår, hvorfor nogle af os forsøger at sætte dig

Pudsigt. Jeg kunne have skrevet præcist de samme ord om dine indlæg her i
nyhedsgruppen. Jeg mener ikke, at man af kronikken kan se at jeg sviner alt
og alle til, der tillader sig at give sin mening til kende om folkeskolen.
Du vender tingene på hovedet, ligesom dengang, du i en anden nyhedsgruppe
argumenterede for socialismens herligheder med helsætninger og begrebet, der
var taget lige ud af den amerikanske uafhængighedserklæring...

Jeg ville sådan ønske, at der kom en kvalificeret debat igang i denne
nyhedsgruppe, men det har jeg jo sagt jævnligt de seneste to år.

Svend P

Fra : Svend Pedersen

Dato : 14-10-02 10:31

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> skrev i en meddelelse

> da det jo ikke ligefrem er Berlingskes kop te at debatten bliver
> nuanceret anderledes.
[klip]
> [...]
> tilfældet, men er en af de mere grove usandheder, som fortsætter med at
> blive udbredt af folk af hr. Pedersens kaliber.

Til belysning af ovenstående to tomme påstande: se venligst Berlingskes
kronik den følgende dag på
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=220876:fid=100001722/

[klip]

> [...]
> Nordjylland Vagn Madsen, der har leveret ovenstående.
> Han er kendt for sine dybt reaktionære udtalelser så man tager ham ikke

Til belysning af herr Wilstrups ukorrekte anvendelse af ordet "reaktionær":
se venligst Berlingskes kronik af dags dato på
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=221984:fid=100001722/

God læselyst

Svend P

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-10-02 10:53

Berlingske tidende har pudsigt nok netop skiftet chefredaktør!

--
**********
Søren Friberg

http://baud.dk

soeren_friberg@msn.com

Fra : Svend Pedersen

Dato : 14-10-02 10:50

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> Berlingske tidende har pudsigt nok netop skiftet chefredaktør!

Besynderligt - hvoraf fremgår det? Hvem erstatter Karsten Madsen? Og hvad
skal han så lave?

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-10-02 11:28

"Svend Pedersen" wrote

> Besynderligt - hvoraf fremgår det?

Det fremgik af TV2s tekst-tv tidligt i formiddags, at Berlingske
Tidendes chefredaktør skulle have en tilsvarende stilling i BT!

Jeg kan ikke finde nyheden nu eller på anden vis få den bekræftet.

--
**********
Søren Friberg

http://baud.dk

soeren_friberg@msn.com

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 14-10-02 14:33

Søren Friberg wrote:
> [...]
> Tidendes chefredaktør skulle have en tilsvarende stilling i BT!
>
> Jeg kan ikke finde nyheden nu eller på anden vis få den bekræftet.

Det kan læses på side 116 på TV2's text-TV. Men det er en 5 år gammel
"nyhed"

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-10-02 14:38

Ja, det sad jeg lige og opdagede selv, så i dette tilfælde trækker jeg
min oplysning tilbage.

Mvh.

--
**********
Søren Friberg

http://baud.dk

soeren_friberg@msn.com

Fra : Svend Pedersen

Dato : 14-10-02 14:35

"Peter Hindsgaul" <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan læses på side 116 på TV2's text-TV. Men det er en 5 år gammel
> "nyhed"

På samme side står, at statsministeren hedder Poul Nyrup Rasmussen...
*gys*...

Fra : Svend Pedersen

Dato : 18-10-02 09:44

> [...]

> mere end, at jeg gentagne gange må tage stilling til hovedløse og usaglige
> fordrejninger af mine synspunkter, mens en debat om synspunkternes

Således forudsagde jeg for ni dage siden, det ville gå, og således gik det.

Jeg har endnu ikke - i dette forum - set kvalificerede synspunkter om
kronikkens tema, og kronikkens fire hovedpræmisser er endnu ikke på saglig
vis betvivlet. Det burde ellers være en simpel opgave for dén, der ikke er
enig:

1. At processen er vigtigere end resultatet fremgår fx af, at der i mange år
har været udfoldet store bestræbelser for at udarbejde læseplaner, men meget
lidt for at klargøre, hvad disse planer skulle have som resultat. 'Klare
Mål' har hjulpet lidt på vej til at ændre på dette, men jeg erindrer stadig,
hvordan indførelsen af 'Klare Mål' var en uoverkommelig udfordring for mange
skolelærere i august 2000, selv om de da havde haft hele fire måneder til at
forberede sig. Mange krævede endda efteruddannelse i at sætte sig mål. Det
må være simpelt at modbevise denne præmis ved at vise, at folkeskolen i
mange år har koncentreret sig om at holde opmærksomheden på nogle konkrete
mål. Dette modbevis eksisterer ikke.

2. At enhedsskolen anses for at være eneste rigtige skoleform fremgår af
enkelt nok af skoledebatten fra faglig side. Det må være simpelt at
modbevise, eller i det mindste betvivle, denne præmis gennem
eksemplificering. Det er i hvert fald betydeligt simplere at modbevise end
at dokumentere denne præmis.

3. At sociale kompetencer er vigtigere end faglige fremgår også af
folkeskoledebatten. Når skolens faglige niveau kritiseres, fremføres uden
selvkritik påstanden om, at skolen producerer "selvstændige" individer, der
har store evner for at "samarbejde". I kronikken peger jeg på, at disse
tillærte færdigheders udtryk ikke helt passer til samfundets og den unges
egne behov. Desuden går det betydeligt lettere med at forstå
Folkeskolelovens §1 i lyset af dette dogme, end af dogmets diametrale
modsætning. Det er næppe simpelt at modbevise denne præmis, lige som det
næppe er simpelt at bevise den. Dog må det være simpelt - gennem eksempler -
at så tvivl om præmissen, såfremt man reelt ønsker at betvivle den.

4. At "kvalitet hænger entydigt sammen med flere ressourcer" er et
ubestrideligt dogme i folkeskolen kan let bevises, nemlig således: ER DER
NOGEN HERINDE, DER MENER DET MODSATTE? Hvis ikke, så holder præmissen lidt
endnu.

Hvis blot ét af præmisserne kan modbevises, falder store dele - eller måske
endda hele - argumentationskæden. Skal kronikkens substans debatteres, skal
kronikkens hovedteser / præmisser eller argumentation derfor debatteres.
Dette er endnu ikke sket.

Derimod er jeg i en parallel diskussion blevet afkrævet dokumentation for,
at enhedsskolen skaber tabere, og at det er 68ernes skyld. Det er kronikkens
konklusion, baseret på præmisserne og argumentationen, at det første udsagn
er tilfældet. Det andet udsagn er en sidebemærkning, der tjener til at sætte
tingene i perspektiv. Kravet om dokumentation på disse områder er ikke værd
at beskæftige sig med, for det vil begynde en ny diskussion, der ligger
fjernt fra kronikkens tema - nemlig en diskussion om dokumentationen af
nogle inferiøre forhold. Denne interesse har andre - jeg deler den ikke.

Der er blevet stillet spørgsmål ved, hvordan det kan være, at de relativt få
68ere fik så megen magt til at ødelægge niveauet. Det er sådan set den samme
mekanisme, som ses i dette forum: et mindretal kæfter uartikuleret op,
bruger grimme ord og forvansker, omfortolker og afsporer selve debatten. Det
var, hvad der skete i 1970erne, hvor "det tavse flertal" ikke turde tage
ordet.

Således ses det også i denne gruppe: der dukker fra tid til anden
forskellige mennesker op, mange meget fornuftige, og mange vælger den
konfliktsky holdning enten at holde lav profil, eller gør som den stakkels
lærerstuderende, Nina Mayer, der hovedrystende vendte jer ryggen. Hun havde
nemlig behov for inspiration. Se selv:

"Den der tier, samtykker", siger et gammelt ord. Alle I, der ikke har taget
ordet i denne sag, er enten enige med det allerallerallerkløgtigste
synspunkt, der er fremkommet fra lærerkredse i denne debat, nemlig at jeg er
en reaktionær satan, eller også tør I ikke tage ordet af frygt for at blive
udsat for tilsvarende svineri. Ingen af delene kan jeg respektere.

Nu får I samtlige, skriftlige reaktioner, jeg har modtaget fra verden
udenfor folkeskolen. Af mundtlige reaktioner er der modtaget endnu flere, og
ikke én eneste har været negativ. Ikke én. Og så kan I jo fundere lidt over,
om I selv er tjent med det niveau, I holder folkeskoledebatten på. Uanset om
jeg har ret eller ej (det har jeg), så er mine synspunkter alment gældende
ude i den rigtige verden, og det indebærer, at I er nødt til at tage
dialogen - og at gøre det på samfundets præmisser.

"Velskrevet og godt og logisk godt argumenteret! Er helt enig i dine
betragtninger - flot dødsattest." (E-mail)

"Jeg har lige læst din kronik, det er bare så rigtigt, det bliver spændene
at se reaktionerne, der må komme en masse!!" (E-mail)

"Hej Svend, jeg har læst din artikel (du har nogle talenter i den retning)
og som indehaver af 4 skolebørn kan jeg kun nikke genkendene til mange af de
holdninger og situationer du skriver om. Det ser ud som om der er lidt
opbrud på nogle af områderne, i hvertfald på Maglegårds-skolen hvor mine
børn går. Men der er lang vej endnu !" (E-mail)

"Det var herlig klar tale i Svend Pedersens kronik 9. oktober. Tænk hvis
Ulla Tørnæs kunne have udtrykt sig lige så forståeligt og bramfrit nederst
på siden." (læserbrev 15/10).

Man kan ikke generalisere ud fra enkelttilfælde, men omverdens reaktioner
tyder på, at der er en debat, der skal tages. Men jeg kan også se, at det
ikke er i dette forum, at debatten kan løftes. Det er trist for demokratiet
og ytringsfriheden, for netop dette forum er sådan et sted, hvor I har
mulighed for at påvirke folk som mig.

Hvilket I ikke gør ved at brovtende at bøvse "ærkereaktionær satan", og
forholde jer tavst til, at andre gør det. Den der tier samtykker.

Jeg fik i øvrigt også en reaktion fra en folketingsmand. Han forholdt sig
klogeligt ikke til selve kronikken, men det fremgik, at kronikken var blevet
bemærket på Christiansborgpolitisk plan. Selv om konklusionerne næppe
skrives ind i det kommende folkeskoleforlig, så vil jeg gætte på, at den har
styrket de reaktionære sataners argumentation i forhandlingssammenhæng, og
så kan I jo hver især vurdere, om dét lige gavnede sagen....

Nu vil jeg (for himlen ved hvilken gang) hovedrystende vende jer ryggen og
bruge min tid andetsteds. Kortsigtstænkende mennesker vil se dét som en
sejr, mens mere åndfulde mennesker vil se, at det nok havde været bedre, om
I var indgået i en dialog.

Det er nu op til jer at få debatten i denne gruppe op på sporet igen, og så
hører I fra mig om nogle måneder igen. Guds fred så længe.

Svend P

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 18-10-02 11:29

Svend Pedersen wrote:
> Det er nu op til jer at få debatten i denne gruppe op på sporet igen,
> og så hører I fra mig om nogle måneder igen. Guds fred så længe.

Ingen protester fra min side hvis der går længere tid

vh
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-10-02 15:08

> "Svend Pedersen" <sv.pedersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> på

Nåeh, du kom til at læse dine egne udgydelser! Det kan jo ske.

> egentlige
>
> Således forudsagde jeg for ni dage siden, det ville gå, og således gik
det.

selvopfyldende profetier - men da det er dine egne synspunkter, du her
kritiserer, så sker der såmænd ingen skade ved det.

> [...]
> må være simpelt at modbevise denne præmis ved at vise, at folkeskolen
> mange år har koncentreret sig om at holde opmærksomheden på nogle

Tja, læse indenad har du også store vanskeligheder med - at du ønsker
pensum i folkeskolen er klart og at du er fornærmet over at dette ikke
er tilfældet, er åbenlyst - men at du direkte villeder i denne gruppe må
nu stå gennemsigtigt for enhver med blot den mindste indsigt i
undervisningen i folkeskolen.

> [...]
> modbevise, eller i det mindste betvivle, denne præmis gennem
> eksemplificering. Det er i hvert fald betydeligt simplere at modbevise

Igen: du kan ikke læse indenad, men i stedet fremturer du med særdeles
selektive udsagn. Hver gang du bliver imødegået, forbigår du disse
argumenter med en arrogance som var du Prins Henrik himself - og derpå
lyver du om at der aldrig er fundet noget modbevis sted omkring den
præmis, du opstiller. Og når du får kvalificeret modspil er de enten
dumme eller ubegavede eller ringe eller mangler kvalitet -ifølge din
opfattelse. Med venner som dig, hvem behøver så fjender?

> [...]
eksempler -
> at så tvivl om præmissen, såfremt man reelt ønsker at betvivle den.

Der er intet belæg for at hævde med udgangspunkt i folkeskoleloven at
processen skulle være vigtigere end fagligheden. Det er endnu en
opfindelse af de mange, du laver i din smædekampagne. Du opfinder et
problemfelt, som ikke eksisterer, tillægger det modparten - her:lærerne
og folkeskolen - og derefter "modbeviser" du din egen opfunde påstand.
Fikst uden at være prangende -en løgn, der er til at føle på,hvis man
kender til forholdene i den danske folkeskole.

> [...]
DER
> NOGEN HERINDE, DER MENER DET MODSATTE? Hvis ikke, så holder præmissen

Igen viser du en sand foragt for kendsgerningerne. Ingen har nogensinde
postuleret noget sådant. Igen opfinder du en falsk præmis, som du så
"modbeviser". Og Ja - jeg mener det modsatte og har flere gange givet
udtryk derfor. Men det overhører du naturligvis fordi det ikke passer
ind i dit fjendebillede. Og bevis har du heller ikke leveret noget af -
det er kun den sædvanlige løgnagtige smædekampagne, du forsøger at komme
frem med - du må have et yderst sølle liv.

> [...]
skal
> kronikkens hovedteser / præmisser eller argumentation derfor

Løgn og atter løgn -jeg har i flere indlæg modbevist dine teser - men
som sædvanlig lyver du med en hensigt. Det er efterhånden gået op for
folk herinde, at du er en løgner, at dine synspunkter er uvederhæftige,
men jeg må give dig kredit for din fantasifuldhed.

> [...]
af
> nogle inferiøre forhold. Denne interesse har andre - jeg deler den

Interessant - først skoser du folk fordi de ikke har modbevist dine
påstande, og bagefter klandrer du folk, der ønsker at få et bevis fra
din side om de samme påstande eller du "overser" (med vilje) folk, der
har kommet med indlæg, der ikke alene betvivler dine udsagn, men også
imødegår dem. Og igen: jeg har gang på gang været på banen for at
forsøge at forklare dig at det ikke nytter noget at lyve så stærkt som
du gør - din påstande er gang på gang blevet manet i jorden, men du
tromler frem med de samme tilbageviste påstande som den berømte elefant
i en glasbutik.

> [...]
debatten. Det
> var, hvad der skete i 1970erne, hvor "det tavse flertal" ikke turde

Igen en løgnagtig påstand -og værre endnu: et usselt argumentationskneb:
kan man ikke komme igennem med sine synspunkter, kan man bare gøre som
Reagan: tale om "det tavse flertal" og tage det til indtægt for sine
synspunkter. Det er jo helt og aldeles uforpligtende, ligesom hvis jeg
sagde: 99,9 % af befolkningen støtter IKKE Svend Pedersens opfattelse.

Men det er gået op for dig at du - ligesom en vis hr. Goebbels -kan se
en fordel ved at sætte løgnen i system - en løgn, du selv fabrikerer og
som du så "med lethed " modsiger. At tillægge modparten synspunkter han
ikke har, at fordreje modpartens synspunkter til uigenkendelighed og
opstille umulige teser - det er dit særkende. Forøvrigt - er du holdt op
med at prygle din datter? Ja eller nej?

> [...]
stakkels
> lærerstuderende, Nina Mayer, der hovedrystende vendte jer ryggen. Hun

Ja, vi kan alle se, at Nina forlod gruppen fordi hverken jeg eller DU
bidrog til noget, man kunne bruge til noget i forhold til hendes emne.
Typisk at tage hendes ord til indtægt for dine egne synspunkter.
Sølle -men typisk. Du må være hårdt trængt siden du ikke er i stand til
at argumentere på saglig vis uden at belyve dine medmennesker og trække
deres almindelige synspunkter frem og gøre dem til dine egne.

> [...]
blive
> udsat for tilsvarende svineri. Ingen af delene kan jeg respektere.

Nu er det jo sådan at jeg, der er ophavsmand til at kalde dig en
reaktionær satan -og det er jo et faktum - aldrig har følt noget behov
for at kalde andre dette - det har ikke været nødvendigt. Den ære kan du
derfor få lov til at have for dig selv -jeg er sikker på at ingen gør
dig rangen stridig.

> Nu får I samtlige, skriftlige reaktioner, jeg har modtaget fra verden
> udenfor folkeskolen. Af mundtlige reaktioner er der modtaget endnu
flere, og
> ikke én eneste har været negativ. Ikke én.

Påstand, som du jo sagtens kan opfinde. Til jer andre: er der nogen, der
vil købe en brugt bil af den mand?

Og så kan I jo fundere lidt over,
> om I selv er tjent med det niveau, I holder folkeskoledebatten på.
Uanset om
> jeg har ret eller ej (det har jeg),

Du glemte et "ikke" efter ordet "jeg" i parantesen.

så er mine synspunkter alment gældende
> ude i den rigtige verden, og det indebærer, at I er nødt til at tage
> dialogen - og at gøre det på samfundets præmisser.

Nu er du ikke ene om at være ude i "den rigtige verden".

> "Velskrevet og godt og logisk godt argumenteret! Er helt enig i dine
> betragtninger - flot dødsattest." (E-mail)

Påstand - sandsynligvis løgn.

> "Jeg har lige læst din kronik, det er bare så rigtigt, det bliver
spændene
> at se reaktionerne, der må komme en masse!!" (E-mail)

Atter en løgn.

> [...]
mine
> børn går. Men der er lang vej endnu !" (E-mail)

Endnu en påstand -

> [...]
hvis
> Ulla Tørnæs kunne have udtrykt sig lige så forståeligt og bramfrit

sikkert din mor.

> [...]
demokratiet
> og ytringsfriheden, for netop dette forum er sådan et sted, hvor I har

fire e-mails - sandsynligvis opfundet til lejligheden eller skrevet af
dine (få) venner.

> Hvilket I ikke gør ved at brovtende at bøvse "ærkereaktionær satan",
og
> forholde jer tavst til, at andre gør det. Den der tier samtykker.

Nu er det jo helt klart at du får den betegnelse "reaktionær satan" -
det er jo bevist indtil flere gange.

> [...]
> styrket de reaktionære sataners argumentation i
forhandlingssammenhæng, og
> så kan I jo hver især vurdere, om dét lige gavnede sagen....

tsk-tsk - tror du virkelig vi hopper på den? Det er sikkert Dahlgaard,
der har reagert på den -du nævner jo ingen navne. (klogeligt)

> [...]
en
> sejr, mens mere åndfulde mennesker vil se, at det nok havde været

Du kan ikke klage over mangel på dialog, men du kan klage over at ingen
var enig med dig -det er jo også så synd, så synd.

> Det er nu op til jer at få debatten i denne gruppe op på sporet igen,
og så
> hører I fra mig om nogle måneder igen. Guds fred så længe.

Måtte dit fravær blive af betydelig art - helst år. Du vil ikke blive
savnet!

--
Arne H.Wilstrup