uinix/ linux
Fra : Peter Micheelsen

Dato : 25-02-01 14:11

Hej gruppe
Jeg er en garvet Microsoft bruger, men har tænkt på at prøve om Linux / Unix
er noget for mig
men...........
hvad så med min hardware, er der drivere til det meste, (scanner, printer,
CDbrænder, webcam, skærm m.m.)
og hvad med mine programmer såsom Photoshop, Paint shop pro, ACDsee, kan de
køre på ovenstående operativsystem
Hvilket skal jeg vælge, og jeg vil helst have det på DK.?
Det skal måske også lige nævnes at jeg kører på en DSL linie fra CC
(Cisco677 router), og det skal også understøtte FTP og Webserver

--
mvh.
Peter Micheelsen

Fra : Frans Jensen

Dato : 25-02-01 15:42

On Sun, 25 Feb 2001 14:10:31 +0100, "Peter Micheelsen"
<lpm@it.dk> wrote:

> [...]
>men...........
>hvad så med min hardware, er der drivere til det meste, (scanner, printer,

hardware til Red hat 7 kan undersøges her:
http://hardware.redhat.com/redhatready/cgi-bin/us/db-hcl.cgi

hardware til Mandrake 7.2 kan undersøges her:
http://www.linux-mandrake.com/en/fhard.php3

>og hvad med mine programmer såsom Photoshop, Paint shop pro, ACDsee, kan de
>køre på ovenstående operativsystem

måske kan de køre ved hjælp af Wine(en emulator)

ellers kan der findes programmer som kører under Linux

GIMP til billedbehandling f.eks.

>Hvilket skal jeg vælge, og jeg vil helst have det på DK.?

Mandrake kan fås på dansk, man kan SVJV bare ikke køre
installationen på dansk

>Det skal måske også lige nævnes at jeg kører på en DSL linie fra CC
>(Cisco677 router),

prøv at søge lidt på http://www.sslug.dk

jeg er næsten sikker på at du kan finde en "opskrift" der

>og det skal også understøtte FTP og Webserver

ingen problemer med det

--
Filter: Postings With "Sv:" In Subjectline Are Redirected To /dev/null
I demand the right to keep and arm bears

Fra : Jesper H

Dato : 25-02-01 18:54

Frans Jensen wrote:

> [...]
> installationen på dansk

> prøv at søge lidt på http://www.sslug.dk
>
> jeg er næsten sikker på at du kan finde en "opskrift" der

Mandrake 7.2 kan fåes med installation på dansk, CHIP havde den som forside
CD men kun disk 1, disk 2 og update må man skaffe sig et andet sted.

Og så skal man nok regne med at wine ikke er sådan lige at få til at virke
hvis man bruger den bootloader (GRUB) som Mandrake vælger som standard.

Jesper H

Fra : Kent Friis

Dato : 25-02-01 21:32

Den Sun, 25 Feb 2001 18:53:52 +0100 skrev Jesper H:

>Og så skal man nok regne med at wine ikke er sådan lige at få til at virke
>hvis man bruger den bootloader (GRUB) som Mandrake vælger som standard.

Hvilken bootloader man bruger burde ikke have indflydelse på wine.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.

Fra : Dennis Thomsen

Dato : 25-02-01 18:10

"Peter Micheelsen" <lpm@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
> Jeg er en garvet Microsoft bruger, men har tænkt på at prøve om Linux /
Unix
> er noget for mig

Du vender aldrig tilbage... :)

> hvad så med min hardware, er der drivere til det meste, (scanner, printer,
> CDbrænder, webcam, skærm m.m.)

Burde ikke være noget problem - kører ofte bedre under linux.

> og hvad med mine programmer såsom Photoshop, Paint shop pro, ACDsee, kan
de
> køre på ovenstående operativsystem

Ikke umiddelbart, men du har 117 andre bedre programmer. F.eks. burde gimp
kunne tilfredsstille dine grafiske behov - og der er en del hurtige
imageviewere ala acdsee til kde.

> Hvilket skal jeg vælge, og jeg vil helst have det på DK.?

Mandrake er vist det letteste til linux-begyndere... Ellers kan slack
anbefales når du bliver lidt "hårdere"... :)

> Det skal måske også lige nævnes at jeg kører på en DSL linie fra CC
> (Cisco677 router), og det skal også understøtte FTP og Webserver

Det burde skam ikke være noget problem... lidt apache og proftpd.

/Dennis

Fra : Peter Micheelsen

Dato : 25-02-01 20:16

Hvad så med de forskellige avancerede Picture programmer
er de så også på dansk ?
det skal de helst være da jeg er lidt et fjols til engelsk.
nu prøver jeg og håber på at min nuværende Win98 bliver liggende på indtil
jeg er dus med Mandrake

--
mvh.
Peter Micheelsen