Hoppe vil ikke hentes fra fold
Fra : Horsewoman

Dato : 08-10-02 19:37

Jeg har en 11 årig hoppe, der nu har fundet på at løbe i frilongering
rundt om mig - og kan fortsætte i 3 timer uden ophold - og det er om jeg
ignorere hende eller ikke.

Det hele startede da vi for 2½ år siden begyndte på horsemannship, hvor
hun jo bliver jaget rundt indtil hun overgiver sig til dig, men det har
hun altså efter min mening taget skade af, ( det blev gjort af en prof.)
-for hun har aldrig før opført sig på den måde med at løbe rundt om en
før. Det er ikke fordi hun ikke bliver kælet og taget sig af, for det er
jo ikke altid vi skal ud at ride når jeg vil hente hende, men bare lige
checkes efter at hun trives og har det godt.
Vi har da også prøvet med foderspanden, men det virker kun på de andre
(den anden) hvorimod hende her står og gemmer sig omme bagved.
Hun har ikke været udsat for noget hun ikke kunne lide - men er
simpelthen bare besværlig.
Vi har nu fået den besked fra vores ridelære at hun skal stå inde mens
de andre er på fold. så hun kan skamme sig .... og kun blive hentet når
hun skal rides eller longeres som kun foregår i line nu. Så i dag (3
dag) kunne jeg ikke holde til det længere og syntes det var synd og jeg
havde så lavet en minifold til hende så hun ville være let at tage, men
en anden havde glemt at lukke ud til den store fold så der skyndte hun
sig jo at løbe ud, jeg fik hende med møje og besvær så jaget ind i den
lille igen (da hun igen teede sig som før) - og da hun kom derind så var
hun pludselig som et lille lam der jo naturligvis kom når man kaldte...
Han ( min ridelære) siger han kan høre hun griner ad mig .... og holder
mig for nar - men at hun gider bruge så meget krudt på det forstår jeg
ikke - gør i ?

Hun har ikke ondt, får masser af omsorg og tænderne er der heller ikke
noget med så det er ikke der man finder løsningen.

Du kan maile dit svar til mig, da jeg ikke ved om jeg ser det herinde
igen på :

shiv@tdcadsl.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 09-10-02 07:15

Horsewoman wrote:
> [...]
> hun jo bliver jaget rundt indtil hun overgiver sig til dig, men det har
> hun altså efter min mening taget skade af, ( det blev gjort af en prof.)

Tja - professionelle begår vel også fejl somme tider. Det kommer nok
også an på hvordan I har grebet "horsemanship"-træningen an, og hvad den
har bestået af.

> [...]
> (den anden) hvorimod hende her står og gemmer sig omme bagved.
> Hun har ikke været udsat for noget hun ikke kunne lide - men er

Foderspanden er som regel ogsp en skidt idé. Efter min overbevisning får
de bare nøkker i stedet, og bliver endnu sværere at fange uden.

> Vi har nu fået den besked fra vores ridelære at hun skal stå inde mens
> de andre er på fold. så hun kan skamme sig ....

Hvad hulen er det for en ridelærer. Det lyder som den stik forkerte retning.

> og kun blive hentet når
> hun skal rides eller longeres som kun foregår i line nu.

Longering i line er ofte noget skidt. Det kan måske være det hun har
noget imod?

> [...]
> sig jo at løbe ud, jeg fik hende med møje og besvær så jaget ind i den
> lille igen (da hun igen teede sig som før) -

Når vi har nogle heste der kommer i "drillehumør" (eller "på
tværs"-humør") bliver det som regel bare værre af at drive/presse dem.
Men okay, ind skal de jo - på en eller anden måde.

> [...]
> Han ( min ridelære) siger han kan høre hun griner ad mig .... og holder
> mig for nar - men at hun gider bruge så meget krudt på det forstår jeg

Det kunne godt lyde som om der kører en magtkamp mellem jer. Den slags
er sjældent nemt at løse.

Måske ville det hjælpe at bruge en mild udgave af principperne for
flok-kommunikation. Lidt a'la "horsemanship"-træning.

> Du kan maile dit svar til mig, da jeg ikke ved om jeg ser det herinde
> igen på :

Det var en skam.

-dennis

Fra : Iben Holst

Dato : 09-10-02 12:12

For lidt OG for meget kan gøre mere skade end gavn og det gælder altså også
indenfor Horsemanship!!

Jeg har ikke lige hørt om problmer iht. fri longering, men til gengæld har
en veninde af mig fået store problemer med at hesten render hende og alle
andre i r.... evig og altid når de går ind på folden. Selv voksne ryttere
beder om hjælp til at holde den væk, når de skal hente en anden på folden,
for ikke at have dens mule i nakken og for at kunne komme ordentlig ud af
folden. Og det er kommet efter en "god" omgang Horsemanship ....

Iben

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-10-02 12:47

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

> [...]
>for ikke at have dens mule i nakken og for at kunne komme ordentlig ud af
>folden. Og det er kommet efter en "god" omgang Horsemanship ....

Det er så åbenlyst hvad der er galt med den hest du beskriver, samt
den der startede denne tråd. !!!

Læs dog Gitte Naldals bog og se videoen. Der er alle svarene...!

Har selv lige fået en 14 år traver på pension. Den har gået i Sverige
de seneste 8 år og lavet føl og ellers passet sig selv. Verdens mest
uopdragne hest er nu en af de mest medgørlige efter bare een måned.
( Tak til Gitte(s bog) )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Iben Holst

Dato : 09-10-02 13:22

> Det er så åbenlyst hvad der er galt med den hest du beskriver, samt
> den der startede denne tråd. !!!
>
> Læs dog Gitte Naldals bog og se videoen. Der er alle svarene...!

Ellers tak ! Jeg har ikke problemer med mine heste og gider ikke læse div.
bøger om horsemanship med mindre jeg støder ind i et problem jeg ikke selv
kan løse.
Man kommer langt med kærlighed, tålmodighed, ros og respekt for hesten uden
at skulle følge et specifikt program. Desuden er der så mange forskellige
personer, som har skrevet div. bøger om emnet, så jeg ville slet ikke kunne
vælge hvilken metode der er bedst hvis jeg endelig skulle igang med sådan
noget .....

Men al respekt for de som skriver disse bøger, for de kan da noget! Ikke
mindst var jeg da imponeret da jeg for nogle år tilbage så Michael Peace i
aktion, men man behøver altså ikke sætte sig ind i alt sådan noget for at få
/ have nemme og harmoniske heste.

Iben

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-10-02 15:22

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

>Ellers tak ! Jeg har ikke problemer med mine heste og gider ikke læse div.
>bøger om horsemanship med mindre jeg støder ind i et problem jeg ikke selv
>kan løse.

OK! Så lad være med at søge hjælp hos andre! Hvis du altid følger
lige efter den der nu er forrest, så kommer du aldrig foran.
(Filisofi)

Men stop det p*s med at vise kærlighed til hesten. Du risikerer at
nedgøre dig selv og vise hesten at den er højere i hirakiet end du. Så
er det problemerne opstår. Du kan godt være venlig mod hesten samtidig
med at du fortæller at det er dig der bestemmer.

Ikke skrevet personligt! Som altid er "du" alle der læser!

Men læs nu bogen alligevel ))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Iben Holst

Dato : 09-10-02 18:13

> OK! Så lad være med at søge hjælp hos andre!

Det har jeg faktisk heller ikke gjort lige omkring dette emne ...

>Hvis du altid følger lige efter den der nu er forrest, så kommer du aldrig
foran.
> (Filisofi)

*S* tja, sådan kan man vel godt udtrykke sig, men jeg har ingen intentioner
om at ville være forrest. Bare at være og have det godt er nok for mig.
Desuden kan du jo læse at jeg lige netop ikke følger efter den der er
forrest.

> Men stop det p*s med at vise kærlighed til hesten. Du risikerer at
> nedgøre dig selv og vise hesten at den er højere i hirakiet end du.

Mine heste er bestemt ikke i tvivl om hvem der har bukserne på i dette
firma; og at vise kærlighed er ikke = blødsødenhed!! Hvis jeg ikke havde
kærlighed til mine heste og ikke måtte vise dem det, ville jeg hellere af
med dem ......
De heste jeg gennem tiden har haft størst success med (primært meget arrige
og nervøse heste) er dem jeg har vist allermest kærlighed !!

>Så er det problemerne opstår. Du kan godt være venlig mod hesten samtidig
> med at du fortæller at det er dig der bestemmer.
>
> Ikke skrevet personligt! Som altid er "du" alle der læser!

Jeg har nu heller ikke taget dit svar spor tungt - bare rolig - men som sagt
har jeg ingen problemer trods enorm stor kærlighed til dem (som jeg viser).

> Men læs nu bogen alligevel ))

*GGG* jamen det skal jeg nok; hvis jeg altså render ind i noget som jeg ikke
kan rede ud. Eller du ikke kan hjælpe over NG´en.

Iben

Fra : Pia J

Dato : 09-10-02 21:02

Nej, nu behøver kærlighed jo ikke at forveksles med at man står og taler
babysprog til dem hele dagen eller kysser dem på mulen når de er frække, Ole
:)

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 10-10-02 08:06

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Nej, nu behøver kærlighed jo ikke at forveksles med at man står og taler
>babysprog til dem hele dagen eller kysser dem på mulen når de er frække, Ole

SÃ¥ lad os bruge ordet "venlighed" i stedet. Men bestent.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Iben Holst

Dato : 10-10-02 10:52

> Så lad os bruge ordet "venlighed" i stedet. Men bestent.

Kærlighed - dét ord har du det bare ikke så godt med?! *S*

Det er vel som vi individuelt udtrykker os - venlighed er for mig noget, jeg
helst vil udøve over for alle enhver, men kærligheden går da kun til dem jeg
virkelig holder af - mennesker som dyr.
Og dermed ikke sagt at heste skal behandles som mennesker, men principperne
i eks. opdragelse er absolut de samme; for mit vedkommende!

Iben

Fra : Marlene

Dato : 10-10-02 15:02

Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3da54e37$0$18585$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
principperne
> i eks. opdragelse er absolut de samme; for mit vedkommende!

Ja, jeg kunne faktisk ikke have udtrykt min holdning til dette emne bedre!!!

Mvh. Marlene.

Fra : PMJ

Dato : 09-10-02 13:51

"Horsewoman" <Horsewoman.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan maile dit svar til mig, da jeg ikke ved om jeg ser det herinde
> igen

Hvis du sender et spørgsmål her i gruppen, bør du vel også være indstillet
på, at svarene kommer os andre til gode. Så mon ikke du kunne anstrenge dig
lidt og se svarene her?

mvh
pmj

Fra : Liz

Dato : 09-10-02 21:03

Vi har nu fået den besked fra vores ridelære at hun skal stå inde mens de
andre er på fold. så hun kan skamme sig .... og kun blive hentet når hun
skal rides eller longeres som kun foregår i line nu. ( min ridelære) siger
han kan høre hun griner ad mig .... og holder mig for nar

Det er på tid at din ridelærer lært at hesten tænker ikke som vi mennesker.
De er ikke hævngerrigt, bærer ikke nag, og kan bestemt ikke skamme sig!!
Mange gange har vi tendens til at menneskeliggøre vores heste (og andre dyr
for den sags skyld!), og vi overfører vores egen følelser til hesten. Sådan
tænker hesten ikke. En hest er en hest, og gudskelov for det!!

Mvh Liz

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 10-10-02 08:06

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote:

>Det er på tid at din ridelærer lært at hesten tænker ikke som vi mennesker.
>De er ikke hævngerrigt, bærer ikke nag, og kan bestemt ikke skamme sig!!

Hurra for dig !!! Hesten har i generationer fundet sig i at arbejde
for os, kæmpe for os i krig, blevet slået, sparket og på anden måde
mishandlet! Alligevel følger den os trofast og gør hvad vi beder om.
Det må være det dummeste dyr der eksisterer! Hvem ville ellers finde
sig i den behandling i så lang tid ?

>Mange gange har vi tendens til at menneskeliggøre vores heste (og andre dyr
>for den sags skyld!), og vi overfører vores egen følelser til hesten. Sådan
>tænker hesten ikke.

Hurra igen!

>En hest er en hest, og gudskelov for det!!

Nemlig. Det er ikke en kælen kattekilling, men et stort dyr der kan
slå et menneske ihjel hvis den ville. Heldigvis vil den normalt ikke
det.

Men alligevel: Jeg har tidliger haft med heste at gøre i Spanien
(Andalusien) hvor jeg har opholdt mig i mange år. En dag var jeg ude i
bjergene i en naturpark hvor den Andalusiske bjørn render rundt. Jeg
fik øje på en flot hvid hingst der stod ca. 100 m. fra mig og
nysgerrig som jeg er skulle jeg da lige hen og hilse på. Det viste sig
senere at den var vild. Da jeg var omkring 20 m. fra hesten angreb den
mig. Jeg er lykkelig over at jeg slap fra mødet kun med kraniebrud.
Det kunne være gået værre, men jeg må indrøme at jeg hellere ville
møde en af bjørnene i stedet. Efter episoden blev kendt, kaldte de
lokale mig for "El vaquero sin cabeza" (Cowboy'en uden hoved) hvilket
stadig nok skal passe. (Hest med to gear).

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Liz

Dato : 10-10-02 20:25

Hej Ole, (alias El vaquero sin cabeza),

Spændende oplevelse du var ude for......heller dig end mig!
Det kunne jo være at din flot hvid hingst havde nogle flotte hvide hopper i
nærheden, så ville han naturligvis forsvar hans territoriet. Det ville du
også, ikke? Ellers plejer heste ikke at angreb - de skal nemlig have
noget at forsvar. Bare tag hopper og deres føl når fremmed træder inde i
deres "personlig rum". De kan være dødsensfarlige fra den ene øjeblik til
den anden.

Godt at du ikke mistet alt inde i hovedet ved sammenstødet!!

Hilsen Liz

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 10-10-02 21:01

"Liz" <lizb@worldonline.dk> wrote:

>De kan være dødsensfarlige fra den ene øjeblik til den anden.

Det var jo derfor jeg fik navnet ))

>Godt at du ikke mistet alt inde i hovedet ved sammenstødet!!

Det er der nu nogle der mener at jeg gjorde

Men det var nu ikke den eneste gang at jeg var ude at "hilse på". Jeg
blev nemlig bidt af den natur der lå lige uden for min havelåge, måske
en eftervirkning af sammenstødet. En gang så jeg en kæmpe slange komme
ad en sti lige imod mig. Vi kiggede begge lidt på hinanden, hvorefter
vi vendte om og gik tilbage hvor vi var kommet fra. De lokale morede
sig larmende da jeg fortalte om det. Slangen var nemlig absolut
fredelig.

Ja, og jeg så hingsten senere og rigtigt nok (selvfølgelig) var der en
flok hoppe også. Pragtfuldt syn.....!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com