70 km. ved 5-6 knob ?
Fra : Grønne

Dato : 08-10-02 18:12

Hej alle sejlere,

Jeg ved godt det er et lidt tåbeligt spørgsmål her i et sejler forum, men
jeg prøver med chancen for at blive helt til grin.

Hvor lang tid tar det at tilbagelække 70 km ved en fart på 5-6 knob.

Jeg skal nok ha hentet en båd og syntes det er for dyrt at få kørt den over
bæltet, derfor denne lille tur.

Er det over hovet forsvarligt i en 6m jolle smakkejolle med indenbords motor
på den her årstid ?

Håbe på svar og ikke for meget mobning.

/Grønne

Fra : Jimmi Wolff

Dato : 08-10-02 19:23

da en knob er 1,852 km/h tager det ca. omkring 7 timer. Min erfaring siger
mig dog at det altid tager længer tid end man regner med, ellers er det bare
mig som er dårlig til det.

Fra : Bulldog

Dato : 08-10-02 19:36

Hvis du kan holde en snithastighed på 6 knob vil det tage dig ca. 6,5
timer at sejle de 70 km eller 39 sømil, som nok er en mere korrekt
betegnelse i dette forum. Der er ikke taget forbehold for afdrift eller
noget som helst andet.

Jeg ville mene at det er fuldt forsvareligt, forudsat at du har alle
sikkerheds foranstaltninger i orden, vest, ordentligt tøj, nødgrej, osv.
Du skal jo naturligvis også huske vejret og farvandsudsikten samt de
respektive søkort, som du får brug for på turen. Sidst men ikke mindst
en på land som du kan ringe til på nogle aftalte tidspunkter, planer om
nødhavn, hvis vejret plusligt skulle vise sig fra sin værste side.

god vind.

http://www.kandu.dk/

Fra : Hanne og Hans

Dato : 08-10-02 19:28

Det er lidt tvivlsomt, at en smakkejolle på 6m kan sejle
5-6 knob, men kan den det, skal du nok regne med 7-9
timer , kommer an på vejr og vind.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre på denne årstid,bare vejret er godt.
Hans.

Fra : Lars Helboe

Dato : 08-10-02 19:32

>Jeg ved godt det er et lidt tåbeligt spørgsmål <

Hej Grønne.
Det er nu slet ikke så tåbeligt et spørgsmål - og desuden er det mindst 3-4
dage siden nogen sidst er blevet mobbet herinde.

70 km svarer rundt regnet til 38 sømil.
Hvis du kan sejle 5 knob vil det altså tage godt 7,5 timer.

Det kan man sagtens gøre i en smakkejolle. Du skal checke vejrudsigt etc. og
så skal du nok ikke påregne at bade på turen.
Men tænk dig om. Ordentligt tøj, varme drikke, søkort osv. Tag evt. en med
som er vant til at sejle. Vælg en dag med god vejrudsigt og tag tidligt
afsted, så har du lidt at gi' af hvis motoren gør knuder.
Lige så kold og sur sådan en tur kan være - lige så smukt kan det være at
tøffe derudaf på spejlblankt hav med masser af tøj og en kande varm the.

Man kan sagtens sejle hele året rundt, man skal bare tænke sig mere om om
vinteren.
Hvor skal du sejle fra og til?

Måske man skulle tage med

--
Lars Helboe
www.uller-matic.dk

Fra : Keld Vagner Højer

Dato : 09-10-02 21:43

"Lars Helboe" <loga@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som er vant til at sejle. Vælg en dag med god vejrudsigt og tag tidligt
> afsted, så har du lidt at gi' af hvis motoren gør knuder.

Og vær så forberedt på at det på denne årstid godt kan blive møkt meget
tidligere end man lige havde regnet med. Især hvis turen lige uvendtet
tager 10 timer. Husk lys og lanterner...

Mvh. og god tur
Bo

Fra : Claus Frørup

Dato : 08-10-02 20:22

Isang tao pinangalanan "Grønne" <anders(fjern)@spejderweb.dk> nagsulat :

>Hej alle sejlere,
>
>Jeg ved godt det er et lidt tåbeligt spørgsmål her i et sejler forum, men
>jeg prøver med chancen for at blive helt til grin.

Spørg du bare løs

>Hvor lang tid tar det at tilbagelække 70 km ved en fart på 5-6 knob.

70 km = 37,796 sømil/5knob = 7,55 time
70 km = 37.796 sømil/6knob = 6,29 time

> [...]
>bæltet, derfor denne lille tur.
>Er det over hovet forsvarligt i en 6m jolle smakkejolle med indenbords motor

Det kommer an på dine evner hvorvidt det er forsvarliget eller ej, men
tjek lige vejrudsigten før du begiver dig afsted:

http://www.dmi.dk/vejr/farvandsudsigter/farvand.html
http://www.dmi.dk/vejr/sejlervejr/wind.html
http://www.dmi.dk/vejr/sejlervejr/wave.html

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.