ofstream /ifstream -variabel??
Fra : Anders Jensen

Dato : 25-02-01 12:39

Jeg har tidligere lænet mig op af gruppens overbærenhed m.h.t til
delitantiske spørgsmål -Så jeg tillader mig at spørge

Jeg arbejder med et program ( i VC++6.0 ) der behandler et antal af
programmet ukendte filer. - Hvilket ikke giver problemer.
Problemet består i, at man ( tilsyneladende ) ikke kan genbruge
ophægtningen på ifstream ell/og ofstream

Derved kommer jeg til, at mangle, at gøre ( i dette tilfælde ) ophægtningen
variabel

eks: ofstream varibel_fil(nr,ios::trunc);

Kan ophægtningen genbruges eller kan variabel_fil gøres variabel - Nogen
forslag ??

NUN
LINUS
linus@post2.tele.dk

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 25-02-01 13:32

* Anders Jensen

> [...]
> programmet ukendte filer. - Hvilket ikke giver problemer. Problemet
> består i, at man ( tilsyneladende ) ikke kan genbruge ophægtningen

Mulig dette er et av de tilfellene der norsk og dansk er vesentlig
forskjellige, men hva mener du med "genbruge ophægtningen på ifstrem"?
Vil du ved hjelp av en [i|o]fstream variabel kunne aksessere flere
filer etter hverandre?

> [...]
> ophægtningen variabel
>
> eks: ofstream varibel_fil(nr,ios::trunc);
>
> Kan ophægtningen genbruges eller kan variabel_fil gøres variabel -

Med forbehold om at jeg forstoid deg riktig:

Ja, du kan la en [i|o]stream variabel være forbundet med forskjellige
filer (så lenge det ikke skjer samtidig):

$ cat baz.cpp
#include <fstream>
#include <algorithm>

int
main( int argc, char *argv[] )
{
using namespace std;

ifstream ifs;

while ( *++argv ) {
ifs.open( *argv );

cout << ifs.rdbuf();

ifs.close();
}
}
$ g++ baz.cpp
$ cat data*
foo
bar
baz
zot
$ ./a.out data*
foo
bar
baz
zot
$

BTW, koden over har elendig feilhåndtering, men den burde være en
pekepinne (med forbehold om at jeg svarte på det du spurte etter).

ivr
--
Besides, meat tends to run away when possible, or fights. Either
response presents behavioral challenges too complex for any existing

Fra : Anders Jensen

Dato : 26-02-01 11:47

Takker for svar

> Mulig dette er et av de tilfellene der norsk og dansk er vesentlig
forskjellige

genbruge ophægtningen på ifstrem = Genbruge den syntaks der i dette tilfælde
er knyttet til ifstream ( dvs variabel_fil )
Jeg er ikke helt sikker på, at ordet ophægtning er korrekt dansk, men det
følger strukturen

at knytte til = at tilknytte
at spole frem (til) = at fremspole (til)
at hægte op (på) = at ophægte (på)
at virke på = at påvirke

> Ja, du kan la en [i|o]stream variabel være forbundet med forskjellige
filer (så lenge det ikke skjer samtidig):

Hm..Jeg er kommet til den konklusion, at der så må være en fejl i min VC++
6.0. - Den akcepterer
ikke følgende ( Der kommer en redefinitionsfejl )

strcpy(nr,"Sprout000.dat");
ofstream variabel_fil(nr,ios::trunc);
close variabel_fil;
strcpy(nr,"Sprout011.dat");
ofstream variabel_fil(nr,ios::trunc);
close variabel_fil;
( Det var årsagen til, at jeg ønskede, at ændre variabel_fil til en
variabel )

Derimod aksepterer den

y=0;strcpy(nr,"Sprout000.dat");
while (y<2){y++;
ofstream sprout_fil(nr,ios::trunc);strcpy(nr,"Sprout011.dat");}

NUN
LINUS
linus@post2.tele.dk

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 26-02-01 13:14

* Anders Jensen

[snip]

> [...]
> 6.0. - Den akcepterer
> ikke følgende ( Der kommer en redefinitionsfejl )

Huh? Det _skal_ være

variabel_fil.close();

(IOW, close er en member function).

> strcpy(nr,"Sprout011.dat");
> ofstream variabel_fil(nr,ios::trunc);

Dette vil ikke fungere fordi du definerer/deklarerer den samme
variabelen 2 ganger i samme skop (bedre kjent som "one-definition
rule"). Hvis du vil bruke den _samme_ syntaksen, foreslår jeg at du
følger Mogens sin råd og introduserer en ekstra blokk, der du
oppretter en ny variabel_fil for hver gang kontrollen går gjennom
blokken. Det er naturligvis like greit å deklarere/definere
'variabel_fil' bare en gang og så bruke open()/close()/is_open() (slik
jeg eller Mogens har demonstrert).

> close variabel_fil;
> ( Det var årsagen til, at jeg ønskede, at ændre variabel_fil til en
> variabel )

Hvis du vil knytte 'variabel_fil' til flere filer _i den samme
blokken_ bruk heller open/close.

> Derimod aksepterer den
>
> y=0;strcpy(nr,"Sprout000.dat");
> while (y<2){y++;
> ofstream sprout_fil(nr,ios::trunc);strcpy(nr,"Sprout011.dat");}

Naturligvis blir dette akseptert, da while introduserer en ny blokk.

VC++ ser ut til å oppføre seg helt korrekt i dette tilfellet.

ivr
PS: jo før du slutter å bruke char*'ere, desto enklere blir livet
ditt. strcpy() er _helt_ unødvendig i koden over.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-02-01 14:03

Hej Anders,

"Anders Jensen" <linus@post2.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> eks: ofstream varibel_fil(nr,ios::trunc);
>
> Kan ophægtningen genbruges eller kan variabel_fil gøres variabel - Nogen

Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, vil du gerne kunne bruge din
variabel til først at åbne een fil, og derefter en anden:

Jeg har to bud på en løsning:
1: brug funktionerne "is_open", "close" og "open"
2: lad det blive styret af scope af variablen

Jeg foretrækker umiddelbart løsning nr. 2.
De to løsninger er vist nedenfor:

#include <fstream>

using namespace std;

const char* FILES[] = { ... };

void func1(void)
{
ifstream is;

for(size_t i = 0; sizeof(FILES)/sizeof(FILES[0]) != i; ++i) {
// rebind
if(is.is_open()) {
is.close();
}
is.open(FILES[i]);

// Use the file
if(is) {
// ...
}
}
}

void func2(void)
{
for(size_t i = 0; sizeof(FILES)/sizeof(FILES[0]) != i; ++i) {
ifstream is(FILES[0]);

// Use the file
if(is) {
// ...
}
}
}

int main(void)
{
func1();
func2();

return 0;
}

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Jensen

Dato : 26-02-01 11:46

Tak - det ser rigtigt ud - Det må jeg straks afprøve

--
NUN
LINUS